Inspiration - Undervisning
En ny rapport kommer med bud på, hvordan man i endnu større grad kan bruge fortællinger i undervisningen.
Privatfoto/redigeret.
Nyt pilotprojekt om fortællinger i skolen: Det kan skabe ro, koncentration og indlevelse
Et nyt projekt har undersøgt den mundtlige fortællings evne til at skabe indlevelse og koncentration i undervisningen.
I en 3.-klasse i Svendborg Kommune stod fortælleren foran
eleverne og fortalte om en helt særlig og lang cykeltur, han havde været på som
barn sammen med en ven. Da han skulle hjem, blev han nødt til at cykle igennem en uhyggelig skov, og her var han alene i mørket med skovens mange lyde.
Det blev ikke bedre, da han skulle parkere
cyklen i kælderen og pludselig mærkede en hånd på sin skulder. Selve essensen af fortællingen handlede om
følelsen af at være bange, og det fik eleverne på banen.
Da historien var
forbi, begyndte de at stille spørgsmål. For hvad gjorde fortælleren, da han var
bange? Den samtale, der udviklede sig, fik også eleverne til selv fortælle om
episoder, hvor de var bange, og give hinanden gode råd til den svære følelse.
De ville høre mere. Både om fortællerens egen og hinandens oplevelser. Heldigvis viste det sig, at hånden i kælderen tilhørte fortællerens far.
Sitren og småsnak
Hen over vinteren 2023-24 har jeg, gennem observationer af
undervisning og interviews med lærere, udarbejdet en rapport, som giver indblik
i, hvad den mundtlige fortælling kan bidrage til i den danske folkeskole. Her
har jeg haft særligt fokus på, hvordan børnene reagerede på fortællingerne både
under og efter fortælleraktiviteten.
Det var en tilbagevendende oplevelse, at rummene var præget
af sitren, småsnak og børn, der skulle finde sig til rette, når fortælleren og
jeg trådte ind i de forskellige klasser eller til morgensamlinger. Når
fortælleren så begyndte på sin historie, blev der hurtigt skabt ro. Børnene
havde fokus rettet mod fortælleren, hvor deres mimik og gestik afspejlede
historiernes forløb og handling undervejs.
Da fortælleren for eksempel fortalte 3.klasseseleverne om
oplevelsen af at være bange, oplevede jeg, hvordan der blev skabt et rum, hvor
eleverne var empatiske overfor hinanden og løsningsorienterede. Et rum hvor de
i samspil reflekterede over løsninger og handlemuligheder. Det er et eksempel
på, hvordan den mundtlige fortælling kan udfolde sig i samspil med dialogisk
undervisning.
De mundtlige fortællinger, som børnene blev præsenteret for,
spændte bredt. Det var alt fra folkefortællinger fra Italien eller
barndomsminder til fortællinger om nisser i juletiden.
Fanget af fortællingerne
I uformelle møder med børnene gav de positiv feedback på
forløbet, hvor de fremhævede, at det var fedt, at de selv dannede billeder i
hovedet under fortællingerne. ”Dejligt”, ”sjovt” og ”rart” var nogle af de ord,
som gik igen, når børnene beskrev fortælleraktiviteterne. Lærerne havde også en
overvejende positiv respons, hvor det blev nævnt, at de oplevede, at næsten
alle børnene blev fanget af fortællingerne.
Nogle af lærerne påpegede, hvordan
de kunne bruge den mundtlige fortælling til at arbejde med emner som venskab
eller ansvar, mens andre satte spørgsmålstegn ved, hvordan man skulle bruge den
i fag som matematik eller fysik. Her fik jeg et indspark fra en lærer, der
fortalte, at hun for eksempel brugte elevernes fortællinger om fremtidsønsker til at gøre
matematikundervisningen relevant og spændende, og læreren
lavede også fortællinger om, hvordan en astronaut måtte bruge matematik til
at regne ud, hvor meget mad og ilt astronauten skulle bruge for at overleve i rummet.
To forslag til praksis
Fokus på mundtlighed: fortællinger i
undervisningen er i forvejen et kendt redskab af mange lærere og pædagoger. Det
anbefales, at man arbejder videre med fortællinger i undervisningen med fokus
på sin mundtlighed og udtryksformer. Det er med henblik på at fange elevernes opmærksomhed, og eleverne
får mulighed for at blive præsenteret for nye perspektiver, som kan bidrage til læring gennem indlevelse.
Fremadrettet
arbejde med fortællinger: det anbefales, at man arbejder med fortællingerne efterfølgende i undervisningen. Formålet er, at eleverne
kan styrke deres egne narrative kompetencer, reflektere og undersøge flere perspektiver. Eleverne kan derudover styrke deres egen
mundtlighed, ved at de får mulighed for at udfolde deres egne perspektiver.
Under pilotprojektet har der ikke været fokus på at bruge
fortællinger, som har sammenhæng med lærerplanerne. Men hvis man er
interesseret i, hvordan kan man bruge den mundtlige fortælling med faglig
relevans vil jeg også komme med et forslag.
I en undervisningsgang om Anden Verdenskrig, vil man for
eksempel kunne bruge en fortælling om børn, som levede under krigen. I stedet
for at fremlægge vil man kunne bruge fortællingen og dens personer til at
formidle om historiske fakta. Dvs. at man kan inddrage historiske fakta i den
fiktive fortælling, hvor der optræder personer, som børnene kan relatere til. Det
er med henblik på at fange børnenes interesse, og børnene kan bruge deres egne
erfaringer til bedre at kunne huske og indleve sig i fortællingen.
I rapporten konkluderer jeg, at den mundtlige fortælling kan
skabe et læringsrum, der bærer præg af ro, koncentration og indlevelse, samtidig
med at børnene kan fremstå undersøgende, reflekterende og empatiske.