Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"Vi bygger Eiffeltårnet", forklarer Viktor, mens han surrer endnu en pilegren fast på konstruktionen. Det er ikke helt nemt at få sejlgarnet bundet stramt nok, og han skæver over mod nogle af de andre grupper, som er gået direkte til malertapen. Begge metoder er "lovlige", for i denne opgave er det designet, der er fokus på. Materialer og teknikker er primære andre steder i forløbet, og hans to lærere Ingrid Bianco Petersen og Frida Haugen Sørensen har nøje planlagt, hvad der er vigtigst hvornår.
Erfarne lærere er i fuld gang med valgholdene i håndværk og design
Viktor og Lasse kigger på deres lille model af tårnet, de skal bygge, for at sikre sig, at de får den rigtige konstruktion. Det overordnede tema for forløbet er lys. Eleverne har tegnet skitser af kendte bygninger, byttet og tegnet videre på hinandens, udvalgt hvilken bygning de ville arbejde endeligt med og derefter fået til opgave at omdanne bygningen til en lanterne, der skal lyse og pynte ved Amager Naturskoles officielle lanternefest senere på måneden.
I dag er de på Naturskolen for at bygge lanterner og har hurtigt fundet ud af, at det er nemmere at arbejde med meterhøje lanterner udendørs. Det er koldt, men de nyder det.
"Det er megadejligt at få lov at være udenfor og få luft og kunne være kreativ. Det er langt mere frit", forklarer Lasse, som går i 7. d. Han var ikke et øjeblik i tvivl om, at han ville vælge håndværk og design, fordi faget i hans øjne simpelthen bare er sjovere end billedkunst, musik og madkundskab, og det ligger mere til ham. Hans makker Viktor er meget enig.
"Jeg har tænkt mig, at jeg skal læse videre til ingeniør efter gymnasiet, for jeg synes, det er megasjovt at bygge og tænke i 3D og finde ud af, hvordan ting skal konstrueres. Og så passer håndværk og design jo perfekt. Det er meget sjovere, hvis man kan få lov til også at arbejde med hænderne og bruge sin kreativitet. Det sjoveste indtil videre har været, når vi skulle måle op".
Håndværk og design er et aktivt tilvalg
I Tårnby Kommune går valgfagene på tværs af kommunens fem skoler, og undervisningen er samlet i klumper, så eleverne har deres valghold i 10 hele onsdage sammen med elever fra de andre skoler. Skelgårdsskolen ligger lidt yderligt geografisk i kommunen, så det kan afholde nogle fra at vælge at have håndværk og design, som er placeret hos dem, fortæller lærer Ingrid Bianco Petersen, som ansvarlig for skolens håndværk og designhold sammen med forskellige kolleger. Men de har ikke manglet elever.
"Vi har 21 på holdet, og så kommer der nogle ekstra til her de første gange, som har valgt forkert i første omgang, eller som er blevet spurgt, om de vil prøve noget andet, fordi der var alt for mange, der valgte madkundskab i forhold til lokaler og lærere. Men for de 21 første er det helt klart et bevidst valg, de har taget, og det kan vi godt mærke. De er meget engagerede".
Undersøgelse: Nye valgfag skulle tænde håndværker-drømme - men eleverne vil hellere lave mad
Hun og hendes kollega Frida Haugen Sørensen spurgte eleverne første gang, hvorfor de havde valgt faget og cirka halvdelen svarede, at de vil noget senere, hvor det giver mening - tømrer, murer, designer, ingeniør. Den anden halvdel har valgt det, fordi de synes, at det er et sjovt fag. Begge dele afspejler sig i måden de går til undervisningen på, mener lærerne.
At timerne er samlet på hele dage ser begge lærere som en kæmpe fordel.
"Hvis man kun har to timer ad gangen, så bliver en alt for stor del af tiden ædt op af at hive materialer frem og at pakke sammen og rydde op. På den her måde kan vi nå at komme i dybden og blive færdig med et projekt hver gang", siger Frida Haugen Sørensen.
"Og vi kan nå at tale teori og gå direkte videre til praksis med det samme. Det gør en kæmpe forskel fremfor, at man taler teori og så har de glemt det hele, når man mødes en uge senere", tilføjer Ingrid Bianco Petersen.
Helt rolig i forhold til prøven
Ingrid Bianco Petersen har været med til håndværk og design helt tilbage fra det var et forsøg, og Skelgårdsskolen var den ene af de to første skoler, der havde elever oppe til den frivillige afgangsprøve i faget. Hun har haft valgfag i mange år, og er derfor også helt rolig i forhold til, hvordan hun skal skrue forløbene sammen og gøre eleverne klar til den nu obligatoriske prøve.
"Vores forløb er bygget op sådan, at de starter med at lave en mappe, hvor de selv designer deres eget logo til og en kasse, som de kan putte deres modeller i. På den måde samler de løbende sammen, så de har noget at blive inspireret af og bruge som eksempler, når de skal til den endelige prøve".
Eleverne er startet på valgholdet her efter nytår og afslutter det til vinter næste år, fordi de har al deres undervisning samlet i de i alt 20 intensive, hele dages undervisning. Til maj laver de to lærere en slags terminsprøve med eleverne, hvor de får afprøvet, hvordan det vil være at gå til den endelige eksamen.
"Det er typisk tidsforbruget, der overrasker dem til sidst. Så det er godt for dem at prøve det af og få en fornemmelse af, hvor meget tid de har. Og for os er det også en god måde at afslutte et længere forløb", forklarer hun.
At de skal til en afsluttende prøve er bestemt heller ikke undgået elevernes opmærksomhed. "Selvfølgelig er jeg klar over det", siger Viktor og ser overrasket ud over spørgsmålet. "Jeg har jo også valgt håndværk og design, fordi jeg ved, at jeg her har chance for at få en god karakter, fordi det interesserer mig. Hvis jeg havde valgt musik, ville jeg jo ende med en virkelig dårlig karakter".
Vigtigt at komme ud af klasselokalet
Den første gruppe er klar med skelettet til en Burj Khalifa-lanterne, og alle bliver kaldt ind for at få instruktioner til næste fase. De har undervejs fået varmet hænderne på dampende te og kakao, men de er alligevel glade for at komme ind i varmen. Det er dejligt at kunne være ude, men når man trods instrukser har valgt at tage nylontræningsbukser på og glemme både hue og vanter, er det en kold fornøjelse at bygge udendørs i længden. Naturvejlederen Rikke smiler bare af deres kolde fingre og beder dem koge mere vand til termokanden, når de har tømt den.
"I skal arbejde med en særlig slags norsk papir, som frisører brugte i gamle dage til rulle hår op på. Det kan nemlig tåle varme. I river det ud i håndstore stykker, pensler det med tapetklister og sætter det på skellettet, så det er strakt godt ud og griber fat mindst to steder", forklarer hun, mens hun viser det på Burjens ene side. Instruktionen tager under fem minutter, og så er eleverne i gang igen.
For de to lærere er det vigtigt, at holdene kommer ud af skolen ofte. De gør stor brug af Naturskolen, som ligger tæt på, har gode vejledere og er gratis. Derudover skal de besøge lyslabyrinten på Experimentariet og de kommer også jævnligt på Dansk Arkitekturcenter. Det giver inspiration og oplevelser både for eleverne og dem selv, og eleverne nyder at komme afsted.
Allan og Daniel er i gang med mormorkirken, men skal også lige se, om de kan tegne hinanden på flip-over'en. De to var heller ikke i tvivl om, at det skulle være håndværk og design.
"Vi vil starte vores eget tøj-firma efter gymnasiet, hvor vi designer streetdress. Så det giver jo mening at vælge et fag, hvor man designer og tegner og syr", forklarer Allan. Hans businesspartner Daniel understreger, at det er mere designet end håndværket, de er gået efter.
"Det sjoveste indtil nu har helt klart været, da vi skulle designe vores egne logoer. Det betyder jo meget - det kan man fx se på et firma som Nike, hvor alle kender deres logo. Sådan et skal vi også have, når vi udvikler vores markedsføringsplan".
Folkeskolen.dk/h&d følger løbende Skelgårdsskolens håndværk og design-valgfag.