Danmark bør lade sig inspirere af vores svenske naboer, hvis
vi vil have bedre luft i klasselokalerne.
Det mener flere indeklimaeksperter, som Folkeskolen har
talt med.
”Hvis danske kommuner havde
pligt til selv at føre tilsyn, ville de også løbende skulle forholde sig til de
problemer, de måtte finde”.
Sådan sagde Peter Noyé, der er ekspertisechef og
specialist i indeklima hos det rådgivende ingeniørfirma Niras forleden til
folkeskolen.dk.
Han fremhæver blandt andet en bestemmelse i den svenske lovgivning om, at
kommunerne skal kontrollere indeklimaet på folkeskolerne hvert tredje år, som
en del af forklaringen på, at omkring 80 procent af de svenske skoler har et CO2-indhold
i luften, der overholder de anbefalede grænseværdier.
I Danmark kan under
halvdelen af skolerne sige det samme, viser resultater fra det seneste Masseeksperiment.
DLF: Systematisk CO2-kontrol bør være en del af APV
Formand for arbejdsmiljø- og organisationsudvalget i Danmarks lærerforening Thomas Andresen mener også, at en mere systematisk kontrol af skolernes indeklima er en forudsætning
for at løse problemerne med for meget CO2 i undervisningslokalerne.
Men hvor
ansvaret for kontrollen i Sverige ofte ligger hos kommunernes skoleudvalg eller
ligefrem hos skolelederen, foreslår Thomas Andreasen, at vi i Danmark løser
opgaven på en anden måde.
”Det systematiske arbejde, der skal til for at afdække
indeklimaproblemer, herunder CO2-målinger, kunne med fordel hænge sammen med
skolernes arbejde med APV (arbejdspladsvurderinger, red.)”, siger Thomas
Andreasen og tilføjer:
”Der er rigeligt med opgaver, som skoleledere og andre skal
løse. Jeg tror ikke, at vi skal have mere af det”.
Kunne vi ikke bare få slået fast, at nu har vi set rapporter nok? Nu må det være et fælles ansvar at få gjort noget ved indeklimaet på de der skoler.”
Dorte Andreas, næstformand for Skolelederforeningen
Hvert tredje år skal skolerne lave en arbejdspladsvurdering,
der kort fortalt skal kortlægge arbejdsmiljøproblemer, hvorefter der skal laves en plan for,
hvordan problemerne løses.
Og når det kommer til at afdække spørgsmål om
luftkvaliteten, kan skolerne og deres arbejdsmiljørepræsentanter med fordel tage
teknologiske virkemidler i brug, mener Thomas Andreasen.
”Det er min opfattelse, at den teknologiske udvikling har
gjort det meget nemmere og billigere at lave løbende målinger af CO2-indholdet
i lokalerne på skolerne end for ti år siden. På andre arbejdspladser har man jo
alt muligt måleudstyr installeret, så man burde også kunne finde en løsning,
der ikke er for administrativt tung for personalet”.
Skolelederne frygter flere endeløse afrapporteringer
I Skolelederforeningen vækker idéen om en lovpligtig og regelmæssig
egenkontrol efter svensk forbillede ikke ligefrem begejstring.
”Jeg synes ikke, at det er skoleledernes opgave at have det fulde ansvar for indeklimaet”, siger næstformand Dorte Andreas.
Driften af skolerne er i langt de fleste tilfælde lagt under
kommunernes tekniske forvaltning, og derfor er det også her, at ansvaret ligger
i første omgang, mener næstformanden.
Men skolelederne spiller stadig en vigtig
rolle, understreger hun.
”Vi har selvfølgelig en opgave i at være opmærksomme på
indeklimaet og tage kontakt til kommunernes tekniske forvaltning, når
indeklimaet ikke er optimalt. Men det skal jo nødig blive endnu en opgave, hvor
skolerne skal pålægges at indrapportere og dokumentere i et væk, uden man
oplever, at det giver mening, fordi der ikke sker noget bagefter”, siger Dorte
Andreas og tilføjer:
”Men hvis det er fordi, at skolerne i en afgrænset periode
laver nogle målinger for at afdække, hvordan det ser ud med indeklimaet og
skal sende de tal ind til forvaltningen, så kunne det godt være en løsning. Men
det der endeløse afrapportering, tror jeg ikke på”.
Skoleledere og lærere efterlyser en national
handlingsplan
I Kommunernes Landsforening forholder man sig ikke til
spørgsmålet om mere systematisk kontrol af indeklimaet.
Men børn og skolechef i KL Peter Pannula Toft peger
på, at problemet med skolernes indeklima skyldes, at bygninger ofte er meget
gamle.
”Udfordringerne med indeklimaet skyldes primært, at mange af
vores skoler er bygget tilbage i 50'erne og 60'erne, og vi må desværre erkende,
at vi har et efterslæb på vedligeholdelsen. Selvom kommunerne de sidste 10 år
har prioriteret omkring en femtedel af de samlede anlægsmidler på nybyggeri og
vedligeholdelse af netop skoler, så er vi underlagt et anlægsloft, der gør, at
vi ikke bare kan renovere løs. Derfor har KL også i flere år argumenteret for,
at kommunerne skal have lov at investere mere i anlæg, og det mener vi fortsat,
at der er stort behov for”, skriver han i en mail.
Men spørger man Thomas Andreasen, er indeklimaet i danske
folkeskoler så stort et problem, at det ikke kan klares ude i kommunerne.
”Vi har ved flere lejligheder nævnt, at det her er for stor
en opgave til, at man bare kan overlevere den til de enkelte kommuner. Vi efterlyser
en national handleplan for indeklima i skolebygninger, lidt ligesom vi kender
det fra infrastruktur og den slags, hvor man siger, at det her er en samfundsopgave
for hele landet”, siger han.
En national handleplan står også højt på Dorte Andreas' ønskeliste, fortæller skoleledernes næstformand.
”Vi kan gøre rigtig meget på skolerne ved at lufte ud og
alle de her ting, men i sidste ende synes jeg, at ansvaret ligger hos
kommunerne og hos staten, fordi der rent faktisk ikke er en national plan for,
hvordan man kan udbedre elevernes indeklima. Det er der for alle mulige andre
offentlige bygninger, så derfor bør der jo også være det for skolerne”, siger
hun.
Thomas Andreasen understreger, at opgaven med at få
bygningsmassen på omgangshøjde vil tage årevis.
”Men man skal jo starte et sted. Målinger og systematik er
en ting, men hvis problemet skal løses, kræver det også, at man tør sige højt,
at problemet er stort og derefter, at man har viljen til at handle på det”.
Og spørger man Dorte Andreas, er det langt fra ligegyldigt,
hvilke handlinger man sætter ind med.
”Vi løser de nemme
problemer ved at lufte ud og hænge målere op i klasserne, men det det svære
problem er, at det rent faktisk koster noget at sikre skolerne indeklima, og
det griber man ikke fat i. For det er alt for dyrt”, siger hun og kommer med en
opfordring:
”Kunne vi ikke bare få slået fast, at nu har vi set
rapporter nok? Nu må det være et fælles ansvar at få gjort noget ved
indeklimaet på de der skoler.”