Skolefravær

Der skal flere midler til skolerne, så de kan få elever ud af langvarigt ufrivilligt fravær, siger SF.

SF: ”Det er så alarmerende tal, at man er nødt til at sætte et ret betydeligt beløb af”

Fordoblingen af elever med langvarigt fravær skal tages dybt alvorligt, lyder det fra SF's undervisningsordfører. Partiet mener, at der skal tilføres flere penge til skolerne for at stoppe den bekymrende tendens.

Offentliggjort Sidst opdateret

”Vi skal tage de her tal dybt alvorligt. Det er virkelig bekymrende for vores folkeskole og virkelig trist for de børn og familier, der er ramt af det”.

Sådan lyder reaktionen fra SF's undervisningsordfører Sigurd Agersnap, da han bliver præsenteret for et særtræk, som Børne- og Undervisningsministeriet har lavet for Folkeskolen, der viser, at der på 10 år er sket en fordobling i antallet af elever, der stort set ikke kommer i skole. 

Sigurd Agersnap har selv tidligere bedt undervisningsministeren om at redegøre for tal for længerevarende fravær, og i sidste uge fik han så tal i hænderne, der viste udviklingen over elever med mere end tre måneders fravær på et skoleår.

Men Folkeskolens tal giver ham yderligere anledning til bekymring, siger han. I går lød det fra Danmarks Lærerforening, at der er brug for ekstra resurser for at vende den triste udvikling

Og Sigurd Agersnap mener også, at problemet kalder på mere økonomi til skolerne.

”Når man har haft en meget presset økonomi i kommunerne, så er forebyggelsesindsatserne noget af det første, der bliver skåret væk. Det går ud over muligheden for at lave en håndholdt indsats overfor børn med udfordringer men også muligheden for at rumme flere børn”, siger han og fortsætter:

”Rammerne skal være der til, at man ude på skolerne og i kommunerne kan lave de tiltag, som man har erfaring med virker, men også prøve nogle andre ting af”.

Hvorfor afsatte regeringen ikke nogen penge til det her?

SF'eren undrer sig over, at der ikke specifikt blev sat penge af til at mindske det stigende fravær i forbindelse med sidste års store politiske aftale. 

”Det er så alarmerende tal, at man er nødt til at sætte et ret betydeligt beløb af til, at der kan skabes både forebyggende og tidlige indsatser”, siger Sigurd Agersnap.

S: Vi investerer allerede

Hos Socialdemokratiet mener undervisningsordfører Astrid Krag, at regeringens kvalitetsprogram allerede kommer med penge til folkeskolen, og ifølge hende er de penge også beregnet til at bruge på de indsatser, som SF-ordføreren efterspørger.

”Det er uden tvivl en udvikling, vi skal tage meget alvorlig. Vi tager de første skridt med kvalitetsprogrammet, hvor vi fremover investerer 740 millioner kroner årligt i folkeskolen. Og der står også både forebyggende og tidlige indsatser på pengene”, siger Astrid Krag.

Det handler blandt andet om de pædagogiske indsatser, kommunerne kan bruge i deres arbejde med at sikre, at alle børn trives i skolen, om at lave inkluderende læringsmiljøer og at give lærere og pædagoger kompetencer til at håndtere mistrivsel blandt eleverne, uddyber ordføreren og tilføjer:

”Vi sætter også gang i forsøg med online-undervisning for elever med langvarigt bekymrende fravær, fordi vi skal finde ud af, hvordan vi bedst muligt hjælper eleverne til i skole”.

Folkeskolen har tidligere skrevet om ministeriets forsøg, og torsdag udkommer vores magasin med et tema om de private onlineskoler, der lige nu tiltrækker mange af de elever, der døjer med langvarigt ufrivilligt skolefravær fra den fysiske folkeskole.