En elev er i gang med Helsingørtesten, der er undersøger elevernes talforståelse. Testen er udviklet af matematikkonsulent Mette Thompson og matematikvejleder Dorte Riedel, der begge arbejder i Helsingør Kommune.Mette Thompson
"Talforståelse er for matematik, hvad læsning er for dansk"
Helsingørtesten er en matematiktest, der udelukkende kigger på elevernes talforståelse. Talforståelsen bliver nemlig nødt til at være på plads, før man kan arbejde med andre former for matematik, siger en af testens forfattere
Når lærerne i Helsingør
Kommune tester elevernes matematikfærdigheder, gør de det med Helsingørtesten
– en matematiktest, som matematikkonsulent Mette Thompson og matematikvejleder
Dorthe Riedel har udviklet.
Annonce:
Her kan eleverne for eksempel få til
opgave at arrangere en gruppe tal i den rigtige rækkefølge fra det mindste til
det største. De skal skrive de tal ned, læreren læser højt. Eller de kan få
besked på at sætte ring om decimaltallene.
Alle opgaverne har det samme formål:
At teste, om elevernes talforståelse er i orden.
”Jeg plejer at sige, at talforståelse
er for matematik, hvad læsning er for dansk”, siger hun.
Sammen med kollega og
matematikvejleder Dorthe Riedel har hun udviklet de talforståelsestest, som
langt størstedelen af skolerne i Helsingør Kommune bruger i dag. Helt fra
indskolingen til 9. klasse.
Annonce:
”Det startede i en samtale mellem
Dorthe Riedel og mig. Her begyndte vi at tale om, at vi oplevede mange elever
med forsinket talforståelse”, siger Mette Thompson.
”Vi ville gerne teste eleverne for at
se, hvordan det stod til. Men de fleste test i matematik er meget omfangsrige
og tager lang tid at lave med eleverne. Og hvorfor skulle vi bruge dem, når vi
egentlig kun er interesseret i deres talforståelse?”.
Eleverne får forskellige sværhedsgrader
Når eleverne bliver testet i talforståelse, får hele klassen ikke den samme
test. I stedet får eleverne den test, der er på deres niveau.
Annonce:
I stedet
vurderer matematiklæreren, om den enkelte elev skal testes i tallene fra 1 til
20, 1 til 100 eller decimaltal.
”Vi er nødt
til at teste eleverne dér, hvor de er. Hvis man har en elev, der stadig ikke
kan tallene op til 100, skal eleven ikke testes i brøker og decimaler”, siger
Mette Thompson.
Find testen her
Mette Thompson og Dorthe Riedel har samlet alt deres viden og en masse materialer til træning af talforståelse på dette link: Helsingør Testen.
Her kan du også finde alle test og retteark, hvis du selv vil prøve at teste dine elevers talforståelse.
”De børn,
der er forsinket i deres talforståelse, skal ikke have en dårlig
testoplevelse”.
Når eleverne
bliver testet, er det også ok, at læreren hjælper med at løse opgaverne. Når
læreren går fra opgaven, laves et lille notat ved siden af opgaven, så det kan
ses i rettearbejdet.
Annonce:
I alt har
Mette Thompson og Dorthe Riedel udviklet ti test på forskellige niveauer. Indtil
videre er opgavesættene op til niveau seks blevet valideret.
På den
sidste side af talforståelsestesten skal eleverne svare på, hvordan de for det
meste har det i matematiktimerne. Her kan de vælge at sætte kryds ved glad,
mellemfornøjet eller trist smiley. Når de har sat kryds, er der et tekstfelt
nedenunder, hvor eleverne kan uddybe deres svar.
”De elever,
der har valgt den triste smiley, er skræmmende læsning. Det er elever, der
virkelig føler, at de slet ikke kan noget, når de har matematik”, siger Mette
Thompson.
”Min
forhåbning er, at et større fokus på talforståelse vil være med til, at der er
færre børn, der slår sig på matematikken”.
Annonce:
Arbejdet med
talforståelsestesten har blandt andet ført til, at Mette Thompson har siddet
med i den ekspertgruppe, der i september sidste år kom med en kortlægning agf
udfordringerne i matematik i grundskolen, på gymnasiale uddannelser og
erhvervsuddannelserne.
Derfor
anbefales det i rapporten, at der igangsættes en national tal- og
algebraindsats og at der investeres i forskning på området.
”Der findes spandevis
af forskning omkring tidlig læsning i dansk. Men vi mangler den samme forskning
omkring indlæring af de naturlige tal”, siger Mette Thompson.
Testen er en god oplevelse
Lasse
Conradsen er matematikvejleder på Borupgårdskolen i Snekkersten. Han har brugt talforståelsestestene
i et par år og synes, at de er et godt værktøj til at finde de elever, der har
brug for ekstra støtte i matematiktimerne.
”En
af de positive ting ved talforståelsestesten er, at den er kort. Andre
matematiktest, der dækker hele faget, bliver lange og hårde for eleverne at
komme igennem. Her bliver næsten alle færdige før tiden er gået. Det er også rart som lærer, at
det er okay at hjælpe eleverne”.
Når
Lasse Conradsen har testet en årgang, holder han efterfølgende konference med matematiklærerne
på Borupgårdskolen. Her kigger lærerne sammen på resultaterne for at se, hvordan
årgangen, klassen og den enkelte elev klarer sig.
”Testene
står selvfølgelig ikke alene. Vi bruger også meget tid på at diskutere lærernes
vurderinger af
elevernes niveau. Ofte ender det ud i, at vi planlægger en indsats for de
elever, der er forsinkede i deres talforståelse”, siger han.
”Lige
nu har vi fokus på brøker på mellemtrinnet. Og her er det helt tydeligt, at dem
der ikke har talforståelsen
helt på plads endnu, har svært ved at følge med. Talforståelsen er jo
fundamentet for resten af det, man skal kunne i matematik”.
Eneundervisning til elever med vanskeligheder
Som
eksempel har Borupgårdskolen for nyligt gennemført talforståelsestesten i 2.
klasse. Her har fokus
været på de elever, der ikke kunne tallene fra 0 til 100.
”Hvis de
ikke kunne svare på otte ud af de ti spørgsmål, satte vi os ned og lavede vores
egen screening af eleverne. Var det tallene fra 1 til 20, der
drillede? Eller var det 80 til 90?”, siger Lasse Conradsen.
I år har skolen prøvet noget nyt i forhold til den
efterfølgende indsats. Eleverne med talforståelsesproblemer er blevet hevet ud af
undervisningen i ti minutter og har fået eneundervisning i det, som stadig volder dem problemer.
Eleverne har fået eneundervisning fire gange om ugen i to
til tre uger.
”Dem, der manglede det sidste, fik det nødvendige puf og
kom hurtigt videre. Det kunne for eksempel være dem, der ikke var så sikre i tallene fra 80
til 100”, siger Lasse Conradsen.
”De elever, der allerede synes at tallene bliver
vanskelige fra 20 og opefter, har været sværere at rykke denne gang. Men det er også en ønskedrøm, at vi kan rykke dem alle sammen”.