Forældre: Inklusion giver mit barn mindre udbytte af undervisningen

Seks ud af ti forældre vurderer, at deres barns udbytte af undervisningen bliver forringet af, at der sidder børn i klassen med adfærds- eller indlæringsvanskeligheder, viser en ny undersøgelse. Forældrene mener ikke, at børnene får støtte nok.

Offentliggjort

forældre-undersøgelse

Undersøgelsen er udarbejdet påbaggrund af 1.009 gennemførte interview med forældre til børn ikommunal folkeskole. Den er gennemført som en webbaseretundersøgelse på Epinions Danmarkspanel i perioden 5. -12. september2013.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Flere og flere forældre vælger at flytte deres børn til privatskoler - de nyeste tal viser, at hver sjette elev på landsplan går i en privat skole. Ifølge Politiken mener undervisningsministeren, at folkeskolereformen vil få forældrene til at vende tilbage til folkeskolen. Men en ny undersøgelse foretaget af Epinion for Danmarks Lærerforening tyder på, at inklusionen af elever med særlige behov trækker i den modsatte retning.

Her svarer seks ud af ti forældre til folkeskolebørn, at  der i deres barns klasse er børn, der ved deres adfærd forstyrrer undervisningen mere end rimeligt. Forældrene fortæller, at læreren skal tage særligt hensyn til børn i klassen med indlærings- og/eller adfærdsproblemer. Og næste tre ud af fire vurderer, at der er støtteforanstaltninger til børnene med problemer ikke er gode nok.

Det korrelerer med tal fra Danmarks Statistik, som viser, at ikke bare er specialundervisningen for børn med et behov under ni timer bortfaldet med inklusionsloven. Men antallet af børn, der får mellem 9 og 20 timers specialundervisning er også faldet.

Næsten ingen inkluderede elever får specialundervisning

Samlet set vurderer 62 procent af forældrene i den nye Epinionsundersøgelse, at deres barns udbytte af undervisningen er negativt påvirket af, at der er børn i klassen med adfærds- og/eller indlæringsvanskeligheder i klassen.

 

 

Læs mere

Poltiken.dk