'Danmarks historie fra nye vinkler'.
Det er overskriften, når Historielærernes Dag løber af
stablen den 23. og 24. oktober i henholdsvis Jelling og Roskilde.
Ud over diverse oplæg kan deltagerne se frem til en række
workshops.
Kunstig intelligens har revitaliseret kulturfagene som dannelsesfag. Den giver helt nye muligheder for at arbejde praksisfagligt med ting som kildekritik, demokratisk dannelse og etik
- Esben Bækkelund Jensen
En af dem afvikles af lærer i alle tre kulturfag på Balleskolen i
Silkeborg Esben Bækkelund Jensen og handler om en vinkel ind i historieundervisningen, der vitterligt er så ny, at de færreste havde overvejet den for bare to år siden.
Nemlig kunstig intelligens.
Esben Bækkelund Jensen har suppleret sin læreruddannelse med en
kandidatuddannelse i pædagogisk filosofi og en efteruddannelse som
FabLab-pionér.
Ved siden af lærergerningen er han ansat ved CFU som konsulent i
kulturfag, teknologiforståelse og makerspace-didaktik.
Når kunstig intelligens inddrages i undervisningen i netop
kulturfag, får den en ekstra dimension, mener han.
Her kan AI nemlig både bruges som kreativt arbejdsredskab og bagefter gøres til genstandsfelt for undervisningen.
Og vel at mærke et genstandsfelt, eleverne dermed har helt friske
’hands-on’-erfaringer at trække på.
”Kunstig intelligens har revitaliseret kulturfagene som
dannelsesfag. Den giver helt nye muligheder for at arbejde praksisfagligt med
ting som kildekritik, demokratisk dannelse og etik”, siger han.
Ideelt til kontrafaktisk historie
Esben Bækkelund Jensen har gode, konkrete eksempler på rede
hånd. I historieundervisningen har han blandt andet brugt kunstig intelligens til at arbejde
med kontrafaktisk historie.
Hans erfaring som historielærer er, at netop kontrafaktisk
historieskrivning kan være en hård nød at knække for eleverne.
”Det skal stilladseres meget kraftigt. Og det ender typisk
med, at det er lærerens ideer til kontrafaktiske nedslag, eleverne ender med at
bruge”, siger han.
3 gode råd til at komme i gang
Esben Bækkelund Jensen har disse tre gode råd, hvis du som lærer i kulturfagene vil i gang med at bruge AI i din undervisning:
1. Kast dig ud i det!
”Man skal turde være nysgerrig og afprøve ting sammen med eleverne. Det kan være grænseoverskridende ikke at være eksperten i klasserummet, og på nogle områder er eleverne hvad angår AI foran os. Men når det kommer til at forholde sig kritisk til teknologien, kan du helt sikkert lære dem noget”.
2. Det må aldrig stå alene
”Feedbacken på og samtalen om et AI-produkt er alfa og omega. Det må aldrig stå alene. Lav forløbet, så eleverne skal tage over og gøre stoffet til deres eget, der hvor den kunstige intelligens slipper”.
3. Husk: AI hjælper dig med at nå undervisningsmål
”Se den kunstige intelligens som en partner til dig som lærer, der kan hjælpe dig med at opfylde fagmål om for eksempel kildekritik, demokratisk dannelse og etik. Der er mange områder, hvor AI som genstandsfelt giver mening ind i hele fagpakken i kulturfag”.
Programmet Padlet kan ved hjælp af kunstig intelligens lave kontrafaktiske tidslinjer, eleverne selv kan arbejde videre med.
Det er et godt eksempel på en generel pointe om kunstig intelligens, mener læreren: Nemlig at den kan
hjælpe eleverne i gang og hurtigt få undervisningen op i taksonomisk niveau.
”Man kommer hurtigere dertil, hvor eleverne er i gang med at
skabe en kontrafaktisk fortælling selv, i stedet for at de går i stå ved at
skulle finde de rigtige nedslagspunkter”, siger han.
Når tidslinjen er lavet, beder han eleverne om at tage den
med over i et andet program, Twine, hvor de kan udfolde tidslinjerne til
såkaldte ’vælgerhistorier’.
Altså fortællinger, der forgrener sig løbende, og hvor givne
valg påvirker historiens videre forløb, så man for eksempel han skrive
historien om Første slesvigske krig, både – som det skete – hvis Rusland og
Storbritannien gik ind i krigen, og hvis de to stormagter havde forholdt sig
passivt.
Og her er vi fremme ved et kardinalpunkt for Esben
Bækkelund Jensen: AI-genererede produkter skal altid efterbehandles i undervisningen.
”Det er helt afgørende, at man ikke bare laver en
kontrafaktisk tidslinje og lader det blive ved det. Der skal følge en proces,
hvor de forholder sig til den kunstige intelligens' materiale og gør det til
deres eget. Man skal lægge et benspænd ind i processen, der tvinger dem til at
bearbejde det”, siger han.
Gør svære begreber håndgribelige
Det er nemlig det, der åbner for sidste led i processen: At
man gør den kunstige intelligens til genstandsfelt i undervisningen ved at forholde sig kritisk til erfaringerne med at bruge den.
”Jeg har for eksempel lavet et forløb, hvor vi fik en
chatbot til at skrive soldaterbreve fra Første Verdenskrig. Ved første øjekast
var de fantastiske. Men gik man ned i detaljerne, hang begivenhederne i dem jo
ikke sammen. Det åbner for samtalen om, hvor vigtig kildekritik er, når man
bruger kunstig intelligens”, siger Esben Bækkelund Jensen.
Samme tilgang har han brugt i
kristendomskundskab, hvor han for eksempel har bedt eleverne stille spørgsmål,
der skal afdække, hvilken etik chatbotten er bygget på.
Og i samfundsfag har han arbejdet med ansigtsgenkendelse
ved, at eleverne først skulle træne Google Learning Machine til at genkende
ansigter. Desuden havde han på den lokale CFU lånt egentlige
ansigtgenkendelseskameraer, eleverne også skulle løse opgaver med.
Det gav derefter anledning til en diskussion af de etiske problemstillinger ved at kombinere ansigtsgenkendelse og masseovervågning.
”Man kan få det, der sker i Kina, i egne hænder. Vi har
teknologien lige her. Arbejder man den vej, kan man få praksisfaglighed ind i
kulturfagene og give eleverne nogle huskeknager at hænge deres nye viden op
på”, siger han og tilføjer:
”Det handler om først at inddrage den kunstige
intelligens kreativt, der hvor det giver mening, og lade eleverne se
mulighederne i det. Så kan man bagefter klikke op på den store klinge og tale
om overvågning, deepfakes og så videre”.
Spiller godt sammen med prøveformen
Esben Bækkelund Jensen mener, at prøveformen i kulturfagene
spiller bedre sammen med kunstig intelligens end i andre fag, hvor frygten for
snyd med generativ AI fylder mere.
”Prøven bygger på praksisfaglighed i form af et produkt og
mundtlighed i form af en eksamination, der har karakter af en fri samtale ud fra
spørgsmål, man ikke kender i forvejen”, siger han.
Til gengæld kan den kunstige intelligens spille konstruktivt
med, når det kommer til at udvælge problemstillinger og lave arbejdsspørgsmål,
påpeger læreren.
3 tips til redskaber
Der er efterhånden en del redskaber, der både er gratis og GDPR-sikre at bruge i undervisningen, påpeger Esben Bækkelund Jensen. Han fremhæver:
1. Padlet
”Ligger på Skoletube og er god til at lave multimodale produktioner. Kan generere både tekst, billeder og
tidslinjer. Der er virkelig mange anvendelsesmuligheder”.
2. SkoleGPT
”Det datasikre alternativ til ChatGPT til skolebrug blev
måske ikke lanceret med verdens bedste bagvedliggende sprogmodel, men den er
kommet hurtigt efter det. Systemprompten er blevet god nok til, at den kan få roller og holde sig på sporet. Umiddelbart er SkoleGPT bedre nu, end ChatGPT var, da den
blev lanceret”.
3. Google Teachable Machine
”Til grund for generativ AI ligger machine learning. Google
Teachable Machine kan trænes til at genkende ting – for eksempel ansigter. Et
oplagt sted at starte, hvis man vil diskutere masseovervågning. Nogle CFU’er
har desuden fysiske ansigtsgenkendelseskameraer til udlån”.
”Jeg har selv opfordret især de elever, der har svært ved
selv at få formuleret noget, til at bruge en chatbot til at udarbejde mange
forskellige problemstillinger. Så kan vi udvælge og have en samtale om, hvorfor
de er gode eller dårlige. I stedet for at vi starter fra bunden, og hvor det i
sidste ende var mig som lærer, der alligevel var kommet med forslagene”, siger
han.
Dermed ikke sagt, at generativ AI ikke også udfordrer de
skriftlige dimensioner i kulturfagene, understreger han.
”Der var meget modstand fra lærerne i starten, og jeg skal da også gerne indrømme, at min første reaktion på ChatGPT var, at jeg var fuldstændig chokeret. Det stiller jo eksistentielle spørgsmål til, hvad det i det hele taget vil sige at være menneske, hvis vi ikke længere er de bedste til at skabe”, siger han og tilføjer:
”Og i forhold til undervisning var min første reaktion også: Det er snyd, og eleverne må ikke bruge det”.
"Lærerne er i to lejre - og eleverne en tredje"
I de snart to år der er gået siden da, er lærerne i
varierende grad begyndt at se muligheder i at bruge kunstig intelligens i
undervisningen, påpeger Esben Bækkelund Jensen.
Derfor oplever han, at ”lærerne nu er delt i to lejre, og eleverne er i en tredje”, når det kommer til frygten for snyd.
”Eleverne har hele tiden været med på vognen, men de har
kunnet mærke på lærerne, at det var lidt fordækt at bruge”, siger læreren og tilføjer:
”Så når vi hiver det ind undervisningen nu, synes de jo, det
er mærkeligt, at de må bruge det der, men ikke på andre tidspunkter”.
Han fortæller om et forløb, han selv lige har været igennem,
hvor eleverne skulle producere tekst om historiske bygninger til en hjemmeside.
To ikke særligt skriftligt stærke elever spurgte forsigtigt,
om det var okay, at de havde fået hjælp af en chatbot til at lave et udkast.
”I lærergruppen var vi delte i spørgsmålet. Min egen position er, at vi næppe havde fået noget fra dem,
hvis ikke de havde brugt en chatbot”, siger han og tilføjer:
”De havde selv fundet et kildemateriale, som de havde bedt
chatbotten om at forsimple. Hvis de får det faktatjekket bagefter, så har de
altså været igennem en proces, hvor de har udvalgt noget, lavet et produkt og
tjekket det efter. Selvfølgelig ville det være bedre, hvis de også havde
produceret teksten selv, men der kan vi nok bare ikke være hver gang”.
Men eksemplet understreger i hvert fald én ting, mener
læreren:
”Det er virkelig vigtigt, at vi forventningsafstemmer med
eleverne. Og at vi husker, at det vigtige ikke så meget er, om de får hjælp af kunstige intelligens eller ej, men at vi designer et forløb, så de ved
efterbehandling gør stoffet til deres eget – og får øjnene op for faldgruberne
ved at bruge AI”.