Prøven består af 4delprøver. Der gives en samlet karakterfor fire delprøver.Der skal være en indholdsmæssig sammenhæng mellem 1., 3. og4. delprøve.
1. En skriftlig didaktisk opgave. En opgave,som har udgangspunkt i en lærerfaglig problemstilling hentet frafagets 4 kompetenceområder med empirisk og teoretiskanalyse. Ud fra den valgte problemstilling designes etundervisningsforløb med undervisningsmateriale. Denempiriske analyse skal tage afsæt i observation afelevernes arbejde i under-visningen og indsamlet dataskal reflekteres i forhold til didaktisk teori og formål forundervisningen. Omfanget af den korte skriftligeopgave er maks. 5 normalsider. Sidetal følgergruppestørrelse.
2. Prøve i praksisfaglighed. En praktiskindividuel prøve med en lærerstillet opgave, hvor den studerendeviser sine brede håndværks-færdigheder, sin færden iværkstedet og sin evne til at planlægge og udføre en opgave indenfor en given tidsramme.
3. Et selvstændigt designprojekt. Enudstilling, der skal dokumentere et selvstændigt udarbejdetdesignprojekt, baseret på håndværksfærdigheder i debløde og hårde materialer, som relaterer sig professionsrettet tilkompetenceområderne og in-deholderresearch, idégenerering, eksperimenter og produktfremstilling.Udstillingen danner baggrund for didaktiskerefleksioner i forhold til den valgte problemstilling, undervisningog læring.
4. Mundtlig prøve. Den mundtlige prøve tagerudgangspunkt i den valgte problemstilling,designprojektet og den viste praksis.
Delprøve 1, 3 og 4 kan afvikles individuelt eller somgruppeprøve efter den studerendes valg.
Samlet eksaminationstid: 60minutter. Se tidsplan, hvis prøven afvikles somgruppeprøve.
Der er knyttetfølgende forudsætninger fordeltagelse i prøven:
•Aflevering af håndværk ogdesigndidaktisk skriftlig opgavei angivet form ogindhold til rette tid og sted
•Udarbejdelse af udstilling i angivet form ogindhold til rette tid og sted