Debat
Dårlig økonomi tvinger skoleleder Marco Damgaard til bestandigt at prioritere hårdt i skolens ressourcer, og ofte kan han ikke levere det, der ønskes.
Foto: Torben Kloster, KLFnet
Skoleleder: Jeg kan ikke altid levere et reelt inkluderende fællesskab for eleverne
Vi skal have modet til at flytte midler fra specialområdet til almenområdet. Ikke for at spare, men for at investere i elevernes trivsel og læring på en langt mere kvalificeret og bæredygtig måde, skriver skoleleder Marco Damgaard.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Lige nu er de 98 kommuner i landet i
gang med at forhandle budgetter for 2024. Jeg tør godt at sige, at samtlige
kommuner står over for svære forhandlinger, og der er pres på at få økonomien til
at hænge sammen med den velfærd, vi gerne vil sikre i vores samfund.
Det gælder
i allerhøjeste grad også for skole- og fritidsområdet. Her har mange kommuner
over de seneste år taget økonomi fra almenområdet og overført dem til
specialområdet på grund af en øget segregering og stigende udgifter på
specialområdet.
Som leder i folkeskolen oplever jeg, hvordan vi hele tiden prioriterer i vores indsatser, ressourcer og
arbejdsfællesskaber. Min påstand, er at vi er mange skoleledere i Danmark, som
på nogle områder ikke kan levere det reelt inkluderende børnefællesskab, som vi
ønsker. Det skyldes mange faktorer så som udfordrende rekruttering og
fastholdelse af dygtige og veluddannede medarbejdere, et manglende
helhedsorienteret og ressource-orienteret børnesyn, for meget sygefravær i
personalegruppen og til sidst, men ikke mindst, manglende ressourcer.
Negativ spiral skal stoppes
Det sidste
skyldes ikke, at vi i Danmark bruger færre ressourcer på børne- og skoleområdet, end vi gjorde for ti år siden. Det skyldes, at fordelingen mellem ressourcer til henholdsvis almen- og specialområdet har rykket sig markant. Vi bruger i dag samlet set
færre ressourcer på almenområdet og flere ressourcer på specialområdet, end vi
gjorde for ti år siden. Det kan mærkes i folkeskolen. Vi arbejder på én og
samme tid med et stigende forventningspres fra forældre og samfund, dårligere
økonomi og øget mistrivsel. Det bliver vi nødt til at ændre på i
fællesskab.
Samtidig med at folkeskolen oplever et
massivt økonomisk pres, fortæller finansministeren, at den danske økonomi er god,
endda bedre end forventet. Det kan bare ikke mærkes i de helt nære
velfærdsfællesskaber som for eksempelvis folkeskolen.
Som skoleleder og kommunalpolitiker er
det for mig helt tydeligt, at staten og kommunerne må stå sammen om at løfte
almenområdet både på daginstitutions- og skoleniveau betydeligt.
Vi må, kan og
skal have stoppet den negative spiral, hvor flere børn mistrives i de almene
læringsfællesskaber, og flere børn bliver ekskluderet til specielle tilbud, som
statistisk set ikke giver dem bedre forudsætninger og muligheder for et godt
liv. Vi bliver nødt til at have modet til at insistere på en bedre, mere
inkluderende og mere kvalificeret folkeskole med fritidstilbud. Det vil kræve
flere ressourcer, bedre ledelse, bedre kvalitet og et større politisk fokus.
Midler skal flyttes til almenområdet
Derfor må en ambitiøs regering også
investere betydeligt mere i folkeskolen, end tilfældet er i den netop
præsenteret finanslov. Derudover må vi i kommunerne have modet til at flytte
midler fra specialområdet til almenområdet. Ikke for at spare på børnenes
læring og trivsel, men for at investere i deres trivsel og læring på en langt
mere kvalificeret og bæredygtig måde.
Det bliver interessant at følge de
forskellige kommuners budgetaftaler, og det bliver både vigtigt og interessant, om bare nogle kommuner i 2024 kan bryde den negative spiral og skabe mindre
segregering og eksklusion. Selvfølgelig skal der være specialtilbud i
fremtiden, men vi skal i langt højere grad skabe en generel trivsel, tryghed,
læring og udvikling for flere børn på dagtilbuds-, skole- og
fritidsområdet.
Målet er, at alle børn skal have et
værdigt liv, og alle børn skal have mulighederne for et godt liv.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 4-600 ord til debat@folkeskolen.dk.