Musiklærer Nicolai Haugbyrd Vinkel har taget initiativ til at uddanne en gruppe elever fra 6. klasse til kulturcrew på Risbjergskolen i Hvidovre

Uddanner elever til at bære kulturen på skolen

Cirka 110 skoler har uddannet en gruppe elever til at hjælpe til med kulturelle arrangementer på skolen. På Risbjergskolen i Hvidovre har de taget hul på uddannelsen af 12 elever.

”Hvornår får vi T-shirts?”

Alfred fra 6. klasse står nærmest og hopper uden for aulaen. Han er en af 12 elever, der på tværs af Risbjergskolens tre 6.-klasser har meldt sig til skolens nye tiltag Kulturcrew.

Det er Levende Musik i Skolen (LMS) som kan sparke gang i Kulturcrew i kommuner, der er tilmeldt skolekoncertordningen. I Hvidovre Kommune er Risbjergskolen den første, som har taget imod tilbuddet om at få besøg af LMS-medarbejder for at sætte gang i projektet.

I dag er projektmedarbejder i LMS Mads Mølbach på besøg på skolen. Han står uden for aulaen med en stor hvid kasse. ”Er det sorte eller hvide T-shirts?”, spørger en anden elev Olivia, som også er klar til at rykke ind i salen.

”De er sorte”, svarer Mads Mølbach.

Endelig er der plads i teatersalen, som skolen råder over. Der er opsparet, forventningsfuld energi i 6.-klasse-elevernes kroppe, da døren åbner. Efter et par minutters løben rundt, bliver stole hevet frem og kroppene svøber sig dvaske om stolerygge og sæder.

Ønske om mere kultur på skolen

Musiklærer på skolen Nicolai Haugbyrd Vinkel har taget initiativet til at stable et Kulturcrew på benene på Risbjergskolen. Motivationen er et større tværfagligt samarbejde, hvor skolen i løbet af foråret skal lave et stort playback-arrangement, hvor elever i idræt skal udvikle dans, i håndværk og design skal de lave scenografi og kostumer, i billedkunst skal de skabe det visuelle udtryk og lysdesign, og i musik skal sangene indøves. Han håber, det med tiden kan sprede sig til et samarbejde på tværs af kommunens skoler, og første spadestik er at uddanne en gruppe elever fra Risbjergskolen til et såkaldt kulturcrew.

”Alle elever i 6. klasse har kunnet melde sig til. Men vi har i lærerteamet også prikket lidt til dem, som måske er lidt skoletrætte. Her kan de får medejerskab over det, de laver på skolen. De bliver præsenteret for erhvervsretninger, de ellers ikke have tænkt på. De får kompetencer, ansvar og indflydelse”, siger Nikolai Haugbyrd Vinkel.

Elever: Kage er vigtig

Mads Mølbach får eleverne til at danne en halvcirkel foran ham.

Kulturcrew

Et Kulturcrew består typisk af 6-12 elever, som i samarbejde med en kontaktlærer står for både forberedelse og afvikling af arrangementer på skolen. Det kan være et teaterstykke, en skolekoncert, en danseforestilling eller noget helt fjerde. Cirka 110 skoler har Kulturcrew. Der er i gennemsnit 6-12 elever i hvert crew. Levende Musik i Skolen har udviklet konceptet, og for de 67 kommuner, der har en 3-årig LMS-ordning er tilbuddet om opstart af Kulturcrew gratis.

Alle skoler kan hente inspiration til eget Kulturcrew her.

”Jeg skal hjælpe jer til at gøre jer til et crew, hvor I arbejder sammen. I skal lave mange forskellige ting. Opsætning af scener, af højttalere, presse. Men I skal sammen finde ud af, hvad præcis det er, at I skal lave på jeres skole”, siger han. ”Det er jer, der bærer fanen, når der kommer kultur på skolen”.

Han viser en film om Kulturcrew, hvor elever fra andre skoler fortæller om deres oplevelser.

Flere elever mener ikke, at der har været musikere på besøg på Risbjergskolen, men alle er enige om, at Kulturcrew også kan gøre en forskel, når skolen selv har arrangementer som forårskoncert eller fest i børnehaveklassen.

Mads Mølbach har T-shirts med til eleverne.

”Først skal i finde fælles værdier for, hvad der skal til for, at Kulturcrew virker på jeres skole. Det kunne være 'fællesskab' eller 'kage'”, siger Mads Mølbach og deler gule post-it-sedler ud. Kagen kommer han senere til at fortryde.

Mere end en gang må Nicolai Haugbyrd Vinkel sige, at eleverne ikke må gå om bag scenen. Post-it-sedlerne bliver placeret alle steder. Bag på Nikolai bliver der på mærkværdig vis klistret én fast, hvor der står 'slå mig'. På langt de fleste står 'kage'.

Men eleverne kommer også med bud som 'fællesskab', 'mere viden om teknik og elektronik', 'møde musikere' og 'præsentere musikere på scenen'.

”I vil gerne have det sjovt og hyggeligt. I vil løfte i flok og have et godt sammenhold. I vil gerne hjælpe med at bære instrumenter ind og lære noget. Og så vil I gerne have kage”, opsummerer Mads Mølbach.

T-shirts giver fællesskabsfølelse

Hvis der er flere skoler, der opretter kulturcrew i Hvidovre, så kan lærerne på tværs af skoler komme med ønsker om specifikke lærerkurser til LMS. Men lige nu er det eleverne, det handler om, og de fleste ser langt efter de T-shirts, som stikker op af Mads Mølbachs hvide plastkurv.

”Hvis du nu giver dem T-shirts inden frikvarteret, så kan de flashe dem for de andre. Er det ikke en god idé?”, spørger Nicolai Haugbyrd Vinkel, der har fået hevet sin post-it af ryggen. Opbakningen fra eleverne er total – og størrelser bliver fundet frem og prøvet med stor entusiasme.

”Hvad er vores løn for alt det arbejde?”, spørger en af eleverne.

”Viden og kompetencer er en del af investeringen i jeres fremtid”, forklarer Nicolai Haugbyrd Vinkel. ”Hvis I ikke var her, så skulle I være i klassen. I lærer noget her, og så kommer I med til alle koncerter, der er på skolen”.

”Men så får vi vel de bedste pladser til koncerter?”, spøger en.

”Nej. Normalt er I kun med til en koncert, som er på jeres trin, men som Kulturcrew kommer I med til alle koncerter”, siger læreren.

”Det er godt at slippe for nogle timer og være en del af noget, der ikke er normal skole, mener Olivia.

Kulturcrew er en pause fra normal skole

Eleverne rykker sammen om læreren. ”Hvad skal vi lave som kulturcrew?”, spørger han.

”Sikkerhed”. ”Teknik”. ”Oprydning”. ”Stageservice”. ”Reklamer”. ”Opstilling af stole og scene”. ”Kage”. Eleverne kan blive ved med at fylde på listen, som Nicolai Haugbyrd hurtigt kradser ned.

”Hvornår skal vi i gang?”, spørger flere.

”3.-klasserne skal lave teater, hvor vi håber, at det sker på Teater Vestvolden. Der kommer I i gang. Allerede i oktober sker det første på skolen. 2. februar skal vi på Kometen, hvor I skal hjælpe på den store scene. Jeg skal nok gå i gang med at lave en kalender, og vi skal mødes, så I kan lære de ting, I skal. Det første, I skal lære er at sætte en scene op. Når vi er færdige, kan I gøre det på et kvarter”, mener Nicolai Haugbyrd Vinkel.

Til sidst skal alle fortælle, hvad de glæder sig til i arbejdet med Kulturcrew.

Nogle glæder sig til ikke at skulle have normal skole, andre til at slippe for matematik, nogle vil gerne servicere musikere, en enkelt vil gerne optræde selv og så er der en del, der drømmer om kage og kanelgifler.

Nicolai Haugbyrd Vinkel er ikke i tvivl:

”Jeg glæder mig til, at der sker noget nyt på den her skole, som skaber noget kultur. Og så håber jeg, der bliver plads til spas og gak og gøgl, og begynder folk at synge på gangen, så gør det ikke noget”.

Olivia har meldt sig til, fordi det lød hyggeligt og sjovt.

”Det er godt at slippe for nogle timer og være en del af noget, der ikke er normal skole. Men jeg blev lidt skuffet over, at man ikke får sådan nogle bånd med skilt på, som de havde i filmen”, siger hun og er også bagefter henne hos Mads Mølbach og foreslå, at LMS sørger for at lave pins, som eleverne kan sætte på bøllehatte og jakker.

"Jeg tror, Kulturcrew vil give noget fællesskab, og så håber jeg, at man får lov til at sætte noget elektronik op"”, siger Peter Max..

Peter Max er heller ikke i tvivl, om hvad han glæder sig til.

”Jeg er rigtig glad for at have Nicolai som lærer. Jeg har haft ham i musik og natur og teknik. Men nu har jeg ham kun i natur og teknik, og det er kun en time om ugen, og det er slet ikke nok”, siger han. Han glæder sig til at hjælpe andre med at få bedre oplevelser på skolen.

”Jeg kender det fra mig selv. Det der med, at man ikke gider skolen, så er det godt, at der sker noget andet end det normale. Jeg tror, Kulturcrew vil give noget fællesskab, og så håber jeg, at man får lov til at sætte noget elektronik op”.