Debat
Preben Bonnén, der er politisk faglig chef i Nordic Dialogue, revser regeringens skoleudspil. Det vil skade historiefaget, advarer han.
Debat: Regeringens skoleudspil er de facto en afskaffelse af historiefaget
Det er uforståeligt, at regeringen vil afskaffe et minimumstimetal i historie. Det vil underminere den danske identitet og selvforståelse, mener politisk faglig chef i Nordic Dialogue, Preben Bonnén.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) præsenterede
11. oktober på Mosedeskolen i Greve sit og regeringens udspil til
fremtidens folkeskole omfattende 35 konkrete forslag, herunder en de facto
afskaffelse af historiefaget.
I udspillet lægges der nemlig
op til, at der ikke længere skal være et minimumstimetal i historie. Som
det er tilfældet med dansk og matematik, har historie hidtil været underlagt et
minimumstimetal. Men nu skal timetallet i historie gøres
vejledende, så den respektive skole selv kan tilrettelægge skoledagen, som Mattias Tesfaye udtrykte det.
At afskaffe et minimumstimetal i historie er de facto ensbetydende med afskaffelse af historiefaget,
hvilket er beklageligt og uforståeligt, ikke mindst fagets vigtighed for den
danske identitet og selvforståelse taget i betragtning.
De unge skal kende deres historie
Bevæggrundene er ifølge regeringen, at skolerne skal sættes fri og have større
manøvre- og spillerum.
Omvendt skal der skabes
plads og rum til den praksisorienterede undervisning, hvilket selvsagt kan og
bør hilses velkommen. Det er meget fint, at fremtidens ungdom også orienterer
sig mod de praktiske faggrupper, herunder murerfaget. Men hvordan skal man bygge et hus uden fundament? I overført betydning: Hvordan skal de unge
mennesker kunne begå sig med danskheden og egen identitet uden at kende egen
historie?
"Formålet
med undervisningen i historie er at styrke elevernes historiebevidsthed og
identitet og øge deres lyst og motivation for aktiv deltagelse i et demokratisk
samfund. Det sker ved at fremme deres indsigt i, at mennesker er historieskabte
såvel som historieskabende,” skriver Bernard Eric Jensen i 'Historie - livsverden
og fag'.
Vil det næste politiske
tiltag blive afskaffelsen af samfundsfag? Så er vi helt sikre på, at fremtidens unge slet ikke vil hverken forstå eller være i stand til at begå sig i
det danske folkestyre og valgsystem, hvilket allerede i dagens Danmark er eller
kan være noget af en udfordring.
Vi giver et åndsfattigt liv videre
Man
kunne fristes til at invitere børne- og undervisningsministeren og ikke mindst hans
politiske chef Mette Frederiksen til deltagelse på et kursus i
historiebevidsthedsbegrebet.
Vi skal ikke tilstræbe et samfund, der udelukkende er dikteret
af Dansk Industri og Dansk Erhverv eller DJØF-ansatte i Finansministeriet,
som mestendels lever i en verden bestående af excel-regneark.
Ikke alt kan måles og
vejes, og alt det, som ikke kan måles og vejes, er
ikke ligegyldigt og overflødigt.
Helt tilbage til
demokratiets vugge i det gamle Grækenland forstod man værdien af fortællingerne
fra fortiden og tiden foruden ditto.
Optagelsen af Vikingeborgen Trelleborg og landets øvrige fire ringborge - Borgring,
Nonnebakken, Fyrkat og Aggersborg - på Unescos Verdensarvsliste viser og
understreger vigtigheden af historiefaget. Nationalmuseet kaldte
optagelsen for en kæmpe milepæl i vores
kulturarvshistorie.
Man kan med fuld ret
spørge sig selv, om vi er i gang med at afskaffe alt hvad humaniora og
samfundsvidenskaben bibringer os. I så fald bliver det vanskeligt at øjne
værdien af danskfaget, historie, samfundsfag, jura, filosofi, psykologi,
religion m.fl.
Det er skræmmende, hvor
åndsfattigt et liv vi giver videre til de næste generationer.
Historiebevidsthedsbegrebet arbejder med flere faser: Fortidstolkning –
nutidsforståelse – fremtidsperspektiv.
Kort for talt. Vi tolker
på fortiden for at forstå samtiden. Hvis vi ikke kan forstå, hvorledes samtiden
er opstået, kan vi ikke komme med et fornuftigt bud på fremtiden, og det er det bud, vi giver i stemmeboksen og i hele den demokratiske diskussion.
Historiefaget skal fredes
Heldigvis er det stadig kun tale om et udspil fra regeringens side, og det er
forventeligt, at børne- og undervisningsministeren vil tilstræbe et bredt forlig, selvom regeringen har sit eget flertal.
Man kan derfor fæstne
sin lid til, at oppositionspartierne ikke blot vil foreslå, men kræve at
historiefaget fredes og stadig underlægges minimumstimetal, når Mattias Tesfaye inviterer folkeskoleforligskredsen til de
første forhandlinger i begyndelsen af næste år.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk