Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
På folkemødet på Bornholm deltog
jeg i debatten “Skoleelevers meningsfulde fællesskaber”. Her debatterede
panelet, hvorvidt det at opleve sig som en del et fællesskab kan skabe mere
trivsel for børn og unge.
Fællesskaber kan godt være et
svar i en mistrivselskrise. Men vi må være opmærksomme på, at
det handler om mere end blot at deltage i et fællesskab. Det væsentlige er,
hvad fællesskabet retter sig imod. Hvad fællesskabets sag er.
Dét at høre til, og at høre
sammen med, er menneskelige behov. Ligesom søgen efter mening i livet også er
det. Det er vanskeligt for et menneske, ungt eller gammelt at trives, hvis ikke
man føler tilstrækkelig samhørighed med andre, ikke har en plads i et fællesskab
og ikke beskæftiger sig med mening i tilværelsen.
I kølvandet på mistrivselskrisen
blandt børn og unge, er der sat fokus på fællesskabende didaktikker. Disse
koncentrerer sig om deltagerbegrebet - der skabes deltagelsesmuligheder for
alle elever. Der gives bud på, hvordan vi får alle elever til at være synligt
aktive i undervisningen og blive bevidst om sig selv og sit eget
bidrag.
Det er svært at ryste et
individualiseret, selvrefleksivt og selvfremstillende fokus ud af klasseværelset
og børn og unges liv i det hele taget. Denne selvcentrerede tilgang i
undervisningen blev fremelsket med skolereformen i 2013 og har siden
gennemsyret skolen.
Jeg mener dog, at vi bør forsøge
at vende elevernes blikke væk fra sig selv og give dem en horisont at spejde efter
i stedet.
Der peges på, hvordan skolen kan
fordre børn og unges trivsel igennem meningsfulde fællesskaber. Men hvad vil
det sige, at et fællesskab er meningsfuldt? I samtalen herom, kan jeg frygte,
at vi instrumentaliserer “fællesskabet", ligesom vi har for vane at gøre
med andre værdifulde begreber som knytter sig til skole. Skal klassefællesskabet
hovedsageligt konstrueres, så den enkelte elev kan få øje på sig selv i
det?
Et fællesskab skulle vel gerne
give mening i sig selv.
Ordbogens definition lyder således:
Fællesskab: det at en gruppe
mennesker er sammen om noget og derved føler en vis samhørighed.
Dét, at en gruppe mennesker føler
samhørighed, vil vel altid have værdi.
Vi skal have fat i det der noget,
når vi forholder os til, hvorvidt et fællesskab er meningsfuldt. Her bliver det
ikke fællesskabet, men sagen der er afgørende.
For at glemme sig selv i fællesskabet
for en stund og spejde efter en horisont, må sagen være meningsfuld. I
en undervisningssammenhæng er sagen det fælles tredje, som undervisningens
parter retter sig imod og er fælles optagede af, altså indholdet.
Et indhold, som eleverne må kunne
forbinde sig med her og nu og som også engang imellem har et eksistentielt
sigte.
“Hvad er
rigtigt og hvad er forkert?”, “Hvad skal
jeg bruge mit liv på?”,
“Hvilken
modstand hører med til det at være menneske?”, “Hvor er mine begrænsninger og
hvilke muligheder skal jeg gribe efter?” - er spørgsmål som, ifølge min
erfaring, naturligt rumsterer i børn og unges hoveder.
Vi bør, som undervisere i
grundskolen, turde svinge os op til at beskæftige os med livets spørgsmål i
klasselokalet - for det giver mening, for unge såvel som gamle.
Hvis ikke fællesskabets sag er meningsfuld, bliver fælleskabet ligegyldigt.
Det er altså misvisende at tale om meningsfulde fællesskaber, hvis interessen i
fællesskabet udelukkende drejer sig om egen deltagelse eller plads.
En af Folkeskolereformens
konsekvenser blev en individualiseret portal-undervisning, hvor eleverne brugte
meget tid alene foran skærmen, uden rigtigt mod-eller medspil fra det onlineforløb,
de nu sad med. Jeg mener, at vi bør finde tilbage til undervisningsfællesskaber
og vise eleverne hvad vi kan, når flere hoveder tænker sammen, bygger videre på-
og udfordrer følgeslutninger og fortolkninger.
Som undervisere bør vi være mindst
lige så optagede af det meningsfulde indhold, som elevernes individuelle
deltagelsesmuligheder.
Jeg har oplevet mange eksempler på
gode undervisningsfællesskaber, hvor flere elever ikke byder direkte ind med
perspektiver, men dog alligevel føler sig som en del af det undervisningsfællesskab,
der finder sted og viser tydelig interesse for samtalen.
Når vi i skolen har mulighed for
det, bør vi vise eleverne, at vi lægger vægt på fællesskabets sag - det
vigtige, som vi er sammen om og det som vi formår - ikke på grund af dig og
mig. Men fordi vi løfter opgaven sammen. Når skolen f.eks. forbereder
den store teaterforestilling og der blandt andet skal bygges en scene, må fokus
gå fra: “Jeg er scenebygger” til “Der blev bygget en scene, så forestillingen
kunne ses af alle” - for det er meningsfuldt.
Lad os kassere alle de
ligegyldige portaler og sammen være optagede af at diskutere fagenes væsentlige
indhold og meningsfulde undervisningsforløb.
Lad os slukke skærmene og
interagere med hinanden i klassefællesskaber. Skabe fælles forståelser, være
uenige, lytte, undre os sammen og give ordet til en lærer, som har noget
vigtigt at formidle til sine elever. Lad optage vores elever med det
meningsfulde indhold, så de glemmer sig selv i fællesskabet.