Mia Lynnerup Olesen vandt KMD læremiddelpris. Den blev overrakt på Skolemessen af Jens Arne Madsen, direktør for Børn og Unge i KMD og medlem af dommerpanelet Pernille Schultz fra KMD Børn og Unge.

Lærerstuderende vandt på vulkan-film og it-samarbejde

29-årige Mia Lynnerup Olesen, lærerstuderende fra Frederiksberg, løb med sejren i den nationale finale om KMD Education Award på Skolemessen i Aarhus. Et forløb med vulkaner i modellervoks, skattejagter og masser af digitale redskaber gjorde Mia til vinder i konkurrencen.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Glæden var til at tage og føle på, da Mia Lynnerup Olesen blev udråbt til vinder af KMD Education Award på Skolemessen i Aarhus. Prisen gives til en lærerstuderende, som har benyttet sig af it i undervisningen i forbindelse med deres praktikforløb. Det er kun anden gang prisen uddeles, efter at den sidste år blev indstiftet af it-virksomheden KMD og landets læreruddannelser. Formålet med prisen er at sætte fokus på brugen af digitale læremidler i undervisningen. Den frederiksbergske lærerstuderende fra Professionshøjskolen Metropol fik udover æren og juryens anerkendende ord en check på 25.000 kr., der fulgte med sejren i den nationale finale i KMD Education Award.

Med vulkaner i modellervoks på YouTube, fællesblogs med islandske venskabsklasser og masser af digitale øvelser har Mia Lynnerup Olesen i sit praktikforløb på Gladsaxe skole skabt et forløb i geografi undervisningen for 8. klasserne, som har taget både elever og dommerne med storm.

Mias vinderprojekt byggede videre på hendes tredjeårspraktik, hvor hun også brugte blog til at komme i kontakt med klasser i udlandet, nærmere bestemt Sydafrika. Det var inspirationen til det islandske samarbejde.

"Jeg kontaktede 40 skoler i Reykjavik for at finde venskabsklasserne" fortæller Mia Lynnerup Olesen. "De brugte samarbejdet i deres danskundervisning og vi skypede også sammen midtvejs i forløbet". Derudover brugte klassen it til at lave stop-motionfilm af vulkaner.

"Jeg vil også gerne understrege, at jeg ikke kunne have klaret det uden min praktikmakker Maria Cramer Pedersen", siger Mia Lynnerup Olesen. 

Elever og dommere taget med storm

"Mias forløb var superfedt. Hendes måde at bruge it i undervisningen betyder, at man som elev både har haft det sjovt og ikke mindst lært en masse. Jeg ville bare ønske, at det var mig, der havde fået lov til at have haft Mia som lærer", siger Miranda Dagson, formand for Danske Skoleelever og medlem af den nationale dommerkomite.

Dommerne sagde i øvrigt om projektet:

"Den store variation i brugen af digitale og analoge læremidler, inddragelsen af skattejagter, motionsløb og dialog med en islandsk venskabsklasse om deres forhold til vulkaner har vist, hvordan man kan skabe en meget involverende undervisning, der holder materialet friskt og i vid udstrækning til udgangspunkt i elevernes egne produktioner.

Forløbet er helt igennem velstruktureret, gennemtænkt og en inspiration for både elever og andre undervisere. Mia fremstår som en meget kompetent lærerstuderende, som med de demonstrerede kompetencer vil kunne flytte ikke bare elever men også grænserne for brugen af it i geografifaget i den danske folkeskole".

Forud for den nationale finale er gået regionale konkurrencer, hvor lærerstuderende rundt omkring i landet på de forskellige professionshøjskoler har kæmpet om at vinde de lokale udgaver af KMD Education Award og dermed adgang til finalen.

De 25.000 kroner, der følger med æren, vil Mia Lynnerup Olesen bruge på en rejse med sin mand og sine to børn.