Publikationen indeholder ti udbyggede råd til hvordan man motiverer og fastholder de unge.

Sådan hjælper man skoletrætte unge

Skoletrætte unge kan godt motiveres til at tage en ungdomsuddannelse. Det viser et nyt projekt fra DI og Industriens Fond, som blandt andet giver ti gode råd til folkeskoler.

Offentliggjort

De ti gode råd

1. Find de rigtige unge

2. Brug tid på at opdyrke motivation

3. Gør vejledning til en del af

værkstedsundervisningen

4. Forbind teori og praksis

5. Skræddersy undervisningen

6. Eleverne skal se nytten af deres arbejde

7. Eleverne skal mærke de bliver dygtigere

8. Brug virksomhederne

9. Involver eksterne partnere

10. Alle aktører har et ansvar

Hvert råd bliver foldet ud i 

publikationen "Nye spor til teknik" 

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Antallet af unge, der vælger og gennemfører tekniske erhvervsuddannelser har været faldende i en årrække. Projektet 'Nye Spor til Teknik' har fra 2013 til 2015 gennemført målrettede vejledningsforløb for unge på frie fagskoler og produktionsskoler, og det viser sig, at det godt kan lade sig gøre at motivere de unge til at tage en uddannelse. Det er DI og Industriens Fond, der står bag. 

Frie fagskoler: Regeringens millionløfte er ren spin

"At gøre unge, der måske er opgivet i skolen, klar til at tage en teknisk erhvervsuddannelse, kræver tålmodighed, resurser og en målrettet indsats. Men erfaringerne fra 'Nye spor til teknik' viser, at det kan lade sig gøre. De modeller, der er udviklet undervejs i pilotprojektet, kan bredes ud og bruges på en vifte af forskellige institutioner f.eks. efterskoler og 10. klassecentre", siger adm. direktør i Industriens Fond, Mads Lebech.

Vejlederne er gode til at støtte 

En af de unge, der har været med i projektet, er 20-årige Nicklas Christensen, som var skoletræt og havde stigende fravær fra 8. klasse. Han kom med i projektet, da han begyndte på en produktionsskole.

Jeg var aldrig blevet mekaniker uden den frie fagskole 

"Da jeg havde gennemført grundforløbet, skulle jeg finde en læreplads i en

tid, hvor der ikke manglede så mange lærlinge. Derfor startede jeg med at være i skolepraktik i et halvt år, og her kom jeg meget i tvivl om, hvorvidt jeg skulle finde en anden uddannelse. Jeg ved ikke, om jeg havde fortsat min uddannelse, hvis jeg ikke havde været med i projektet. Vejlederne er nemlig gode til at støtte en, og de opfordrede mig til at blive ved", siger Nicklas Christensen til DI Business.

Ph.d. Søren Kristensen har evalueret projektet og udviklet en samlet model og ti gode råd, som lærere og ledere kan få inspiration af.

Læs mere

De ti gode råd i "Nye veje til teknik"

DI Business