Stordriftsfordele giver nu kommende fransklærere mulighed for at læse fransk på universitetet

Nyt samarbejde: Lærerstuderende kan læse fransk på uni

Et samarbejde mellem Københavns Universitet på Amager (KUA) og professionshøjskolerne har udmøntet sig i et konkret tilbud til kommende fransklærere, der kan forbedre deres sproglige egenskaber på universitetet som et led i læreruddannelsen.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lis Madsen mener, at reformen er en anledning til at intensivere samarbejdet mellem Københavns Universitet og professionshøjskolerne.

Hun er programchef på professionshøjskolen UCC og mener, at især sprogdidaktikken skal i højsædet, nu hvor eleverne skal have sprog tidligere.

Som et led i samarbejdet har man udviklet moduler i fransk for studerende på UCC, som kan komme på KUA og læse fordybelsesmoduler i fransk sprog, hvis man har ambitioner om at blive en særlig stærk fagperson indenfor franskfaget i folkeskolen, eller hvis man vil bygge videre på sin uddannelse senere.

Omvendt kan en studerende fra KUA komme på UCC og læse mere praksisrelaterede og didaktisk faglige moduler.

Tilbuddet er netop kommet på skinner fra indeværende semester. Lis Madsen fortæller, at flere studerende har udvist interesse for at prøve det af. Det er planen, at et lignende muligheder senere bliver udbudt i tysk og engelsk og måske også andre fagområder.

"I fransk og tysk trænger det sig voldsomt på, fordi det er små fagmiljøer, hvor der sidder en til to personer på hver institution, og der er ikke mange studerende. Der bliver meget mere at byde de studerende nu, hvor med samarbejdet får nogle 'stordriftsfordele'", siger Lis Madsen og tilføjer, at det bliver en permanent ordning, hvis der er studerende til det.

Eksperter: Reform skaber akut behov for sprogdidaktisk viden