Der er tilføjet mange dyreroller i 'Rødhætte' for, at så mange elever som muligt kan komme på scenen.

Sådan kan musiklæreren sparke gang i musical på skolen

Musiklærer Natasja Bolmgren ønsker, at skolen prioriterer en tilbagevendende musical på skolen. Nu har hun sammen med en pædagog selv fået stablet en musical på benene udelukkende ved at bruge de to musiklektioner, hun har om ugen i 3. klasse.

Kan man skabe en musical med elever i 3. klasse, hvis man kun har to musiklektioner om ugen til rådighed? Ja det kan man, lyder det fra musiklærer Natasja Bolmgren, som sammen med pædagog Kristian Esgaard har sat 'Rødhætte' op som musical med sine elever i 3. klasse på Borgerskolen i Taastrup vest for København.

”'Rødhætte' er jo egentlig ikke er en musical, men det har vi gjort den til. Jeg har lavet det i samarbejde med en af mine kolleger, Kristian, der er pædagog. Han er tilknyttet klassen og kender eleverne. Hvis Kristian ikke havde været der, så havde det ikke kunne lade sig gøre, at eleverne kunne fremføre musicalen på skolen og for forældre efter så kort tid”, siger hun. ”Han havde lavet musikken, sangene og teksterne til en børnehave, men aldrig fået det prøvet af. Vi har tilpasset manuskriptet, så Rødhættes mor og far og søskende er med. Og så har vi en masse forskellige dyreroller, så alle kunne få en rolle. Så har vi haft nogle, der gerne ville være scenehjælpere, men selve fortællingen er den klassiske Rødhætte”, siger hun.

Musical rykker eleverne

Kristian Esgaard har indspillet sangene, og så har eleverne øvet i timerne. Alle sange bliver fremført som kor.

Natasja Bolmgren håber, at kunne starte en muscaltradition på skolen

”Vi valgte at gå all in på projektet. Så alle musiktimer blev brugt på det. Det har virkelig været et tværprofessionelt samarbejde mellem lærer og pædagog. Vi har arbejdet virkelig intenst med det”, siger hun og forklarer: ”Et af vores ønsker med det her projekt var at få et sammenhold i klassen. Musik kan noget, når det gælder om at skabe en fællesskabsfølelse. Vi har kunnet mærke, at elever har givet sig fuldt ud og været begejstret hele vejen”.

”Vi har kunne se på nogle af de elever, vi har haft med, at de har udviklet sig helt vildt i det her forår. Fra nogle, der næsten ikke turde åbne munden til at stå og tale højt og tydeligt på scenen”.

Vil skubbe til musikkulturen på skolen

Natasja Bolmgren ønsker at skabe en årlig tilbagevendende musical på skolen, men det kan være svært at komme igennem med på en travl skole. Men hun mener, at chancerne er forbedrede, fordi det er lykkes at gennemføre en musical alene med den ene ugentlige musiktime.

Mange elever fra skolen har oplevet 3. klasses musicial

”Vi har vist stykket for indskolingen. Det er næsten 12 klasser, vi har vist det for, plus aprilbørn som skal starte i skole til sommer. Det har virkelig givet noget til skolen”, siger hun. ”Musical må godt være en del af skolens kultur. Det giver så meget til sammenholdet. Jeg har ikke taget den videre til ledelsen endnu, men det har jeg tænkt mig at gøre. Min afdelingsleder og sfo-lederen har begge set stykket og været meget begejstret, så vi håber, at det kan være med til at skubbe til udviklingen”.

Hun mener godt, at det kan lade sig gøre at få eleverne på scenen, selv om det kun er musiktimerne, der bruges.

”Det kan sagtens lade sig gøre, hvis man er dedikeret og har overskud og tålmodighed. Men det ville være godt at få sat lidt flere timer af til det”, siger hun.

”Projektet giver eleverne et helt specielt sammenhold og bånd, som påvirker dem positivt og fylder dem med følelser, som både kan være svære at sætte ord på og opleve andre steder end i et musikfællesskab. Musikkulturen på en skole er vigtig, og det må vi ikke glemme. Musik bringer os tættere sammen, og det kan bare noget”.