Debat
Med daglige nyheder om klimakrisen skulle man ikke tro, at det lå lige for at reducere mængden af naturfagsundervisningen for danske børn og unge, skriver adjunkt Elzebeth Wøhlk.
Foto: GettyImages
Debat: Færre timer i natur/teknologi løser hverken skolens eller verdens problemer
I folkeskoleaftalen beskæres natur/teknologi med en lektion i 2. og 4. klasse, og kravet om kompetencedækkede undervisningsfag bortfalder i indskolingen. Det kan ikke undgås, at det betyder en forringelse af faget.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Folkeskoleaftalens stærke fokus på frihed kan ingen vist være overraskede over, men friheden
kommer med en pris.
Og jeg må indrømme, at jeg er ærgerlig over, at natur/teknologi skal betale så
stor en del af prisen. For det vil give mindre spændende undervisning og færre praksisfaglige
muligheder, hvis der skæres i timerne i natur/teknologi og ses stort på natur/teknologilærernes
uddannelse.
Lad os tage en tur i tidsmaskinen, bare fem eller syv år ud i fremtiden. Vi lander i
2.c, der er i natur/teknologilokalet.
Her er klassens lærerteam i gang
med et tværfagligt forløb: Klassen læser først Orla Frøsnapper, og bagefter
skal eleverne hjælpe Lille Virgil med at konstruere en løsning, der kan se om
hjørner, så rødderne kan opdage den lange lømmel i tide. Klasseteamet – også
klassens natur/teknologilærer - har planlagt forløbet sammen.
Vi flyver
videre til naboskolen. Her har teamet ikke en uddannet natur/teknologilærer, og
med den enkelte ugentlige time i faget er undervisningen i natur/teknologi ikke
noget, der fylder i hverken elevernes, teamets eller skoleledelsens bevidsthed.
Undervisningen foregår ved bordene i klasselokalet og er ikke videre praktisk.
For enhver ved, at 45 minutter ikke rigtig rækker til hverken at få ryddet frø,
jord og potter frem og tilbage i skabene igen eller til at komme ud af lokalet med eleverne.
Aftalen nedprioriterer natur/teknologi
Pointen her er, at det kræver en naturfagslærers kompetencer at få øje på
naturvidenskaben i Orla Frøsnapper. Derudover kræver det tid og færdigheder at
orkestrere 26 nysgerrige spiloppers omgang med fiskenet, spejle og lommelygter
eller lupper og smådyr fra græsplænen foran skolen.
Når man i folkeskoleaftalen sender et signal til en allerede presset skole om, at natur/teknologi
må fylde 1/25 af skoleugen, får det nok ikke ligefrem lærerteamet til at tænke,
at faget kan fylde meget mere i undervisningen.
Og det får næppe skoleledelsen
til at prioritere at sende en lærer på efteruddannelse i natur/teknologi.
Færre
timer og kompetencer er et forkert signal
Vi tager lige
tidsmaskinen tilbage til i dag. Havbunden er gold og mudret. Landbrugets
udledninger til vandmiljøet er tophistorie i TV-avisen, vinteren har været den
varmeste nogensinde og internationale eksperter kalder ”rød alarm” over
klimaet.
Med de nyheder skulle man ikke tro, at det lå lige for at reducere mængden
og kvaliteten af naturfagsundervisningen for danske børn og unge, vel vidende at grundstenen til børn og unges bæredygtige engagement lægges tidligt.
Heldigvis
står det skolerne frit for at prioritere anderledes. De kan understøtte
tværfaglighed og naturfagsholdige projekter, som i Orla Frøsnapper-eksemplet
ovenfor.
Ønsket om en mere praksisfaglig og virkelighedsnær skoledag kan fint
realiseres med en helhedsorienteret indskoling. Men de samme skoler er også
presset af mange andre vigtige prioriteringer, og derfor ser det ikke lyst ud
for natur/teknologi.
I min optik
løser folkeskoleaftalen hverken skolens eller verdens problemer.
Men det er måske også lidt meget at forvente af en 2. klasse og deres natur/teknologilærer.
Ikke desto
mindre er det uomgængeligt, at natur/teknologi som fag både har potentiale til
at bringe praksisfaglighed, omverdensforståelse og ikke mindst nysgerrighed på en
bæredygtig fremtid ind i grundskolen – hvis faget altså prioriteres.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk