På
Københavns Professionshøjskole har de studerende, der gerne vil være
naturfagslærere, været ret frustrerede.
En
administrativ fejl gjorde, at professionshøjskolen ikke i første omgang oprettede naturfagene som 2. undervisningsfag - alle fire naturfag endte med at ligge som undervisningsfag 3.
Det havde
den uheldige konsekvens, at den enkelte studerende ikke kunne kombinere to
naturfag. Derfor fik de studerende, der
ellers gerne ville have en naturfaglig profil, at vide, at de var nødt til at
vælge et nyt undervisningsfag. Her kunne de
vælge mellem fagene billedkunst, dansk som andet sprog, historie, idræt,
kristendom/religion, samfundsfag, specialpædagogik, teknologiforståelse og
engelsk.
Den situation
gjorde nogle studerende så utilfredse, at der blev startet en
underskriftindsamling. På nuværende tidspunkt har indsamlingen 117
underskrifter.
”Jeg ville
gerne have en naturfaglig fagpakke med biologi og fysik. Det kan ikke lade sig
gøre, og det påvirker både min motivation til at fortsætte studiet og min
fremtid som lærer”, skriver en lærerstuderende blandt andet.
KP beklager
Fejlen
skete, fordi for få studerende havde søgt om at få fag som geografi, biologi,
fysik/kemi og natur/teknologi. Der var der kun tilstrækkelig mange studerende til
at oprette ét hold i hvert fag – og de hold blev ved en fejl alle placeret som
undervisningsfag 3.
”Når det
handler om naturfagene og sprogfagene har vi et særligt strategisk fokus på at
få flere uddannede lærere med netop disse fagprofiler. Derfor er det en fejl,
at vi ikke oprettede naturfag som både andet og tredje undervisningsfag”,
fortæller Lis Madsen, der er institutchef på læreruddannelsen på Københavns
Professionshøjskole.
Fejlen blev
opdaget, efter at de studerende klagede til administrationen og ledelsen på
Københavns Professionshøjskole. Herefter blev den straks rettet, siger Lis Madsen og understreger, at problemet ikke har omfattet ret mange studerende.
”Vi er rigtig
kede af, at fejlen ikke blev opdaget, inden de studerende fik besked på, at de
skulle vælge om. Derfor er vi også ved at kigge på, hvordan vi fremadrettet
sikrer, at konsekvenser af fagvalg bliver analyseret, inden de studerende
bliver kontaktet og bedt om at vælge nye undervisningsfag”.
Bange for at ende med teknologiforståelse
I går fik de
studerende besked på læringsplatformen Itslearning om, at der bliver oprettet
naturfag både som undervisningsfag 2. og 3.
I beskeden
til de studerende stod der, at ”dem, det handler om, er blevet kontaktet
vedrørende omvalg”.
Men det er umiddelbart ikke alle lærerstuderende, der håber på at kunne vælge om, der har hørt fra Københavns
Professionshøjskole. En af dem er Otto Tramontana. Han skrev ellers under på
underskriftindsamlingen, fordi han ikke kunne få fysik/kemi som 2.
undervisningsfag.
”Jeg har også
snakket med andre, der er i samme situation som mig, men som heller ikke har
hørt noget fra Københavns Professionshøjskole endnu”, siger han.
”Jeg føler
mig lidt på bar bund. Jeg ved ikke rigtig, hvad der skal ske”.
Da Otto
Tramontana fik besked om, at han ikke kunne få fysik/kemi, valgte han i stedet
teknologiforståelse som sit 2. undervisningsfag – også selvom han slet ikke
er interesseret i faget.
”Det er jo ikke
et undervisningsfag, men nærmere et nyt og ikke helt defineret
specialiseringsfag”, siger han.
Otto
Tramontana har også ønsket at få håndværk og design eller musik, men begge fagene
bliver også kun tilbudt som 3. undervisningsfag. Derfor bekymrer
det ham, at han ikke har hørt fra professionshøjskolen endnu. For hvis han
ender med fysik/kemi som sit 3. undervisningsfag, er han stadig nødt til at
have teknologiforståelse efter sommerferien.
”Jeg
håber virkelig ikke, at jeg ender med det, for jeg synes at mit valg af
teknologiforståelse er taget på et forkert grundlag”.
Fysik/kemi er det eneste af naturfagene, der kun kan oprettes som 3. undervisningsfag. Lis Madsen kan ikke gå ind i den enkelte studerendes sag, men opfordrer til, at man kontakter sin studievejleder for at få hjælp til at få valgene til at gå op.