Ny lærer
"Hvis det kører skævt fra starten i en klasse, så er det svært at rette op på igen", siger den erfarne lærer Mette Frederiksen.
Foto: Rikke Holmgaard/GettyNimito
Garvet lærer: Her er fem råd til skolestarten til dig, der er ny
Du har måske aldrig stået alene med en hel klasse før, og tanken om det giver lidt sommerfugle i maven. Vi har snakket med Mette Frederiksen, så du kan få den bedst mulige start på skoleåret.
Er det første gang du står alene foran en skoleklasse, tæller du sikkert lige nu ned i spænding. For hvor meget skal man have forberedt sig til første dag? Hvad hvis klassen nu pludselig bryder ud i utidig ragnarok? Og hvordan håndterer man egentlig de mange forældrebeskeder, der uden tvivl kommer på Aula?
Vi har spurgt en lærer, der med sine 28 års lærererfaring i rygsækken helt sikkert kan hjælpe dig godt fra start. Mette Frederiksen har deltaget i mange skoledebatter og arbejder til daglig på Syvstjerneskolen i Værløse. Her er hendes fem bedste råd til dig, der er ny i lærerfaget.
1: Undgå overforberedelse
”I stedet for at planlægge den enkelte time ned til mindste
detalje, så er det en god ide at udtænke to aktiviteter, som man kan sætte i
værk på stående fod. Det gælder om at oparbejde en improvisationsbank. Noget
man kan ryste ud af ærmet, når man har for lidt stof eller eleverne trænger til
at bevæge sig. En walk og talk eller en stafet med faglige spørgsmål. Det er
bedre end forberede sig detaljeret til hver enkelt time”.
2: Gør forældrene trygge
”Det er vigtigt, at man får beskrevet sig selv og sin undervisning, når man er ny
lærer. Det skal være kort og præcist og i et professionelt
sprog på en måde, som gør forældrene trygge. Hvis man er med til et
forældremøde, kan man gøre det der, ellers er det tre linjer i et forældrebrev.
I bedste fald kan det gøre, at forældrene bliver en lille smule begejstret over
det, der deres børn skal medvirke til. Det kan også være et par fotos. Men det
skal være i begrænset. Det skal være behersket. Det skal ikke være hele tiden”.
3: Undgå impulssvar på Aula
”Man skal vente med at svare på beskeder. Man skal tænke sig
om og give sig tid. Hvis man er i tvivl, skal man altid sparre med en kollega.
Det skal være en erfaren lærer og gerne klasselæreren. Undgå impulssvar. Det
handler om, at man ikke får overkommunikeret. Man skal drosle antallet af
beskeder i Aula ned. Man kan nemt komme til at konfliktoptrappe, hvis man
svarer for hurtigt eller uden omtanke”.
4: Vis eleverne, at du er høvding
”Vis eleverne fra starten af, at du er høvding i klassen. Vis
eleverne, at du tager ansvaret for stemningen i klassen på en venlig måde, men
forsøger at tage autoriteten og udstikke rammerne. Ellers er der pludselig 24
høvdinge, og så går det galt”.
”Hvis det kører skævt fra starten i en klasse, og det er
klassen, der udstikker rammerne, så er det svært at rette på igen”.
5: Vær tydelig og struktureret i klassen
”Det kan man ikke sige for meget. Der skal være et tydeligt
program, tydelige forventninger, tydelige instruktioner. Man skal være
overdrevet tydelig. Mere end man forestiller sig. Man skal gøre det tydeligt,
hvad man forventer af eleverne i de faglige opgaver, men i høj grad også hvilken
adfærd man forventer i den her aktivitet. Eksempelvis hvad betyder det at være
en god sidemakker i den her opgave”.