Kristian Jensen er en af de elever på Skrillingeskolen, som er glad for lærer Lonnie Laugaard Rasmussens internationale projekt med fuglehuse.
Foto: Middelfart Kommune
Specialskole vinder to priser for internationalt samarbejde
Skrillingeskolen i Middelfart har vundet to ud af de seks eTwinning-priser, Undervisningsministeriet har uddelt til danske skoler for internationale skoleprojekter. Skolen har vundet priserne for projekterne Vis mig dit fuglehus og Cultural Identity.
Fællesskab for skoler i Europa
eTwinning støtter samarbejde mellem over 40 lande i og omkringEuropa ved at tilbyde en gratis onlineplatform med faglige møder-og samarbejdsfora for undervisere, pædagoger og deres elever/børn ialderen tre til 3-20 år.
Formålet med eTwinning er at udvikle elevernes fagligekompetencer i samarbejde med elever fra andre lande. Derudover vileleverne bruge og udvikle deres sproglige og interkulturellekompetencer. Fokus er tilsvarende de pædagogiske læreplanstemaer iprojekter i førskole- og dagtilbud.
eTwinning er en del af EU-programmet Erasmus+ for uddannelse,ungdom og idræt og består aktuelt af 539.776 lærere, 188.356 skolerog 69.825 projekter.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
I fuglehus-projektet producerer Skrillingeskolens elever med behov for vidtgående undervisning og skoler i syv andre lande masser af fuglehuse - Skrillingeskolen skal lave 87. Skolerne deler undervejs billeder af fuglehusene og fortæller for eksempel om de forskellige landes lokale fugleliv.
Kristian Jensen er en af de elever, der har lavet fuglehuse, og han er glad for både priserne og arbejdet.
"Jeg kan godt lide at arbejde med træ, men det skal helst være med maskiner. Ikke kun håndkraft - så tager det alt for lang tid. Og så er det meget fedt at have vundet, når der var flere end 250 projekter med", siger han.
Sjovt at tyske børn siger scheisse
I det præmierede projekt Cultural Identity samarbejder Skrillingeskolen med Gustav Johannsen-Skolen i Flensborg, som er for det danske mindretal i Nordtyskland og består af både almenklasser og specialklasser.
Skrillingeskolen samarbejder med specialklasserne om kulturel udveksling, hvor eleverne skaber relationer online og udforsker forskellige aspekter af definitionen af '"hvem er vi" - "hvem er I?' Eleverne mødes også fysisk og har sammen sat rekord for at have spillet høvdingebold i længst tid.
Projektet har hjulpet eleverne med at udvikle kulturel bevidsthed og opnå kompetencer inden for samarbejde, kommunikation og it.
"Som en elev sagde til mig den anden dag: 'Det er sjovt, når de tyske børn skyder ved siden af. Så siger de 'scheisse'. Vores elever finder ud af, at nogle taler et andet sprog og bor i et andet land", siger skoleleder Karin Munk.
Multihandicappede elever dekorerer fuglehuse med fingermaling
Vinderne af de seks eTwinning-priser er valgt blandt 254 kandidater, hvor der både er almene folkeskoler og specialskoler iblandt. For Skrillingeskolen har det været vigtigt at inkludere alle skolens elever.
"Vi har en klasse med multihandicappede elever, og de kan selvfølgelig ikke bygge fuglehusene selv, men så har andre elever sørget for det, og klassen har lavet fingermaling på dem", fortæller Lonnie Laugaard Rasmussen, der er lærer og international koordinator på skolen.
International handicapdag fører special- og almenelever sammen
Det er tredje gang, at eTwinning-priserne bliver uddelt, og Skrillingeskolen er den første til at vinde flere end én. De kaldes eTwinning-priser, fordi projekterne iværksættes på læringsplatformen eTwinning.
"Vores elever har også brug for den internationale dimension, og vi kan mærke, det gør dem stolte og motiverede. Man kan let komme til at overbeskytte børn som vores ud fra den bedste mening, men det er vigtigt, at vi udfordrer dem, så de kan udtrykke deres potentialer", siger Karin Munk.
I forbindelse med skolereformen diskuterede personalet, om også Skrillingeskolens elever skulle have engelsk fra 1. klasse.
"Det har vist sig, at det kan de sagtens klare. Igen: Det er vigtigt, at vi udfordrer vores elever", siger skolelederen.
Priser giver politisk opmærksomhed
Skolens internationale arbejde betyder, at man har mærket stor interesse fra skoler i udlandet. Konkret har de været interesseret i såkaldt job shadowing, hvor lærere fra skoler i andre lande kan besøge Skrillingeskolen og se, hvordan den arbejder.
Det internationale samarbejde har i flere år været et indsatsområde i Middelfart Kommune, og derfor glæder priserne også borgmester Johannes Lundsfryd Jensen (S).
"Vi er stolte af Skrillingeskolen. Den er særdeles god til at gøre tingene med udgangspunkt i børnenes præmisser, og på den måde sørger skolen for, at også elever med særlige behov får et internationalt perspektiv på deres undervisning. De her priser er bare med til at underbygge, hvad de er så gode til", siger borgmesteren.
Dejligt at andre kan se, at personalet gør en forskel
Som mange andre specialskoler har Skrillingeskolen været presset af inklusionen og er på syv år gået fra 150 til nu 100 elever. Set i det lys er skoleleder Karin Munk glad for, at borgmesterens udmelding.
"Jeg er glad for, at borgmeteren siger, at vi er gode til at udvikle elevernes potentiale. Det er sådan jeg tolker, det han siger. Det er dejligt at bo i en kommune, hvor man kan se, at vi gør en forskel for de børn, som er allermest udfordret".
Det ikke er synd for Skrillingeskolen, at elevtallet er skrumpet, understreger hun.
"Men vi skal sørge for, at personalet udvikler sig, og jeg er vildt stolt af mine medarbejdere. De er meget initiativrige og tør kaste sig ud i projekter, så vores elever bliver så dygtige, de kan. Det er vigtigt for alle børn", siger Karin Munk.
Udover æren får skolen et naturkamera som præmie for priserne. Kameraet skal sættes op i et af fuglehusene, så eleverne kan følge de kommende beboere.
Læs mere om eTwinning via og om de seks danske prismodtagere og deres projekter via disse link: