Skolefravær
Der skal flere midler til skolerne, så de kan få elever ud af langvarigt ufrivilligt fravær, siger SF.
Foto: Marie Hald Grafik: Jesper Knudsen
SF: ”Det er så alarmerende tal, at man er nødt til at sætte et ret betydeligt beløb af”
Fordoblingen af elever med langvarigt fravær skal tages dybt alvorligt, lyder det fra SF's undervisningsordfører. Partiet mener, at der skal tilføres flere penge til skolerne for at stoppe den bekymrende tendens.
”Vi skal tage de her tal dybt alvorligt. Det
er virkelig bekymrende for vores folkeskole og virkelig trist for de børn og
familier, der er ramt af det”.
Sådan lyder reaktionen fra SF's undervisningsordfører Sigurd Agersnap, da han bliver præsenteret for et særtræk, som Børne- og Undervisningsministeriet
har lavet for Folkeskolen, der viser, at der på 10 år er sket en fordobling i antallet af elever, der stort set ikke kommer i skole.
Sigurd Agersnap har selv tidligere bedt undervisningsministeren
om at redegøre for tal for længerevarende fravær, og i sidste uge fik han så tal i hænderne, der viste
udviklingen over elever med mere end tre måneders fravær på et skoleår.
Men Folkeskolens tal giver ham yderligere anledning til
bekymring, siger han. I går lød det fra Danmarks Lærerforening, at der er brug for ekstra resurser for at vende den triste udvikling.
Og Sigurd Agersnap mener også, at problemet kalder på mere økonomi til skolerne.
”Når man har haft en meget presset økonomi i kommunerne, så er forebyggelsesindsatserne
noget af det første, der bliver skåret væk. Det går ud over muligheden for at
lave en håndholdt indsats overfor børn med udfordringer men også muligheden for
at rumme flere børn”, siger han og fortsætter:
”Rammerne skal være der til, at man ude på skolerne og i
kommunerne kan lave de tiltag, som man har erfaring med virker, men også prøve nogle andre ting af”.
Hvorfor afsatte regeringen ikke nogen penge til det her?
SF'eren undrer
sig over, at der ikke specifikt blev sat penge af til at mindske det stigende fravær i forbindelse med sidste års store politiske aftale.
”Det er
så alarmerende tal, at man er nødt til at sætte et ret betydeligt beløb af til,
at der kan skabes både forebyggende og tidlige indsatser”, siger Sigurd
Agersnap.
S: Vi investerer allerede
Hos Socialdemokratiet mener undervisningsordfører
Astrid Krag, at regeringens kvalitetsprogram allerede kommer med penge til folkeskolen,
og ifølge hende er de penge også beregnet til at bruge på de indsatser, som SF-ordføreren efterspørger.
”Det er uden tvivl en udvikling, vi skal tage meget
alvorlig. Vi tager de første skridt med kvalitetsprogrammet, hvor vi fremover
investerer 740 millioner kroner årligt i folkeskolen. Og der står også både
forebyggende og tidlige indsatser på pengene”, siger Astrid Krag.
Det handler blandt andet om de pædagogiske indsatser,
kommunerne kan bruge i deres arbejde med at sikre, at alle børn trives i
skolen, om at lave inkluderende læringsmiljøer og at give lærere og pædagoger
kompetencer til at håndtere mistrivsel blandt eleverne, uddyber ordføreren og
tilføjer:
”Vi sætter også gang i forsøg med online-undervisning for
elever med langvarigt bekymrende fravær, fordi vi skal finde ud af, hvordan vi
bedst muligt hjælper eleverne til i skole”.
Folkeskolen har tidligere skrevet om ministeriets forsøg, og torsdag udkommer vores magasin med et tema om de private onlineskoler, der
lige nu tiltrækker mange af de elever, der døjer med langvarigt ufrivilligt
skolefravær fra den fysiske folkeskole.