Debat

Vellykket inklusion er afgørende for opbakningen til folkeskolen

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Alt for mange elever, forældre og lærere har forladt folkeskolen de seneste år med den begrundelse, at inklusionen ikke er lykkedes. Forklaringen er desværre, at inklusionen ofte har været en spareøvelse. Mange skoler er så pressede på økonomien, at lærerne ofte står med en umulig opgave med at få inklusionen til at lykkes. Op mod hver fjerde lærer har inden for det seneste år oplevet vold eller trusler i forbindelse med arbejdet. Det er et alarmerende højt antal. Når man kigger nærmere på tallene og de konkrete tilfælde af vold og verbale trusler, er fællesnævneren i en lang række tilfælde desværre mislykket inklusion.

Heldigvis ved vi en hel del om, hvad der skal til, for at folkeskolen kan lykkes med inklusionsopgaven. Det kræver først og fremmest investeringer i almenundervisningen. Det kan vi gøre ved at indføre flere tolærerordninger. En lærer med specialpædagogisk viden indgår i undervisningen sammen med klassens øvrige lærere og bidrager med kvalificeret faglig støtte til gavn for undervisningen. Dernæst skal lærere og børnehaveklasseledere have bedre muligheder for kompetenceudvikling inden for området. Det kan blandt andet ske gennem en styrket systematisk efteruddannelsesindsats. En styrkelse af den forebyggende indsats er ligeledes et område, som bør opprioriteres. Det betyder, at eleverne, skolerne og lærerne skal have mulighed for at få den rette støtte og hjælp i tide. Alle kommuner og skoler bør have fagligt kvalificerede resursepersoner, der kan rådgive og vejlede lærerne og indgå i undervisningen, når lærerne vurderer, at der er behov for det.

Tryghed er et væsentligt bidrag til vellykket inklusion. En handleplan for elever med særlige behov er medvirkende til at skabe tryghed for den inkluderede elev og dennes forældre, men også for klassens øvrige elever og forældre. Et vigtigt element i en styrket inklusionsindsats er desuden, at kommunerne har relevante faglige specialundervisningstilbud til de elever, som af en eller anden grund ikke har gavn af at blive inkluderet i almenundervisningen.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Lykkes folkeskolen med inklusionsopgaven, styrker det opbakningen til folkeskolen.