I alt 81 kurser om alt fra 3D-print til intelligent landbrug har folkeskolelærerne at vælge imellem.
Drazen Zigic
Fond vil give lærere valgfri efteruddannelse - inklusiv betalte 'fordybelsesdage'
Underviser du i naturfag, matematik eller håndværk og design og savner fagfaglig efteruddannelse? Novo Nordisk Fonden har afsat 20 millioner kroner til at sende op mod 1.000 undervisere på praksisnære kurser.
Thomas Dyreborg Andersen har en fortid som lektor på en
professionshøjskole. Og fra den stol har han lagt mærke til en tendens.
Udbuddet af fagspecifikke efteruddannelseskurser henvendt
til den enkelte lærer er på retur til fordel for kommunale almendidaktiske
projekter. Sidstnævnte er såmænd vigtige nok, understreger han.
"Men det er altså også vigtigt, at den enkelte lærer
kan supplere med praksisnær efteruddannelse på korte formelle eller uformelle
kurser, som man selv har valgt".
I dag er Thomas Dyreborg Andersen senior project manager i Education and Outreach i Novo Nordisk Fonden. Og her vil de nu gøre lige præcis
det.
Give lærerne mulighed for at komme afsted på praksisnære kurser med alt
betalt. Og det sidste mener de alvorligt.
Alle lærere er forskellige, når det kommer til erfaring, interesser og eksisterende viden. Ideen er at få en fleksibilitet ind i støtten, der afspejler det – i stedet for at det bliver one size fits all-projekter”
Bente Guldbrandsen
Udover selve kurset betaler fonden også for
vikaren og for tre efterfølgende "fordybelsesdage", hvor læreren
friholdes fra undervisning.
"Vi dækker vikaren, fordi det er vigtigt for os, at vi ikke er med til at trække
resurser ud af skolen. At vi støtter, at lærere i nogle fag kan komme på
kursus, skal helst ikke tage noget fra andre fag", siger Thomas Dyreborg
Andersen.
Betaler også for tre fordybelsesdage
Ideen til fordybelsesdage har fonden fået fra samtaler med
interessenter som for eksempel lærernes faglige foreninger, der har peget på
behovet, fortæller senior programme lead i Education and Outreach i Novo
Nordisk Fonden Bente Guldbrandsen:
Sådan ansøger du
Du kan læse mere om efteruddannelsespuljen og hvordan du ansøger her.
Du kan se den fulde liste over kurser her.
"Det skulle gerne give et pusterum, der kan bruges til
at reflektere over og udvikle på det, man har lært. Man får tid til at dele med
kollegaerne hjemme på skolen og få forberedt, så det kommer ordentligt ind i
undervisningen", siger hun og tilføjer:
”Alle lærere er forskellige, når det kommer til erfaring,
interesser og eksisterende viden. Ideen er at få en fleksibilitet ind i
støtten, der afspejler det – i stedet for at det bliver one size fits all-projekter”.
Puljen er på i alt 20 millioner kroner og kan søges af
lærere i grundskolen og undervisere på gymnasiale uddannelser.
I grundskolen er kravet, at man underviser i
natur/teknologi, fysik/kemi, biologi, geografi, matematik eller håndværk og
design.
Børnehaveklasseledere kan ansøge om kurser inden for
kompetenceområderne matematisk opmærksomhed og naturfaglige fænomener.
I alt har Novo Nordisk Fonden midler til at støtte op mod 1.000
læreres efteruddannelseskursus. I skrivende stund har cirka 500 ansøgt.
Ansøgningsfristen er den 9. oktober.
81 kurser at vælge imellem
Der er i alt 81 kurser at vælge imellem for
grundskolelærerne. Og temaerne spænder vidt - fra intelligente lamper over
3D-print til at bruge konflikter i verden som scenarier i naturfagsprøven.
Oprindeligt bad fonden udbyderne melde tilbage med alle relevante kurser, de kunne tilbyde.
Der viste sig dog at være tale om mere end 300. Derfor bad
fonden hver enkelt udbyder udvælge et antal kurser baseret på størrelsen af
opland.
"Bliver tilmeldingerne spredt ud over for mange kurser,
vil der være for mange, der ikke kan oprettes. Men det er meget vigtigt for os,
at det ikke er os som fond, der bestemmer, hvad lærerne kan komme på kursus i.
Vi har afgrænset det til de fagområder, vi har mandat til at støtte. Og så har
vi bedt professionshøjskoler, universiteter og andre udvalgte kursusudbydere at
udvælge et antal kurser inden for de fag", siger Bente Guldbrandsen.
Spredningen i tilmeldingen til kurserne er dog indtil videre
markant større, end fonden på forhånd havde regnet med. Derfor er der nu åbnet
for, at man også kan søge om en 2. prioritet i tilfælde af, at det ønskede
kursus ikke kan oprettes.
"Det er noget af en administrativ opgave at lave et
system, hvor man deler så mange små bevillinger ud. Så vi lærer også undervejs.
Heldigvis har vi tid til det. For planen er, at initiativet skal gentages
mindst to år endnu", siger Thomas Dyreborg Andersen.