Det nye initiativ på Brædstrup Skole bliver kaldt frikvartersbåndet. "Vi kan som pædagoger igangsætte aktiviteter i frikvarteret, hvis der er brug for det, og det gør børnene gladere", siger pædagog Ulla Vestergaard.

Pædagoger er gårdvagter på Horsens-skole

På Brædstrup Skole ved Horsens er lærer-gårdvagterne i spisefrikvarteret skiftet ud med pædagoger. Skoleledelsen oplever, at det giver færre konflikter i skolegårdem, mens lærernes formand håber, at det giver lærerne bedre tid til undervisning.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I modsætning til tidligere er det nu udelukkende pædagoger, der er til stede i skolegården i 12-frikvarteret for eleverne fra 0.-3. klasse på Brædstrup Skole. Det nye initiativ har kørt siden sommerferien, og ifølge afdelingsleder Poul Nørgaard er det med til at skabe mere ro i skolegården.

"Tidligere gav børnene udtryk for, at der ikke blev lyttet nok til dem, og der blev ikke gjort nok for at løse deres konflikter. Den nye ordning har imidlertid reduceret antallet af konflikter mærkbart i skolegården. Eleverne trives bedre og er dermed mere motiveret for læring, når de kommer ind i klasseværelset", siger Poul Nørgaard i en pressemeddelelse.

Forandringen består blandt andet i, at pædagogerne ikke kun holder opsyn i skolegården, men at de også planlægger og sætter aktiviteter i gang på tværs af årgangene i frikvarteret. Det er også med til at skabe relationer på tværs af eleverne.

Det gør ifølge Poul Nørgaard en verden til forskel, at pædagogerne på denne måde involverer sig i børnenes frikvarter. Det er pædagog på skolen, Ulla Vestergaard, enig i.

"Vi kan som pædagoger igangsætte aktiviteter i frikvarteret, hvis der er brug for det, og det gør børnene gladere", fortæller hun ligeledes i pressemeddelelsen.

Hun peger på, pædagogerne med deres faglighed kan være med til at sikre børnenes mulighed for fri leg,

"Vi kender børnene og har blik for dem. Desuden sørger vi altid for at have faste pladser i skolegården, hvilket gør, at vi bedre kan hjælpe hinanden med at skabe et overblik over, hvad der foregår", siger Ulla Vestergård.

Skole og idrætsforening samarbejder om aktive frikvarter

Lærer: Godt at udnytte kompetencer bedst muligt

Claus Andersen, formand for Horsens Lærerforening, ser initiativet som positivt, om end han dog tvivler på, at alle konflikter i skolegården bliver udryddet, fordi pædagogerne har overtaget tilsynet.

"Det giver god mening at se på, hvor skolerne bruger lærernes og pædagogernes resurser bedst. Når pædagogerne har tilsynet i middagsfrikvarteret, så er det også ud fra et hensyn om, at det har relevans i forhold til SFO-arbejdet, for eksempel i relationsdannelsen", siger Claus Andersen til folkeskolen.dk.

Han mener, at det er bedre at bruge lærernes resurser og kompetencer i undervisningen end i pauserne.

"Vores holdning er, at undervisning er noget, lærerne tager sig af. Hvis det her betyder, at lærerne har fået noget mere af den understøttende undervisning, som de kan bruge med et mere fagligt sigte, eller hvis det giver dem mere sammenhængende forberedelsestid, så er det et relevant tiltag".

Claus Andersen ved, at der er et godt samarbejde mellem lærere og pædagoger på skolen, så han er fortrøstningsfuld over for, at lærerne nok skal få det at vide, hvis der sker noget i pausen, som kan påvirke den efterfølgende undervisning. Samtidig understreger han dog også, at initiativet på Brædstrup Skole ikke handler om, at lærerne ikke er i stand til at skabe relationer. At være i stand til at skabe relationer er en vigtig forudsætning for, at man kan lykkedes med sin undervisning, pointerer han.

På mellemtrinnet og i udskolingen er det stadig lærerne, der har tilsynet i frikvartererne. Afdelingsleder Poul Nørgaard håber på, at initiativet på et tidspunkt kan indføres på alle årgange og også i 10-frikvarteret.