Guide
Illustration: Damien Vreznik
Sådan undgår du de værste Aula-fælder
Lærer Henrik Jørgensen har udarbejdet en kort guide til do’s and don'ts på Aula.
Do’s:
1.
Vær tydelig over for forældrene om dine retningslinjer i forhold til tidsfrister. Både hvor lang tid der kan gå, før du læser beskeden, og hvor lang tid der kan gå, før du svarer. Det gælder også i forhold til telefonopkald. Hvis du har brug for faste ringetider, så gør opmærksom på det over for forældrene. Som ung lærer kan du være i en anden livssituation end ældre kolleger. Du har måske små børn og kan og vil ikke svare på beskeder på alle tidspunkter.
2.
Hvis en forælder er grænseoverskridende i sit sprogbrug eller chikanerende i forhold til at sende mange og lange beskeder på Aula, så inddrag din leder.
3.
Opfordr forældrene til at holde en god tone. Den tone, der er blandt forældrene på Aula, er med til at skabe en kultur, som kan forplante sig til eleverne i klassen og påvirke trivslen. Nogle forældre inddrager nemlig deres børn på den ene eller anden måde i uenigheder med skolen, andre forældre eller i deres utilfredshed med en lærer.
Don'ts:
1.
Du er ikke på arbejde døgnet rundt. Lad være med at have notifikationer slået til i weekender og ferier. Måske bør du helt lade være med at have dem slået til.
2.
Lad være med at gå ind i diskussioner med forældre på Aula. Det er langtfra sikkert, at modtageren opfatter beskeden på den måde, som var meningen fra din side. Ring i stedet til den pågældende forælder og tag dialogen mundtligt. Det er ikke uset, at forældre sender meget lange, frustrerede beskeder, der rummer et hav af indlejrede spørgsmål, og skal man svare på dem, kan det tage timevis at formulere. Gør man det skriftligt, er der også en stor sandsynlighed for, at man får endnu en lang besked retur.
3.
Gør det klart for forældrene på forældremødet, at lukkede tråde i forældregruppen, som du ikke kan se, KUN er til konkrete meddelelser. For eksempel invitationer til fødselsdage, indbetaling til klassekasse og den slags. Der skal under ingen omstændigheder køre lukkede forældretråde, der handler om en konkret lærer eller elev. Den slags tråde fører ikke til løsninger, men til uro, og kan eskalere til det, der er værre.