Barbara er en af fire piger, der i år er startet i 7. klasse på Fodbold Fulton i Gentofte Kommune. Her er der træning to gange om ugen og undervisning, der så vidt muligt tager udgangspunkt i det populære boldspil.Foto: Andreas Brøns Riise
Nu har fodboldklasse også fået skoletrætte piger med på holdet
I 10 år har Gentofte Kommune haft et tilbud, der skal give skoletrætte udskolingselever lysten til at lære tilbage ved at trække på deres fodboldinteresse.
Skoledagen starter lidt anderledes for klasserne på Akademiet
Fodbold Fulton på Bakkegårdsskolen i Gentofte Kommune. 8. klasse er i gang med at gense
højdepunkterne fra weekendens runde i Superligaen.
Annonce:
Og i 7. klasse er eleverne i gang med på grønne og
røde sedler at formulere spørgsmål til en fodboldagent, der om et par dage
kommer og holder oplæg om sit arbejde.
”De grønne er om ungdomsfodbold. De røde er om fodbold i
Messi- og Ronaldo-klassen”, lyder instruktionen fra klassens lærer.
På Fodbold Fulton er det reglen mere end undtagelsen, at
undervisningen i et eller andet omfang inddrager det ultrapopulære boldspil.
Fodbold er omdrejningspunktet for elevernes skolegang. To gange
om ugen er der træning, og fodbold inddrages så vidt muligt i undervisningen.
Annonce:
Men målet er ikke at skabe fremtidens Messi eller Ronaldo.
Det er alene interessen for fodbold, der tæller – ikke talentet – når der
optages elever til en ny klasse efter samtale med både dem og deres forældre.
Ud over interessen for fodbold har eleverne det til fælles,
at interessen for at gå i skole har været for nedadgående.
Skal give eleverne en større glæde ved skolen
Målet med Fodbold
Fulton er, at se om man ved at trække på det første kan gøre noget ved det
sidste.
Annonce:
”Det er med til at give nogle elever en større lyst og glæde
ved at gå i skole, fordi omdrejningspunktet er noget, de interesserer sig for”,
som lærer Carsten Rust siger.
Han startede som lærer på Akademiet Fodbold Fulton efter sommerferien.
Med både en lærer- og en fodboldtræneruddannelse i rygsækken passer han perfekt
til den profil, Fodbold Fulton leder efter, når der ansættes lærere.
”Og da muligheden opstod for at kombinere mit job med min
hobby, tænkte jeg, at det var jeg nødt til at prøve”, siger han.
Pigerne er gået ombord
Annonce:
Det er efterhånden et halvgammelt skib, Carsten Rust er gået
ombord på. Fodbold Fulton, som det hedder i daglig tale, har eksisteret som tilbud i Gentofte Kommune siden 2013.
Her startede det første hold i 7. klasse, og der blev først
startet en ny op, når eleverne var gået ud af 9. klasse. Nu starter der en ny
7. klasse hvert skoleår.
Og denne sommer blev lidt af en milepæl nået for akademiet.
Her startede der nemlig for første gang elever af begge køn i den nye 7. klasse.
Fire piger kan nu trække i akademiets mørkeblå spillerdragt,
når der skal spilles kamp. Og den ene var kun lige startet til fodbold, da
skoleåret startede. Desuden er den første kvindelige lærer blevet ansat.
Annonce:
Det burde være en naturlig udvikling med tanke på den eksplosive
vækstkurve, kvindefodbolden har fulgt de seneste år, mener stifter af Fodbold
Fulton Christina Wex.
Men ikke desto mindre er det noget, der er arbejdet målrettet
på skulle blive til virkelighed, fortæller hun. Og indtil videre overgår
erfaringerne alle hendes forventninger.
”Der er noget praktik i forhold til omklædning, der har
skulle justeres. Men indtil videre hører jeg kun, at det bidrager positivt til
dynamikken, at der er kommet piger i klassen”, siger Christina Wex.
"Da vi startede, var vi egentlig fortalere for, at
drengene skulle have lov at vokse på egne præmisser i stedet for at blive målt
op imod fagligt dygtige og pligtopfyldende piger. Der er ofte stor forskel på
drenges og pigers modenhed i udskolingen, og det er med til at tage lysten og
motivationen fra drengene. Men det kan bestemt også noget, at der er kommet piger
ind i klassen. Pigerne lægger måske en sund dæmper på drengene, og vi vil da
langt hellere ramme begge køn”
Når det kommer til spillet på banen, har pigerne ingen
problemer med at følge med. De indgår helt på lige vilkår, fortæller Christina
Wex.
”Vi har selvfølgelig endnu til gode at se, hvad der sker,
når drengene for alvor begynder at skyde i vejret i løbet af 8. og 9. klasse.
Det må vi jo finde en måde at håndtere. Men indtil videre er er det gået helt problemfrit”,
siger hun.
Hende med gaverne
”Hende med gaverne”. Sådan beskriver Christina Wex med et
glimt i øjet sin egen rolle set gennem elevernes øjne på Fodbold Fulton.
Klasserne
er i princippet helt normale folkeskoleklasser og er derfor helt uden
egenbetaling. Derfor rejser stifteren midler gennem forskellige
sponsorater til bolde, træningsdragter, spillertrøjer og andet udstyr. Og det
er mest, når hun skal aflevere noget af det, eleverne ser hende på skolen.
Christina Wex startede Fodbold Fulton sammen med de to
tidligere landsholdsspillere Lars Høgh og Brian Laudrup, der har fungeret som
ambassadører.
Da Lars Høgh døde i december 2021 valgte Brian Laudrup også
at træde ud af projektet. Christina Wex har overvejet, om ambassadørrollerne
har skulle genbesættes, men indtil videre er det ikke sket.
For mens de to landsholdskæmper var gode til at skabe
kontakter og synlighed, da projektet skulle løbes i gang, mener Christina Wex
egentlig så småt, at det har fået vind i sejlene og er gået i drift.
Derfor er hendes to største ønsker for den nærmeste fremtid
at få tilbuddet gjort permanent i stedet for som nu at være en forsøgsordning – og at
få det udbredt til andre kommuner.
For at stå stærkest muligt, når hun skal sælge begge ideer,
har hun fulgt op på, hvordan det er gået de elever, der har afsluttet de hidtil
tre forløb, der har været på akademiet. Og de er alle sammen enten under uddannelse
eller i job, fortæller Christina Wex.
”De spreder sig over
mange forskellige uddannelser som glarmester, elektriker, tømrer, en læser
forsikringsmatematik, en anden journalistik, en tredje har valgt DTU, og så er
der sågar en, der er cowboy i Mexico. Vi ser, de kommer rigtig godt videre”,
siger hun og tilføjer:
”Alt er ikke fryd og
gammen. Og det hele er ved Gud ikke lige let. Vi har også måttet konstatere, at
der er sket meget med eleverne efter coronanedlukningerne. Det er blevet endnu
sværere at få dem til købe ind på fællesskabstanken. Men når det lykkes at
tænde lysene i øjnene på nogle elever, der har haft svært ved at finde glæde og
motivation i deres skolegang, er det det hele værd”.
To lærere i alle timer
Christina Wex peger på en ”nærmest familiær” relation mellem
eleverne og lærerne som en af de afgørende faktorer for Fodbold Fultons succes.
Klasserne har de samme lærere i hele forløbet, både i den
faglige undervisning og til fodboldtræningen. Og så er der to lærere på i alle
timer.
Det kræver nogle ekstra resurser, men de er godt givet ud, mener
skoleleder på Bakkegårdsskolen Rikke Michan.
”Vi har ud fra de første to hold kunnet dokumentere, at balancen
er på plads. Forstået på den måde, at man bruger lidt flere resurser på at have
mindre hold og to lærere i alle timer, men til gengæld løfter det en
inklusionsopgave i forhold til en gruppe elever, der ville have kostet mere i
et andet tilbud”, siger hun og tilføjer:
”Når det så er sagt, gør
vi meget ud af at understrege, at det ikke er et specialtilbud men et specielt
tilbud. Det er et skoletilbud med en anden tilgang til motivation, som i højere
grad har mulighed for at tilrettelægge tingene mere individuelt, fordi fodbold
er det fælles. Men faglige krav og pensum er præcis det samme som i
parallelklasserne”.
Den permanente to-lærer-ordning giver bedre mulighed for
differentiering og holddeling, fortæller Rikke Michan. Desuden kan lærerne i
højere grad bruge hinanden som sparringspartnere.
”Der findes næppe en skoleleder, der ikke synes, det er
verdens bedste ide. Jeg ville ønske, vi kunne gøre det i alle klasser. Men der
er selvfølgelig også en forventning om, at man kan rumme mere, når man er to
lærere i klassen”, siger hun.
”Det er mærkeligt, at der ikke har været piger med før”
Også skolelederen er begejstret for, at det nu er lykkedes
at optage de første piger på Fodbold Fulton. Det var lige ved at komme i stand et år
tidligere, men der valgte de piger, der ellers skulle være startet, at melde
fra i sidste øjeblik.
Inden den nuværende 7. klasse startede, mødte de fire piger,
der nu går på akademiet, klassens lærere på forhånd.
Rikke Michan vurderer, at
det var med til at give den fornødne tryghed til at tage springet. Hun håber,
det nu bliver lettere at rekruttere elever at begge køn fremadrettet.
Og hvad siger en af hovedpersonerne selv? Til eftermiddagstræningen
på den nærliggende fodboldklub GVI’s anlæg står Kastanje på sidelinjen og
sparker en bold forsigtigt frem og tilbage med klassekammeraten Adam. De må
begge springe træningen over med småskader.
Hun har lagt mærke til, at der er meget snak om, at hun og
de tre andre piger i klassen er de første på Fodbold Fulton. Selv lægger hun
ikke så meget i det. Hun vil bare gerne dyrke den sport, hun har dyrket i fire
år.
Og så er hun den type, der har lettere ved at gå i skole,
hvis hun får lov at brænde noget krudt af, som hun siger.
”Vi bliver spurgt meget om
det. Og så tænker jeg da på, at det er mærkeligt, at der ikke har været piger
med før. Fodbold Fulton har jo været der i mange år”.