Dette er en kronik. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Forventningerne til Socialdemokratiets
nye, stærke undervisningsminister har været store, idet Mattias Tesfaye gang på
gang har røbet vilje til at tage livtag med nogle af folkeskolens store problemer.
Her et par uger efter at han fremlagde
den nye folkeskoleaftale, har jeg dog stadigvæk svært ved at finde en klar
holdning til den.
Det skyldes ikke blot, at den er så
fuld af detaljer og berører så mange områder, at den er vanskelig at overskue. Ej
heller at den naturligvis først skal stå sin prøve i mødet med virkeligheden.
Det, der først og fremmest skaber
usikkerhed, er, at det er svært at vurdere, hvor dybt viljen til forandring
stikker i Socialdemokratiet, når det kommer til stykket.
Svært at finde noget, jeg er voldsomt uenig i
Jeg skal skåne læseren for en minutiøs
gennemgang af aftalen og nøjes med nogle overordnede betragtninger.
Det er åbenlyst, at aftalen tager fat
om en lang række væsentlige problemer i folkeskolen. Det enorme overtryk, der
især siden 2013 er blevet bygget op i folkeskolen, søges reduceret gennem flere
tiltrængte initiativer; herunder en afkortning af skoledagen i indskolingen, et
opgør med målstyringsregimet og en reduktion i prøvepresset.
De skoletrætte elever i udskolingen kommes
også i møde, og deres muligheder for at komme videre i det ikke-gymnasiale uddannelsessystem
styrkes. Den hovedløse digitaliseringsbegejstring, der har domineret folkeskolens
udvikling, neddæmpes til fordel for et erklæret ønske om mere analog
undervisning.
Kort fortalt har jeg svært ved at
finde noget i aftalen, som jeg kan være voldsomt uenig i, og jeg er glædeligt
overrasket over flere detaljer, for eksempel at man fjerner engelsk fra første
klasse, og at man hælder den varslede intelligenstest af de såkaldt højt
begavede i indskolingen ned ad brættet. Det vidner om et mod til at gå imod
pædagogiske modeluner.
Men hvor er pengene?
Aftalens umiddelbart mest
iøjnefaldende problem er imidlertid ikke overraskende den manglende
finansiering. De friske penge, der tilføres, er pebernødder, der langt fra kompenserer
for det økonomiske efterslæb, folkeskolen har opbygget over den sidste halve
snes år.
Ifølge en redegørelse fra Undervisningsministeriet faldt prisen per undervisningstime per
elev fra 93 kroner i 2010 til 63 kroner i 2019.
Mattias Tesfaye hævder rutinemæssigt, at
folkeskolen har fået flere og flere penge, men enhver, der befinder sig i den til
daglig, ved, at virkeligheden er en helt anden.
Der er skåret overalt, hvor skæres
kan, og mange steder er der ikke længere råd til at levere den skole, loven tilsiger.
Forleden nægtede skolebestyrelserne i Aarhus ligefrem at godkende budgettet. Regeringen tørrer konsekvent ansvaret af på
kommunerne, samtidig med at den holder deres økonomi i et jerngreb.
Timebanken er et optisk bedrag
Den nye aftale lægger på papiret en stor
resurse over i den såkaldte timebank,
som angiveligt vil sikre den enkelte kommune et hidtil uset råderum.
Men det er et optisk bedrag. Vælger en
kommune for eksempel at reducere i timetallet for indskolingen, vil den være
forpligtet til at flytte den frigjorte resurse over i SFO’en. Derfor kan der skydes
en hvid pind efter alle de andre omkostningskrævende kvalitetsforbedringer som
for eksempel tolærerordninger og mere analog undervisning, som aftalen ellers reklamerer
med.
Pengene kan kun bruges én gang. Regeringen
beholder hermed rovet fra 2013 i form af det provenu, man ved den lejlighed ved
lov hentede hos lærerne i form af forøgede arbejdsopgaver, der ifølge mine
beregninger svarer en lønværdi i omegnen af 3 mia. kroner årligt uden afregning.
Inklusionen er forsat et problem
Det andet store, nærmest uoverkommelige
problem med aftalen, er, at den ikke forholder sig seriøst til skolens allerstørste
udfordring, inklusionen.
Tesfaye siger ganske vist, at det er et hovedsigte med de mange
forskellige tiltag, at de skal dæmme op for den grasserende vækst i mistrivsel
og de galopperende udgifter til specialundervisning.
Men han piller kun lidt i overfladen
af den individualiserede, ekskluderende præstationskultur, som knuser børnenes
fællesskaber. Dens rygrad står tilbage i form af øget opsplitning, testning og
afgangsprøver, som tillægges stor betydning i forbindelse med adgangen til
ungdomsuddannelserne. Opgøret med den hovedløse digitalisering underløbes
økonomisk, og skoledagene er fortsat for lange.
Er en radikal
ændring på vej?
På langt sigt vil jeg så gerne tro på,
at hvad vi ser her, er et tilløb til at tage overtrykket af trykkogeren og påbegynde
et egentligt opgør med den børnefjendske præstationskultur, der har forpestet folkeskolen
mere og mere, siden PISA holdt sit indtog i begyndelsen af århundredet. At vi nu
går ind til den revitalisering af skolens fælleskabende oplevelseskultur, der kan
gøre skolen til et sted, hvor børn og voksne glæder sig til at komme hver dag.
Der er undertoner i Tesfayes tiltag,
som kan blive begyndelsen til en radikal ændring af det skolesyn, der har
styret folkeskolen i årevis. Er det for naiv en tanke?
I sin ugentlige klumme i Politiken skrev Noa Redington, der var spindoktor for statsminister
Helle Thorning i 2013 og en hårdnakket forsvarer for skolereformen, forleden nogle
åbenhjertige overvejelser omkring socialdemokraternes DNA: ”Socialdemokratiet er
det eneste parti, hvor man bliver siddende på lokummet, til det er brændt helt
ned”.
Således foranlediget vil jeg konkludere, at det er en stor
glæde for os alle, at Socialdemokratiet med denne aftale omsider har rejst sig fra
den tønde, det satte sig tungt på med skolereformen i 2013. Men partiet mangler
at skylle ud.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk