Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"Kan du lugte det? Det her sted lugter af mange penge", siger en dreng til en af sine kammerater, da han går gennem svingdøren til foyeren i DR's Koncerthus.
Han og omkring 700 andre 8.- og 9.-klasseelever fra Ringkøbing-Skjern Kommune var forleden inviteret til at se og høre om de overvejelser, der ligger bag nyhederne, der hver dag kører over skærmen. De er første hold af elever, der kommer på besøg. I løbet af efteråret er det planen, at DR vil byde op mod 5000 elever fra hele landet indenfor.
Eleverne bliver bedt om at uniformere sig med et af de mange pressekort, der ligger klar. På pressekortene står der "I sandhedens tjeneste", somer navnet på projektet, eleverne er inviteret til. Ideen med projektet er at give eleverne mulighed for at prøve kræfter med kildekritik, etik og vinkling af historier.
DR har forberedt sig på denne dag i tre måneder. På et overdimensioneret lærred tæller hvide digitaltal ned, som det også sker i sekunderne op til, at den 'rigtige' nyhedsudsendelse går i luften.
Da nedtællingen når sit nulpunkt, og brager den velkendte introjingle ud i den store foyer. Ud bag lærredet kommer værten Erkan Özden. Han byder velkommen til dagens nyhedsudsendelse og fortæller, at det langt fra står skrevet sort på hvidt, hvad der ender i nyhedsudseendelserne.
"Det sværere er at vælge. Der er jo milliarder af nyheder, og hver gang vi vælger noget til, vælger vi samtidig noget fra", fortæller Erkan Özden.
Eleverne udvælger nyhederne
I de næste 45 minutter skal eleverne være med til at vælge, hvad der skal med i dagens nyhedsudsendelse, som dog kun er for sjov. Eleverne bliver gang på gang præsenteret for dilemmaer, og så er det op til eleverne at give deres holdning til kende om, hvad de vil gøre i den pågældende situation.
Hver gang eleverne har taget stilling ved at gå hen til den svarmulighed, der passer til deres holdning, er en reporter klar til at fange en dugfrisk kommentar fra eleverne. Interviews, der samtidig kan ses på det store lærred.
Ikke alle er lige trygge ved konceptet, så flere elever sender nervøse blikke mod reporteren, når hun nærmer sig med mikrofonen. Undervejs er der dog flere og flere, der løsner op og stiller sig frem med en kommentar på det valg, de har fortaget.
Det skal gå hurtigt, når der er breaking news
Pludselig lyser en rød lampe på scenen, og en hylelyd fylder rummet. En bus med elever på vej hjem fra lejrskole er kørt galt. Oplysningerne er få, men nyheder skal hurtigt ud. Eleverne skal derfor tage stilling til, om DR skal bringe historien med det samme eller vente til, at der er flere oplysninger i sagen. Vælger de at vente, risikerer de, at der er et andet nyhedsmedie, der bringer nyheden først.
Dilemmaerne slutter langt fra her. I løbet af programmet udvikler dilemmaet sig i takt med, at redaktionen kommer i besiddelse af flere oplysninger om uheldet, og det stiller hele tiden eleverne over for nye etiske dilemmaer, de har 45 sekunder til at reagere på.
I løbet af få øjeblikke har elever blandt andet forholdt sig til, om DR skal bringe et billede, der er fundet på Instagram med en tekst, der hævder, at chaufføren er spottet fuld på gerningsstedet, og om DR skal bringe billeder af de blodige elever.
Eleverne har hjemmefra lavet en nyhedsudseendelse på to minutter, som de har sendt til DR. I løbet af dagens show træder nyhedsdirektør i DR Nyheder Ulrik Haagerup på scenen for at tale om de indsendte klip. Klip, der får stor ros med på vejen.
"Jeg gik selv i 7.klasse, da jeg fandt ud af, at jeg ville være journalist. Og jeg kan se, at der er mange her, der har et stort potentiale. For mange af jeres klip er virkelig gode", fortæller han.
Ulrik Haagerup har sammen med et dommerpanel udvalgt de tre bedste klip, som bliver vist på lærredet. De viser sig alle at være fra Ringkøbing Skole. Vinderen er en historie om den lange skoledag.
Nyhedsdirektøren roser vinderne for at have lavet en meget professionel udsendelse, men fortæller, at det er lidt ærgerligt, at udsendelsen er bygget minutiøst op efter den ægte vare.
"Det havde været spændende, hvis I havde prøvet at lave den lidt mere, som I godt selv vil have den", er ordene fra Ulrik Haagerup til vinderholdet fra Ringkøbing Skole.
"Vi skulle jo ramme sådan nogle tosser som jer", lyder det kækt fra en af de vindende elever.
Elever: En stor oplevelse
I fremtiden vil der også være mulighed for, at DR kan pakke bilen og at bringe showet ud på skolerne. For Vibeke Kristiansen og Lív Rasmussen fra 9.d på Tarm Skole har dagen været en stor oplevelse.
"Det har været rigtigt spændende. Jeg havde forventet, at det hele var meget større, og der var flere mennesker bag en nyhedsudseendelse. Men jeg kan jo godt se, at det ville der ikke være plads til, for det ville fylde alt for meget", fortæller Vibeke Kristiansen.
"Jeg går meget op i lyd, og hvordan de klipper billederne. Så for mig var det vildt spændende at se, hvor mange knapper der er. Det er vildt, at de kan holde styr på det", siger Lív Rasmussen.
For Ruben Junge fra 9.x på Ringkøbing Skole har dagens oplevelse også sat gang i nogle tanker.
"Jeg havde slet ikke troet, at det ændrer sig hele tiden, så man ikke ved, hvad der kommer til at ske. Hvis jeg var studievært, ville jeg være nervøs hele tiden, fordi der hele tiden kan ske noget, man ikke er forberedt på", siger han.
Selvom han fremover vil tænke mere over, hvad der ender i nyhedsudsendelserne, kommer han ikke til at se følge mere med.
"Vi har ikke noget tv hjemme hos mig, og jeg bruger mest nettet til at slappe af", fortæller han.