Luften er bedre i svenske
klasselokaler, end den er i de danske.
Det fortæller Jørn Toftum, der
er professor på DTU Sustain. Og det er faktisk en gammel nyhed,
understreger han.
Allerede i forbindelse med det store masseeksperiment i 2009 fik
han og forskerkollegaerne øje på forskellene, forklarer professoren.
Da man sammenlignede de danske
resultater med lignende undersøgelser fra Sverige viste det sig nemlig, at imens
kun 44 procent af de danske skoleklasser holdt sig under det anbefalede pejlemærke
for CO2-niveauet i klasserne, kunne 84 procent af de svenske klasser påvise en luftkvalitet
indenfor værdien, fremgår det af rapporten
fra 2009.
I 2014 og 2015 foretog den svenske Folkesundhedsmyndighed en
indeklimaundersøgelse på omtrent 4.500 skoler.
Her viste resultaterne, at cirka
85 procent af skolerne havde en luftkvalitet, som var almindelig eller ligefrem
god, imens 15 procent af skolerne havde en dårlig eller ganske dårlig
luftkvalitet.
I Danmark viste det seneste masseeksperiment i 2021 til sammenligning,
at 53 procent af skolerne herhjemme havde et niveau af CO2 i luften, der overskrider bygningsreglementets
anbefalede grænseværdi på 1000 ppm.
På et åbent
samråd i Børne- og Undervisningsudvalget i maj stillede daværende ordfører
for Enhedslisten Jakob Sølvhøj det åbenlyse spørgsmål:
”Hvad er egentlig forskellen
på lovgivningen i Sverige og i Danmark?”
Jakob Sølvhøj anmodede samtidig ministeriet om at undersøge sagen nærmere.
Imens politikerne på Christiansborg er optaget af den igangværende regeringsdannelse, har vi sat os for at undersøge spørgsmålet nærmere.
Med hjælp fra danske eksperter og svenske myndigheder kan vi fremhæve 3 vigtige forskelle på den danske og svenske måde at håndtere luftkvaliteten i folkeskolerne.
1. Svenske klasselokaler skal
have ventilationssystem
Vi starter med en altoverskyggende god
grund til, at luftkvaliteten er bedre i svenske klasselokaler end i de i danske, nemlig lovgivningen.
”I grunden er det tydelige regler, og at det er arbejdsgiverens ansvar at vise, at de følger reglerne, som gør, at arbejdsmiljøet og luftkvaliteten bliver godt i skolen
Fredrik Haux fra det svenske arbejdstilsyns afdeling for regler
Svensk lov kræver, at der er ventilationssystem
i alle svenske klasselokaler - uanset hvornår bygningen er opført.
Det fortæller Fredrik
Haux fra det svenske arbejdstilsyns afdeling for regler. Han bærer titlen sagkyndig
indenfor ventilation og termisk klima.
I
en mail uddyber han, hvordan minimumskravene til luftgennemstrømningen i alle landets klasselokaler svarer til, at der er omkring 1000 ppm CO2 i luften. I Danmark gælder det krav kun, når der bygges nye skoler.
Ekspert: Danmark burde have
krav om ventilationssystemer
I Danmark er det ikke et krav,
at skolerne skal have ventilationsanlæg i klasserne, fortæller Peter Noyé, der er ekspertisechef og specialist i indeklima hos det rådgivende ingeniørfirma Niras.
Men ifølge Peter Noyé er det kun én vej til at leve op til at holde CO2-indholdet i luften under kravet på 1000 ppm, fortæller
han.
”Det kan i praksis kun
overholdes med et ventilationssystem”, siger Peter Noyé og afviser, at det eksempelvis kan løse udfordringen, hvis skolerne generelt får højere til loftet, større lokaler eller færre elever i
lokalerne.
Det nuværende krav til CO2-niveuaet i de danske undervisningslokaler har været en del af bygningsreglementet siden 1995, men effekten af kravet er begrænset. For en opgørelse fra 2021 viser, at kun 10 procent af skolerne er opført efter 1995, påpeger Peter Noyé.
Han mener derfor, at kravet om maksimalt 1000 ppm CO2 i klasserne skal gælde for alle eksisterende skolebygninger.
Og kravene i bygningsreglementet bør også generelt præciseres, lyder det fra Peter Noyé. For de nuværende krav forholder sig ikke til, hvordan
lokalerne bliver brugt, efter de er opført.
”Så det kan godt være, at
skolerne kan overholde CO2-kravene, når der for eksempel er 20 elever i
klasserne. Men når der kommer flere
elever, så er ventilationen utilstrækkelig”, forklarer han.
2. Svenske kommuner kontrollerer selv indeklimaet
Siden 1998 har det været et krav til svenske skoler, at ejerne
”løbende og systematisk arbejder for at forhindre, at lokalerne, eller det man
foretager sig i dem, har en negativ effekt på menneskers sundhed. Ansvarsfordeling
og rutiner skal dokumenteres”.
Sådan skriver den svenske Folkesundhedsmyndighed i en
rapport og henviser til
en del af den svenske miljølov.
"Vi ser desværre i praksis, at mange af de ventilationsanlæg, der trods alt er installeret, ikke kører. Det ville man opdage med systematiske tilsyn.
Peter Noyé, specialist i indeklima hos det rådgivende ingeniørfirma Niras
Hvordan kommunerne griber opgaven an, er lidt forskelligt, forklarer
Fredrik Haux fra det svenske arbejdstilsyn.
”Kommunen er arbejdsgiver og såkaldt ’hovedmand’, når det
gælder kommunale skoler. Nogle gange stilles kravene direkte til det udvalg i
kommunen, der er ansvarlig for skoleområdet, andre gange stilles kravene til skolelederen,
som har ansvaret for skolens drift og dermed arbejdsmiljøet”, forklarer han i
en mail.
Og spørger man ham, er det mest afgørende for svenskernes
gode indeklima, at kommunerne selv skal dokumentere, at de overholder regler.
”I grunden er det tydelige regler, og at det er arbejdsgiverens ansvar
at vise, at de følger reglerne, som gør, at arbejdsmiljøet og luftkvaliteten
bliver godt i skolen”, skriver han og fortsætter:
”Regelmæssige inspektioner fra kommunernes afdelinger for miljø- og sundhedsbeskyttelse
og Arbejdstilsynet gør også, at det bliver lettere for skolerne at opfylde kravene".
I en rapport fra det svenske folkesundhedsmyndighed fra 2014-2015 undersøgte man, hvor gode kommunerne er til at føre egenkontrol. Her var svaret, at cirka to tredjedele af skolerne havde en god eller særdeles
god egenkontrol.
Og når det kom til kontrol af ventilationssystemerne på skolerne,
havde lidt over halvdelen af skolerne et godt eller særdeles godt ”egenkontrolprogram”,
fremgår det af rapporten.
Hvad vil det så sige at have et godt egenkontrolprogram af skolens ventilationsanlæg? Det kan miljøinspektør i Malmø Kommunes afdeling for miljø- og sundhedsbeskyttelse Inger Bjurnemark Stark forklare:
”Virksomhedsejeren er forpligtet til at kontrollere
virksomhedens ventilationssystem med hjælp fra en kompetent inspektionsperson. Den
obligatoriske ventilationskontrol skal udføres hvert tredje år og skal sendes
til byplannævnet”, skriver hun i en mail.
”Og hvis ventilationskontrollen bliver underkendt af byplannævnet,
skal der udføres og indsendes en ny kontrol, efter at ventilationsproblemerne
er blevet udbedret”, forklarer hun videre.
Danmark har ingen krav om egenkontrol
I Danmark er det også kommunerne,
der er ansvarlige for driften af skolerne. Og det er derfor også kommunerne, der
skal sikre, at bygningerne lever op til arbejdsmiljølovens krav til indeklima,
fortæller Peter Noyé.
Men modsat i Sverige skal danske kommuner ikke selv føre
tilsyn eller selv kunne dokumentere, at de overholder reglerne, forklarer han.
Peter Noyé vurderer, at tvungen
selvkontrol alt andet lige ville have en positiv effekt på indeklimaet i de
danske skoler.
”Hvis kommunerne havde pligt til
selv at føre tilsyn, ville de også løbende skulle forholde sig til de
problemer, de måtte finde”, siger Peter Noyé og henviser til, at Arbejdstilsynets tilsyn med CO2-niveauet på skolerne i dag ikke nødvendigvis opdager skolernes CO2-problemer.
Regelmæssig egenkontrol vil desuden have flere fordele, mener Peter Noyé.
"Systematisk tilsyn vil i øvrigt mange steder være
en billig måde at forbedre indeklimaet på. For vi ser desværre i praksis, at
mange af de ventilationsanlæg, der trods alt er installeret, ikke
kører. Det ville man opdage med systematiske tilsyn", siger han.
3. Det kan ikke betale sig at
droppe ventilationen i Sverige
Hvis de svenske myndigheder
vurderer, at en skoles ventilationsanlæg ikke lever op til det svenske Arbejdstilsyns foreskrifter og folkesundhedsmyndighedens almindelige
regler for ventilation, kan de bede den, som driver skolen at sørge for, at
ventilationen opfylder reglerne.
Man må ikke bare sige, at nu løser vi luftkvaliteten og så ser vi bort fra de andre faktorer. Jeg tror, at man er nødt til at anlægge en helhedsbetragtning, hvis man vil rykke noget.
Professor Jørn Toftum
Det forklarer Fredrik Haux.
Hvis ikke kravene bliver opfyldt
inden for den fastsatte tidsfrist, kan myndigheden give en bøde, forklarer han.
”Hvis det for eksempel koster
500.000 kroner at udbedre problemer med ventilationen eller installere en ny,
så er strafbeløbet lige så højt, altså 500.000 kroner. Arbejdstilsynet kan også
forbyde, at lokalerne bliver brugt som skolelokaler, hvis ikke ventilationen
udbedres på en måde, så luftkvaliteten bliver god”, siger han.
Det kan med andre ord ikke betale
sig for kommunen eller skolens ejer at lade være med at løse problemerne.
Forsker: Dårligt
indeklima er dyrere i længden
I Danmark er der i princippet
også skrappe konsekvenser, hvis skolerne ikke retter sig efter myndighedernes
påbud, fortæller Peter Noyé.
Men som regel retter skolerne ind, inden det
kommer så langt, forklarer han.
”Hvis en skole får et påbud fra Arbejdstilsynet
og ikke retter sig efter det, så kan Arbejdstilsynet lukke stedet. Men det har
jeg aldrig hørt om”, fortæller Peter Noyé, der har arbejdet som rådgivende
ingeniør med fokus på indeklima i skoler i mere end 20 år.
Hvis man medregner, at tilsynet
fra Arbejdstilsynet er sporadisk, er det ikke svært at se, hvorfor kommunerne kan overse de
dyre indeklimaproblemer, siger Peter Noyé.
At det er dyrt at løse indeklimaproblemerne, er givetvis forklaringen på,
at vi ikke har set de store forbedringer igennem årerne, vurderer Jørn Toftum fra DTU.
”Indberetninger løser jo ikke problemet,
det gør handlingerne bagefter. Og den primære grund til, at vi igen og igen kan
konstatere, at det ikke ser så godt ud med indeklimaet på mange skoler, kan jo
være, at kommunerne ikke har råd til at gøre noget ved det”, siger professoren.
Men selvom det er dyrt her og
nu, er et godt indeklima er en god investering på længere sigt, understreger
Jørn Toftum og henviser til et studie fra 2019, som han selv har været med til
at udarbejde.
”Vi har lavet beregninger på, hvad
man får ud af at forbedre indeklimaet på skolerne. Og det handler jo om, at hvis
eleverne kan præstere nogle procent bedre i løbet af deres skoletid, fordi de
ikke er udfordrede af indeklimaet i klassen, og det kan oversættes til en bedre
karakter, så kan de senere få en bedre uddannelse og derefter en karriere med
en bedre indtjening i deres professionelle liv”, forklarer han.
Til regnestykket skal man dertil tilføje, at både lærere og elever vil opleve mindre sygefravær, hvis
indeklimaet forbedres. Det giver samtidig en samfundsgevinst ved, at forældrene i mindre grad skal blive
hjemme og passe syge børn, forklarer Jørn Toftum.
Han understreger dog, at
et godt indeklima ikke alene handler om luftkvalitet, men også om lys, temperaturer
og støj.
”Man må ikke bare sige, at nu
løser vi luftkvaliteten og så ser vi bort fra de andre faktorer. Jeg tror, at
man er nødt til at anlægge en helhedsbetragtning, hvis man vil rykke noget”,
siger han.