De to faglige foreninger for sløjd- og håndarbejde slog sig sammen til én ny foreningen, da det nye fag Håndværk og design blev indført. Men faget er fortsat opdelt mange steder.Foto: Getty
Foreningen der kæmper for at samle håndværk og design-faget
Det er otte år siden, Sløjdlærerforeningen og Håndarbejdslærerforeningen blev slået sammen i et rabalder af en generalforsamling. Foreningen har fundet sine nye ben, men det har faget i skolen ikke, og der er stadig meget, der skal kæmpes for politisk, siger bestyrelsens medlemmer.
Anne Algren er 36 år og uddannet i håndværk og design. Hun
meldte sig ind i Den faglige forening Håndværk og Design for fem år siden og er
netop kommet ind i foreningens bestyrelsen i år. Hun har kun kendt faget som
håndværk og design i sine godt 10 år som underviser. Alligevel fylder fagets
historik hos hende.
Annonce:
”Jeg kan mærke, at selv om faget har nogle år på bagen, så
er det stadig et nyt fag. Der sidder mange lærere på skolerne, som er enten
sløjd- eller håndarbejdslærere, og det er svært at dække hele faget. Jeg synes,
vi har et fag, der stadig på nogle områder bærer præg af at have være to andre
fag. Og det er noget, jeg kan mærke, der er stor bevidst om i bestyrelsen også”,
fortæller hun.
Det bekræfter formand for foreningen Irene Egeskov Andersen.
Hun er uddannet i 1984 og har været medlem først af Danmarks
Håndarbejdslærerforening og siden af Den faglige forening Håndværk og design i
35 år, de seneste otte som formand.
”Faget har nok ikke helt fundet sine ben endnu. Men det
handler også om tid og vilkår ude på skolerne. Det blev jo lagt op som et
tolærerfag, og virkeligheden på mange skoler er, at lærerne står alene. Derfor
er vi som forening også hele tiden klar til at gå ind og påvirke og deltage
politisk. Fx i de nye skrivegrupper, som kan give faget en helt ny drejning,
der har vi allerede indstillet en person fra bestyrelsen til at deltage”,
fortæller hun.
Højspændt debat ved sammenlægningen
Annonce:
Den faglige forening Håndværk og Design blev dannet i 2016,
men det var tæt på, at hele gildet blev aflyst, for mens den 50-årige Danmarks
Håndarbejdslærerforening stod klar, slog den syv år yngre Danmarks Sløjdlærerforening
sig i tøjret.
Karsten Manøe Bjerregaard, som dengang sad i Sløjdlærerforeningens
bestyrelse fortæller: ”Der var nogle sløjdlærere, som forsøgte at slå bremsen i. Sløjdlærerforeningen
havde bekymringer over økonomien. Dels fordi der engang havde været noget rod med kassen, og dels fordi de på det her tidspunkt have flere
penge end håndarbejdslærerne, og hvad nu, hvis man gik hver til sit igen?”.
Oveni kom alle bekymringerne om de to fags kompetencer ville
blive bibeholdt, og mange syntes på ingen måde om det nye fag, så hvorfor ikke
lade foreningerne være.
”Det var en sjov eftermiddag, for debatten gik i høje toner,
og det var virkelig højspændt. Man kan jo godt smile lidt af det. Men mange
mener stadig i dag, at håndværk og design var et selvmål af dimensioner, og at
man burde gå tilbage til det gamle fag. Jeg kan se fordele og ulemper, men jeg
må sige, at jeg mangler stadig at møde nogen som brænder lige meget for og som
er lige kompetent i de bløde og de hårde materialer”, siger han.
Annonce:
Irene Egeskov Andersen var også med, da foreningerne blev slået
sammen, for hun havde siddet i håndarbejdslærerforeningens bestyrelse, og da
formanden gik af, blev hun spurgt om, hun ville være kasserer eller formand.
”Det røg ud af mig, at jeg i hvert fald ikke skulle være
kasserer, og næste morgen var jeg så opstillet som formand. Det havde jeg faktisk aldrig
forestillet mig”, fortæller hun.
Men ikke desto mindre har hun siddet med i flere ministerielle
skrivegrupper og kæmpet politisk for faget i mange år. Foreningen er i dag ’godt
polstret’ økonomisk og medlemstallet har været støt stigende siden foreningens stiftelse.
”Det er faktisk det første, jeg nævner, når jeg taler med
potentielle medlemmer, at vi har høringsret politisk, for jeg synes virkelig, vi
får indflydelse. Det kunne man se, da de var ved at skrive metal ud af
læreruddannelsen, eller da de ville gøre prøven til en lodtrækningsprøve. Begge
gange protesterede vi voldsomt, og det virkede. Det samme galt, da 'Når klokken
ringer' skulle revideres. Der fik vi også mange af de ting, vi gerne ville, med”,
siger hun.
Annonce:
På de interne linjer er det meget kurserne, der fylder, for
det er vigtigt for foreningen at gøre en masse for at inspirere og kvalificere medlemmerne.
”Da Undervisningsministeriet ikke fik klædt lærerne på til
valgfagsprøverne, lavede vi en kursusrække, som deltagermæssigt var en kæmpesucces. Vi greb en bold, som måske hørte til i et andet regi, for det var jo
det, lærerne havde brug for”, siger hun.
Den største udfordring, hun ser for foreningen, er at blive
ved med at få fat på de unge. De har gjort medlemskabet af foreningen gratis
for lærerstuderende, og de ville gerne holde kurser på læreruddannelserne, men
det er svært, fordi prisen er for høj.
Man finder nogle at nørde med
Annonce:
Karsten Manøe Bjerrregaard meldte sig ind i Sløjdlærerforeningen allerede da han begyndte på linjefaget i 1999, for
det var nærmest obligatorisk, fortæller han.
Den faglige forening Håndværk og design
Den faglige forening Håndværk og design blev stiftet i 2016 ud af de to foreninger Danmarks Håndarbejdslærerforening fra 1965 og Danmarks Sløjdlærerforening fra 1978. Det daværende medlemstal var på 1.213. I dag har foreningen 1429 aktive medlemmer.
Foreningen udgiver bladet Håndværk&Design fire gange om året. Landsorganisationen afholder en konference årligt med workshops indenfor forskellige af fagets håndværksområder. Senest var der ca. 85 tilmeldte. I lokalforeningsregi afholdes todages kurser/stævner tre steder: Østjylland, Sjælland og Sydjylland. Derudover afholder lokalforeningerne mindre kurser.
Medlemskontingentet er 450 kr årligt for personlige medlemmer. Der findes også forskellige typer skolemedlemsskaber. Pensionister får rabat, og studerende får gratis medlemskab og kan læse bladet online.
”Underviserne var begge medlemmer, og de forventede, at man
læste Sløjdbladets artikler. Jeg tror, alle på mit hold meldte sig ind, sådan
var det dengang, uden at nogen satte spørgsmålstegn ved det. Vi havde også en
repræsentant i lokalforeningen, og det var naturligt, at man var aktiv og
derfor også fortsatte op i bestyrelsen”.
Karsten Manøe Bjerregaard er også matematiklærer, og han har
også været medlem af Matematiklærerforeningen kort, men der får han fin
sparring fra sine kolleger på skolen.
”Jeg er også glad for at undervise i matematik, men håndværket brænder jeg også for i fritiden. Og i håndværk og design-foreningen og
særligt på kurserne og i det netværk, jeg har fået gennem tiden, kan jeg finder
kolleger, som nørder lige så meget som mig, fx med trædrejning".
Det var endnu nemmere i Sløjdlærerforeningen, fortæller han.
"De, der brænder for de bløde materialer, nørder jo ligeså meget, så det er ikke en forskel i håndværket, men når vi taler på tværs af de hårde og
de bløde materialer, så bliver samtalen altid en anelse mere abstrakt, fordi
man skal op på det niveau, hvor det handler om at gøre noget med hænderne”, siger han.
Han synes, foreningens vigtigste opgave er at blive ved med
at holde kurser af god kvalitet, få vist palletten inden for faget, få
lov til at være med til at definere, hvad faget skal være og arbejde for ordentlige
vilkår for medlemmerne.
Det er Anne Algren enig med ham i. Hun er gået ind i
bestyrelsesarbejdet, fordi hun synes, det er vigtigt, at der også er repræsenter
fra hendes aldersgruppe.
”Det er superærgerligt, at der ikke er flere på min alder,
der går ind i foreningsarbejde, for jeg lærer sindssygt meget af det. Jeg får
flyttet nogle grænser, og det er fedt at være med til at have indflydelse på
faget. Jeg har også matematik, men det er det kreative, der tænder mig mest, og
jeg tænker også at h&d-foreningen har mere brug for mig end
Matematiklærerforeningen”.
Hun oplever, at hun får meget ud af i foreningen som helhed ved at møde andre, der sidder i samme 'suppe' som hende, og få råd og vejledning og
få diskuteret med folk, der interesserer sig for det samme som hende.
”Vi bliver simpelthen mere kompetente som lærere, når vi får
den faglige sparring. Det tror jeg lærerne i generationerne før min har været
endnu bedre til. Det er ærgerligt, for hvis man opdager værdien i
det, så tror jeg rigtigt mange vil synes, at det i den grad er tiden og pengene
værd”.