"Det vil være oplagt at kigge vores vej, når man skal genoverveje, hvor og hvornår vejledningen skal foregå. Er det i klasseværelset? Eller her, mens eleverne står med en sav i hånden?", siger erhvervsplaymaker i Gladsaxe Kommune Andreas Fatum.

14 kommuner har 'erhvervsplaymakere': "Det er oplagt at tænke os ind i vejledningen"

Andreas Fatum har været både lærer og skoleleder. Nu er hans job som erhvervsplaymaker i Gladsaxe Kommune at sikre, at eleverne løser autentiske opgaver i deres møde med lokale virksomheder.

Offentliggjort Sidst opdateret

Hvis man går en tur op og ned ad Søborg Hovedgade i Gladsaxe Kommune nord for København, ser man dem igen og igen: De små træbænke med påtrykket GXU.

Det står for Gladsaxe 10. klassecenter og Ungdomsskole, og bænkene er blevet til i konceptet Jobsnuseren, hvor alle kommunens 7. klasseelever en gang om året får muligheden for at få en uges erhvervsrettet undervisningsforløb på et af i alt ti værksteder.

Konceptet har eksisteret i mere end 20 år, men har ændret sig markant de seneste år. I 2020 blev Andreas Fatum nemlig ansat som kommunens første ’erhvervsplaymaker’ nogensinde.

Og hans første opgave i funktionen blev at gentænke Jobsnuseren.

"Der var brug for en modernisering. To af holdene var en avisredaktion og et filmværksted. Klassikere, men hvis man gerne vil give elever reelle, erhvervsrelevante praksiserfaringer, er det måske ikke lige i medie- eller filmbranchen, det er mest oplagt i 2020", siger han.

Blandt de værksteder, der i dag udgør Jobsnuseren, finder man klassiske håndværksfag som tømrer/snedker, køkken/gastronomi og motor/metal, men også grafisk design og sociale medier.

Detailhandlen er et hit

Centralt for Andreas Fatum har været at kunne lave aftaler med lokale virksomheder om, at eleverne får mulighed for at løse en reel opgave for dem i løbet af den uge, forløbet varer. 

”Vi vil gerne besøge et snedkerværksted. Men hvis det kun er for at kigge på de voksne arbejde, skal det maksimalt være et supplement”, siger han.

I stedet har særligt samarbejder med detailhandlen og mindre virksomheder vist sig som et hit. Og så er vi tilbage ved bænkene, der står op og ned ad kommunens største handelsstrøg.

”Mange butikker vil gerne have en bænk ude foran. Den kan eleverne på snedkerværkstedet nå at lave på fem dage, hvor de kommer igennem hele processen fra design, arbejdstegning og bygning. Om fredagen køber nogen et produkt af dem, de ikke anede, de kunne lave, da de mødte ind mandag. Og som de kan se bliver brugt, hver gang de går ned i bymidten”, siger Andreas Fatum og tilføjer:

”Det er et godt eksempel på et forløb, hvor eleverne og deres produkter bliver taget alvorligt, men hvor de ikke skal stå på mål for andet, end hvad de har lavet med deres hænder. Og hvis du tror, eleverne er stolte, så skulle du bare se forældrene”.

Et andet eksempel er, at detailhandlen har brugt Jobsnuserens grafiske design-hold til at lave plakater til en stor ’handl lokalt’-kampagne. 

”De hænger nu i butiksvinduer i hele kommunen. Man skal selvfølgelig være med på, at det, de leverer, har et barnligt snit. Men det er fedt, at de faktisk bliver brugt som slags semiprofessionelle”, siger Andreas Fatum.

14 kommuner har playmakere

Aalborg Kommune var den første kommune til at ansætte en erhvervsplaymaker i 2015. I dag findes jobbet i 14 kommuner. Både erhvervsplaymakernes opgaver og baggrund varierer en del, fortæller Andreas Fatum.

”Vi har to årlige møder, hvor vi mødes fysisk og er også gode til at sparre løbende. Men der er bare forskel på at være erhvervsplaymaker i Nordjylland, der har slagterier, og i Gladsaxe der har medicinalindustri”, siger han.

Selv er han uddannet folkeskolelærer og har arbejdet i flere år som både lærer og skoleleder, mens de fleste af hans erhvervsplaymakerkollegaer har erhvervsbaggrund.

”Jeg skulle til min jobsamtale argumentere for, at hvorfor man skulle vælge et ’skolemenneske’. Men dem, der skulle ansætte mig, havde samme baggrund, så til sidst blev vi enige om, at man ikke ville kunne byde en udefrakommende at skulle forstå det kommunale skolesystem”, griner Andreas Fatum.

For selv om opgaverne løbende er blevet flere, og nu også blandt andet tæller oplæg foran skoleklasser om erhvervspraktik, er han ikke i tvivl om, hvor han i højeste grad trækker på sin skolelærer- og lederbaggrund i dag.

”Jeg forstår, hvilke begrænsninger lærernes arbejdstid og skemalægning giver. Hvor store hjul, der skal i gang, og hvor god tid man derfor skal være ude i. Og ikke mindst at man skal sikre, at virksomhedsforløb ikke bliver en forstyrrelse, men noget der bidrager med flueben i årsplanen”, siger han.

Fortid som skolelærer og -leder

Selvom ansættelsen som erhvervsplaymaker er relativt nyt, er interessen for praktisk undervisning og skole-virksomhedssamarbejder det ikke, fortæller Andreas Fatum.

”Jeg har en fortid på en friskole med en elevgruppe, hvor man ville blive savet midt over, hvis man stillede sig op med et klassisk danskpensum. Da jeg senere skiftede til en skole i Gentofte, fik jeg og vist også eleverne lidt af et kulturchok”, siger han.

Kort efter lockouten i 2013 blev han konstitueret viceskoleleder, hvor han egentlig kunne se gode takter i ideen om den understøttende undervisning.

”Problemet var implementeringen. Den blev lagt i ydertimerne og blev givet til pædagoger, der indtil da ikke havde været i skolen. Og så stod der gudhjælpemig en undervisningsminister og snakkede om at slagte geder. Så mange geder var der altså bare ikke i Gentofte”, siger han.

Herefter gik turen videre til en stilling som pædagogisk administrativ afdelingsleder på Lille Værløse Skole, hvor opgaven især lød på at få noget godt ud af netop den understøttende undervisning.

”Vi gjorde det til en valgfagsordning på tværs af hele skolen og startede en række virksomhedssamarbejder”, fortæller han.

Og de erfaringer trækker Andreas Fatum i høj grad på i dag som erhvervsplaymaker, hvor det er en fordel at kunne lide excelark og kaffemøder, fortæller han.

”Jeg søgte jobbet, fordi jeg vidste noget om skole-virksomheds-samarbejde, rigtig meget om udskoling og ikke mindst noget om praktisk undervisning og de ældste elevers behov for at blive aktiveret i højere grad end bare at få en rundvisning”, siger han.

Alle elever skal aktiveres 

Når Andreas Fatum i dag laver samarbejder med virksomheder har han som pejlemærke, at alle elever skal aktiveres.

”Der har lidt været en tendens til, at man især går efter at ramme de fem elever i en klasse, man vurderer vil være interesseret i en håndværksuddannelse. Men man kan altså ikke byde de 20 andre, at de bare er med”, siger han.

”Jeg bruger meget tid på at snakke med den enkelte underviser på GXU om, hvordan vi kan udvide paletten. Vi har for eksempel startet et people work-hold, der er ude og lave aktiviteter på den lokale sosu-skole, får besøg af politiet og er på plejehjem”, siger han.

Desuden arbejder Andreas Fatum på at udvide virksomhedssamarbejderne, så de kan inkludere flere af GXU’s værkstedshold.

”Det er de færreste virksomheder, der kun har én profession ansat. De fleste større virksomheder har håndværkere, administrative medarbejdere, kommunikationsmedarbejdere, sælgere. Så vi kan ofte sende flere hold ud til den samme opgave”, siger han.

Sidste år lykkedes det at lande cirka 120 aftaler med lokale virksomheder og uddannelsessteder til i alt 96 hold. Desuden har han opbygget en praktikdatabase med cirka 100 lokale virksomheder til brug for kommunens skoler.

”Det er ikke som sådan mig, der håndhæver praktikken. Det er for at have et sted, skolerne kan finde inspiration. Og jeg tager gerne ud på alle skoler, der gider have besøg af mig, og holder oplæg”, fortæller han.

På GXU er der otte undervisere og typisk 80 elever ad gangen. Desuden er elevernes egne lærere med i undervisningen.

”De er her for at tage højde for, at vi ikke kender eleverne. Vi kan godt mærke, der er sket en stigning i antallet af elever med problemstillinger, der skal tages hensyn til. Og det skal der især, når vi på den måde rusker op i deres hverdag”, siger Andreas Fatum og tilføjer:

”Men vi har også masser af eksempler på elever, der ’glemmer’ de udfordringer, de har til hverdag, når de kommer herhen”.

Vil gerne i spil i vejledningen

Gav implementeringen af understøttende undervisning ikke det ønskede boost til den praksisfaglige undervisning, har Andreas Fatum mere tiltro til de politiske vinde, der blæser i øjeblikket.

Og han kan sagtens se, hvordan GXU og han selv som erhvervsplaymaker vil kunne spille en rolle i de ændringer, der lægges op til fra Christiansborg.

Særligt når det kommer til den øgede lokale frihed til at tilrettelægge vejledningen med afskaffelsen af uddannelsesparathedsvurderingerne.

”Der vil jeg umiddelbart mene, det vil være oplagt at kigge vores vej, når man skal genoverveje, hvor og hvornår vejledningen skal foregå. Er det i klasseværelset? Eller giver det måske mening at gøre det her, mens eleverne står med en sav i hånden?”, siger han og tilføjer:

”Og det er bestemt ikke fordi, alle skal være håndværkere. Men der opstår en anden ro, når man får lov at fordybe sig i det samme fem dage i streg og ikke skal tænke på afgangsprøver. Jeg synes, vi kan tilbyde nogle rammer, hvor vejledningen kan foregå i et uddannelsesnært miljø, og hvor lærere og vejledere ikke skal slås om, om det er en fransk- eller historietime, vejledningen skal stjæle”.