Anmeldelse

Co-teaching

Når samarbejdet skal fungere

Husker vi at trække på hinandens forskellige kompetencer i hverdagen? Kunne der gøres mere for, at alles kompetencer kommer i spil? Det er fokuspunktet for begrebet co-teaching, som følgende anmeldelse handler om.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Co-teaching kommer fra USA, men er nu for første gang sat i en dansk kontekst af lektor Andy Højholdt. Co-teaching er, når to professionelle – for eksempel en lærer og en pædagog – er sammen om at planlægge, gennemføre og evaluere inkluderende undervisning. Det specielle ved co-teaching er, at man lægger vægt på at bruge hinandens forskelligheder.

Fakta:

Titel: Co-teaching

Forfatter: Andy Højholdt

Pris: 225

Sider: 140

Forlag: Hans Reitzels Forlag

Co-teaching beskrives som et samarbejde, hvor man er sammen om at inddrage hinanden i en samskabelsesproces af noget nyt og værdifuldt i de pædagogiske aktiviteter. Bogen ledsages af onlineinterview, materialer, tips med mere på hjemmesiden coteach.dk. Målet for co-teaching er at skabe mere variation, være hurtigere til at respondere på elevernes behov og allervigtigst: at gøre sig umage med at bruge hinanden som læringsresurser både før, under og efter klassens aktiviteter.

Bogen er opbygget først med en gennemgang af begrebet co-teaching. Herefter bliver man indført i begrebets potentiale i en dansk kontekst. Derefter kommer der en instruktion i, hvordan man kan bruge co-teaching i egen praksis, og hvorfor samarbejde er så vigtigt. Bogen afsluttes med en gennemgang af baggrunden for co-teaching.

Bogen er skrevet i et flydende og letfordøjeligt sprog. Der er masser af henvisninger til almenpraksis i Danmark, til den tilhørende hjemmeside og masser af illustrationer til at fremme pointerne. Der bliver lagt væk på, at i stedet for at specialpædagogen tager hånd om for eksempel blot et enkelt barn, bør man i højere grad være sammen om at afklare forholdene og planlægge, gennemføre og evaluere undervisningen. Forfatteren har succes med at konvertere det amerikanske begreb til en dansk skolemæssig sammenhæng. Dette tydeliggøres blandt andet gennem mange eksempler fra hverdagen i de danske skoler, som løbende inddrages gennem hele bogen.

Ud over det pointerer han blandt andet, hvordan co-teaching kan bruges til at gøre op med den isolation, mange lærere kan føle i deres job. Der bliver også gjort meget ud af, at et succesfuldt co-teachingforløb ikke er noget, der kun er afhængigt af de professionelle – organisering, ledelse og formålsorientering er tillige vigtige faktorer.

Alt i alt er det her en rigtig god instruktionsbog, som har fingeren på pulsen i forhold til vores samtid – jeg kan kun anbefale den varmt herfra.