Debat
Debat: Brug karikaturkrisen til undervisning om frygt og fake news
Folkeskolelærere kan uden tøven undervise i karikaturkrisen. Den er nemlig et konkret eksempel på risikoen ved fake news og manglende kildekritik – og det er noget, vores unge for alvor bliver testet i med den store brug af sociale medier.
Den 17. januar 2023 rejste flere partier i Folketinget igen
forslaget om at gøre karikaturkrisen til en del af den historiekanon, som alle folkeskoleelever
skal undervises i. Forslaget forholder sig ikke til, om de 12 tegninger, som er
krisens omdrejningspunkt, skal være obligatorisk undervisningsmateriale, men
blandt andet Mette Thiesen (DF) har fremført, at det vil være besynderligt ikke
at fremvise dem.
Hvis jeg var folkeskolelærer, kan det også sagtens være, at
jeg ville vise en eller flere af dem. Men det afhænger helt af, hvad jeg finder
relevant at undervise mine elever i. Og efter at have forsket i sagen det
seneste år virker det mest magtpåliggende at sætte fokus på krisens start: Historien
om de tegnere, som ikke turde illustrere Kåre Bluitgens børnebog om profeten
Muhammed af frygt for muslimske repressalier.
Hvad skete – og hvad føler vi skete?
For det var jo den brændende platform, det store problem,
som gjorde, at vi for alvor kunne konstatere, at nu havde frygten for terror,
ja måske endda for muslimers følelser i det hele taget, fået kontrol over det
frie, danske samfund. Ytringsfriheden var truet, for danske tegnere var begyndt
at selvcensurere af frygt.
Derfor tog Jyllands-Posten kontakt til danske bladtegnere
med invitationen om at tegne Muhammed. På den måde ville avisen teste, om
problemet var så stort, som det var blevet omtalt i flere medier. Ud af det kom
de berømte 12 muhammedtegninger – og resten af historien kender vi alle
efterhånden.
Eller gør vi? For historien lyder, at muslimer både i
Danmark og senere i resten af verden protesterede over, at avisen havde
overtrådt koranens forbud mod at afbilde profeten Muhammed. Men i virkeligheden
sagde næsten alle muslimer, som blev spurgt dengang, at der selvfølgelig ikke
var noget problem i at afbilde Muhammed i en dansk sammenhæng – og at det havde
litteraturen desuden gjort mange gange før.
Professor Jakob Skovgaard-Petersen fulgte historien fra
Cairo, hvor han arbejdede. Han kunne her se det samme mønster: Egyptisk presse,
som endda selv genoptrykte tegningerne, var meget lidt optaget af
billedforbuddet, men var derimod stærkt optaget af, hvorfor danske muslimer
udsættes for sådan en hetzt i Danmark. Dansk presse derimod kontaktede ham for
at forstå, hvorfor billedforbuddet var så helligt inden for islam.
Frygt og risiko må skilles ad
Så hvad handler karikaturkrisen om? Hvad skal vi undervise
eleverne i? Skal vi være bange for at vise tegningerne? Ifølge
Skovgaard-Petersen er svaret på sidstnævnte et rungende nej. Han har – som
mange andre – udgivet et værk spækket med billeder af Muhammed uden at modtage
trusler. Det samme gjorde Kåre Bluitgen, som startede hele krisen ved at sige,
at ingen turde illustrere hans bog. For bogen udkom, da krisen var på sit højeste,
og den var fuld af billeder af profeten Muhammed. Heller ikke den førte nogen trusler
eller vold med sig.
Det, terror kan, er at blande forestillet risiko med reel
risiko. Fordi vi frygter noget så meget, kan det opleves som om, at frygten er
begrundet. Derfor frygter næsten hver femte dansker at dø af terror, selvom kun
to mennesker er døde af terror de seneste 23 år. Af samme årsag frygter nogle
lærere at undervise i karikaturkrisen, selvom kun én lærer i Europa har mistet
livet ved at gøre det.
Myter må punkteres, så fakta kommer frem
Én lærer for meget – det kan der aldrig herske tvivl om. Men
lader vi de få skræmmende eksempler determinere vores adfærd, har terroristerne
allerede vundet. Ligesom de vinder, når politikerne vil bestemme, hvad danske
lærere skal undervise deres elever i. For det er lærerne naturligvis de bedste
til selv at finde ud af. Og har en opmærksom historie- eller samfundsfagslærer
sat sig bare en smule ind i krisens udspring og det klima af frygt og
polarisering, som den blev født ind i, vil indholdet af undervisningen formentlig
være et noget andet, end hvad Mette Thiesen f.eks. lægger op.
Jeg ved, at jeg i hvert fald ville bruge de fleste kræfter
på at tale om vigtigheden af kildekritik og mediernes rolle i sagen. For
historien om de selvcensurerende tegnere er f.eks. aldrig blevet bekræftet.
Ingen ved, om den passer. Dermed er hele grundlaget for krisen måske en løgn –
eller et PR-stunt fra forfatterens side, som en af de 12 muhammedtegnere
insinuerede med sin tegning.
Og den efterfølgende mangeårige debat om ytringsfrihed –
hvad handlede den overhovedet om, hvis ingen tegnere faktisk var bange for at
overtræde billedforbuddet? Og hvis både danske og udenlandske muslimer var
langt mere frustrerede over en oplevet hetz mod muslimer end et overtrådt
billedforbud? Dét ville jeg gerne tale med mine elever om. Det ville styrke
deres kritiske blik på mediernes rolle og på, hvor nemt polarisering og myter
opstår, når vi lader følelser frem for fakta dominere.
Mette Winding Top er forfatter til bogen ”Den forkerte
muhammedtegner – og andre nuancer af karikaturkrisen”, der udkommer den 1. april.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.