Debat
Den gode arbejdskultur begynder og slutter med den, der står i spidsen, skriver Kristoffer Høyrup Sørensen.
Foto: Privatfoto. Redigering: Folkeskolen.
Debat: Her er tre forslag til at sænke sygefraværet
Skolelederens rolle er central i indsatsen mod lavere sygefravær, skriver hovedstyrelsesmedlem Kristoffer Høyrup.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
En ny
omfattende analyse fra Rockwool Fonden viser, at
skolelederens evne til at lede – og den fraværskultur, lederen skaber – kan
forklare langt over halvdelen (55-62 procent) af forskellene i lærernes
sygefravær mellem skoler med højt og lavt fravær .
Det er altså lederen, der i høj grad sætter tonen
for arbejdskulturen og dermed præger, hvor ofte lærerne må sygemelde sig. God,
aktiv og engageret ledelse er derfor afgørende for at skabe et arbejdsmiljø,
hvor lærerne trives, og sygefraværet holdes nede.
Dårlig ledelse giver højt fravær
Problemer med det psykiske arbejdsmiljø kan ofte
spores tilbage til ledelsen. Forskning peger på, at uklar organisering og
inkompetent eller fraværende ledelse er blandt hovedårsagerne til konflikter og
mobning på arbejdspladsen. En konfliktsky, “laissez-faire” skoleleder, der
overlader problemerne til medarbejderne, lader let små gnidninger eskalere.
Hvis lærerne oplever, at ledelsen ignorerer klager om f.eks. chikane eller
overbelastning, ender det ofte i sygemeldinger.
Undersøgelser
viser også, at dårlig ledelse kan udløse sygemeldinger.
Dårlig kommunikation, manglende støtte og uklare forventninger er typiske
ledelsessvigt, som kan presse ansatte til sygemelding. Samtidig kan manglende
indgriben over for mobning være katastrofalt: Mobbede medarbejdere har ca.
dobbelt så meget langtidssygefravær som andre. Skoler uden en tryg og støttende
kultur risikerer at ende med skyhøjt fravær.
God ledelse skaber trivsel og lavt sygefravær
Heldigvis kan en dygtig, proaktiv skoleleder gøre en
markant positiv forskel. Først og fremmest handler det om at fremme en positiv
“fraværskultur” baseret på tillid og respekt. Lotte Bøgh Andersen understreger, at en mistillidsfuld tilgang til sygefravær demotiverer
medarbejderne og øger fraværet, mens en motiverende og tillidsfuld tilgang har
modsat effekt.
Når ledelsen møder sygemeldinger med forståelse og
fokus på løsninger frem for mistanke, føler lærerne et medansvar – de bliver
kun hjemme, når de virkelig er syge.
Dernæst skal lederen gribe ind tidligt, når der
opstår gnidninger eller tegn på stress.
“Den bedste forebyggelse er god og tidlig håndtering
og indgriben fra ledere”, pointerer arbejdspsykolog Ståle
V. Einarsen. Det betyder, at problemer tages i opløbet frem for at vokse sig
store. Et stærkt klima for konflikthåndtering – skabt af tydelig ledelse –
hænger også sammen med markant mindre mobning. Når lærerne oplever, at ledelsen
lytter og håndterer uoverensstemmelser retfærdigt, stiger trivslen, og behovet
for at sygemelde sig falder.
Endelig bør skolelederen være synlig og gå forrest. Analysen
fra Rockwool Fonden viser, at medarbejdernes fravær steg med
omkring ti procent i perioder, hvor skolelederen selv var akut fraværende. Det
taler sit tydelige sprog om, at en tilstedeværende og ansvarlig leder påvirker
kulturen positivt: en nærværende chef, der selv udviser engagement, inspirerer
medarbejderne til det samme – også på de hårde dage.
Her er nogle konkrete forslag til at forbedre arbejdskulturen og sænke sygefraværet:
• Styrk ledelseskompetencerne: Sørg for uddannelse
i konflikthåndtering, kommunikation og stressforebyggelse, så ledere har
værktøjer til at tackle problemer.
• Dyrk en tillidskultur: Italesæt sygefravær
konstruktivt. Lederen bør møde sygemeldinger med omsorg og dialog frem for mistro.
• Tidlig indsats: Vær opsøgende og lydhør. En
skoleleder skal aktivt følge med i personalets trivsel og gribe ind tidligt ved
tegn på konflikt eller stress.
Konklusionen er klar: Skolelederens rolle er central
i indsatsen mod lavere sygefravær.
Forskningen understreger, at fokus på god ledelse er
afgørende for at fremme en sund, produktiv og engageret lærergruppe. Kommuner og skoler må derfor prioritere at tiltrække, udvikle og fastholde dygtige
skoleledere – for arbejdskulturen begynder og slutter med den, der står i
spidsen.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk