Anmeldelse

God guide til læse/skrive-teknologi

Bogens påstand om, at det ikke er et problem at have ordblinde elever i klassen, er en smule unuanceret. Men den er god til at vise hvordan man kan bruge teknologi til at gøre problemerne meget, meget mindre.

Offentliggjort Sidst opdateret

Fakta

Det er bare 4 funktioner -  det første og vigtigste alle lærere skal vide om ordblindhed og læse-skriveteknologi

Forfattere: Jesper Sehested og Signe Thuesen

250 kroner

124 sider

Forlag: etlivsomordblind.dk

Det er bare 4 funktioner er en lille bog om ordblindhed af Jesper Sehested og Signe Thuesen, hvor ordet 'bare' i titlen optræder som et adverbium og har en helt særlig betydning og funktion i forhold til bogens hensigt, fordi ordet 'bare' bare betyder 'kun'. Læseren efterlades derfor med det indtryk, at hvis man kender de fire funktioner, som er indscanning/OCR, oplæsning, tale-til-tekst og ordforslag, så er det intet problem at have ordblinde elever i sin klasse.

Indtrykket forstærkes, når man læser bogen, for forfatterne holder kontinuerligt på deres argument gennem hele bogen, også selvom teksten af og til bliver postulerende og mindre nuanceret. Det gælder for eksempel i forhold til bogens tre første kapitler som udgør lidt mere end halvdelen af bogens samlede sidetal.

Man bliver i langt bedre humør, når man kommer til anden halvdel af bogen, hvor de fire og meget relevante funktioner bliver foldet ud og beskrevet meget instruerende, som gør bogens titel og brugen af ordet 'bare' mere relevant og nærværende.

Forfatterne præsenterer sig selv i bogen, hvor det fremgår, at Jesper Sehested holder kurser i ordblindhed, de emotionelle følger af ordblindhed samt de fire funktioner. Han stiller skarpt på den undren og manglende forståelse, man kan sidde tilbage med, når man møder et mennesker for hvem det er en vanskelighed at lære at læse og stave på grund af ordblindhed.

Det er bare 4 funktioner har undertitlen Det første og vigtigste alle lærere skal vide om ordblindhed og læse-skrive-teknologi, som lover præcist det bogen leverer, da udfoldningen af de fire funktioner i nærmest trin for trin instruktioner og de mange henvisninger med QR-koder til små film med instruktioner, er meget brugbare. De holder hele bogen sammen, så det er 'bare' at bruge dem, så ordblinde elever også kan deltage på lige fod med alle andre, hvilket trods alt må være en god anbefaling.