Debat
APV og trivselsmålinger er som regel ikke udviklet til skolen, men er i stedet et udpluk af spørgsmål formuleret bredt til alle mulige arbejdspladser. Det er problematisk, skriver lektor Sarah Grams Davy.
Foto: Privat
Debat: Det er svært for skolelederne at bruge trivselsmålingerne til at forbedre lærernes arbejdsvilkår
APV- og trivselsmålingerne er alt for bredt formuleret til at kunne hjælpe skolelederne med at skabe meningsfulde og gode arbejdsliv for lærerne, mener lektor Sarah Grams Davy.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
I mit arbejde som forsker er
jeg motiveret af at forstå, hvordan arbejdsglæde og belastning for lærere og
pædagoger i skolen er skruet sammen.
Min største drivkraft er, at
jeg vil se en folkeskole, hvor skoleledelsen på en nem og overskuelig måde kan
få øje på, hvordan lærere og pædagoger har det: Hvordan trives de i vores
skole? Hvad belaster dem lige nu?
Det lyder ikke så svært, men lige
nu har skolerne ikke redskaberne til at evaluere arbejdsmiljøet på en måde, der
tager højde for den viden, vi allerede har om arbejdsglæde og belastning i
skolen.
Skolerne er forpligtiget til at
udføre arbejdspladsvurderinger og trivselsmålinger blandt deres ansatte med
jævne mellemrum. Der er bare et problem med de spørgeskemaer, som er
tilgængelige: De er som regel ikke udviklet til skolen, men er i stedet et
udpluk af spørgsmål formuleret bredt til alle mulige arbejdspladser.
I de bedste tilfælde har man sorteret de spørgsmål fra, som er irrelevante, men
det ændrer desværre ikke på, at skoleledelsen med disse redskaber aldrig får
øje på det, som er nøglen til fagpersonernes arbejdsglæde.
Eleverne får lærerne til
blive i faget
De fleste lærere og pædagoger i skolen er helt overordnet enige om, hvad
der er kilde til arbejdsglæde, og hvad der belaster dem.
Det, som skaber arbejdsglæde,
kan lidt upræcist sammenfattes som kerneopgaven, altså samspillet med
elever og kolleger.
Det er følelsen af at gøre en forskel for børn og unge, og at
flytte dem i fællesskab med kolleger, som har gjort, at de fleste har valgt
deres studie og deres job. Selv erfarne lærere og pædagoger med mange års
anciennitet, siger at det er det, der får arbejdet til at give mening.
De forhold, som
skaber belastning og frustration, er arbejdet med krav og måltal,
afrapporteringer, IT-systemer, (meningsløse) møder og samspillet med
skoleledelsen, som kun nævnes, når de trækker
ned og udgør en kilde til mistrivsel.
Det viser sig endda, at en
positiv oplevelse af kerneopgaven kan fungere som en buffer mod belastende
faktorer. Det hjælper os til at forstå, hvorfor mange lærere og pædagoger
bliver i deres job på trods af uhensigtsmæssige rammer.
Men bufferen kan miste sin
funktion når man ikke længere føler man har mulighed for at lykkedes med
kerneopgaven.
Evalueringer
kan måske bremse lærerflugt
Min pointe er, at denne viden ikke
afspejler sig i de spørgeskemaer som skolen har til rådighed for at evaluere, hvordan
lærere og pædagoger trives.
Evalueringerne bliver nemlig
først nyttige, når de også kan kortlægge den lokale praksis tæt på kerneopgaven:
Oplever lærere og pædagoger at de kan nå at arbejde fagligt sammen om
undervisningen på trods af de mange ad hoc-opgaver de skal tage sig af? Har de gode
rammer (tid og rum) for at forberede sig på skolen? Og giver skemalægningen
lærerne og pædagogerne mulighed for at lære eleverne godt at kende?
Når jeg i mange år har beskæftiget
mig med udviklingen af evalueringsspørgsmål, der handler om kerneopgaven, så
har jeg gjort det med et fokus på at
understøtte meningsfuld skoleudvikling, der passer netop til den enkelte skole.
Men det er ikke længere nok. For
nu befinder vi os oven i hatten i en tid med personalemangel og rekrutteringsvanskeligheder i hele
uddannelsessektoren.
Vi ved, at det der holder
lærere og pædagoger i professionen er, at de går hjem med en følelse af at gøre
en forskel for børn og unge i fællesskab med deres kolleger.
Derfor skal skoler på en
vedkommende og overskuelig måde kunne indsamle viden om oplevelsen af
kerneopgaven, sådan at den kan omsættes til nyttige tiltag og dermed øge
arbejdsglæden og endda lysten til være og blive
i skolen.
Det har lærere og pædagoger
fortjent og det har samfundet i høj grad brug for.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk