Fonde
Lego Fonden har bidraget med både penge og input til Pisas test af 15-åriges kreative tænkning.
Ekaterina79
Lego Fonden har medfinansieret ny Pisa-undersøgelse
I juni scorede de danske elever en flot tredjeplads i en helt ny Pisa-måling af, hvor gode eleverne er til at tænke kreativt. En test, som Lego Fonden viser sig at have støttet økonomisk.
I en stor artikelserie sidste år afslørede fagbladet Folkeskolen,
at Lego Fonden, der er medejer af Lego-koncernen, på fem år havde brugt 340
millioner kroner på at gøre legende læring til en central didaktik i
Skoledanmark.
Men Lego Fonden arbejder også
internationalt. Før sommerferien delte fonden en
video, hvor Pisa-direktør Andreas Schleicher fortalte om vigtigheden af
kreative kompetencer. Og det er ikke
noget tilfælde.
Lego Fonden har nemlig medfinansieret den test af 15-åriges
kreative tænkning, der for første gang var en del af den internationale Pisa-test, fremgår det af fondens egen rapportering.
OECD: Fonden var ikke med i beslutningen
I 2019 støttede fonden en pilotafprøvning af kreativ
tænkning-testen i Sydafrika. Og i 2021 bevilgede Lego Fonden dels 14.874.000
kr. til OECD’s globale skolenetværk, dels 5.352.000 til Pisas kreativ tænkning-projekt.
Folkeskolen har spurgt OECD’s direktorat for
uddannelse og kompetencer med direktør Andreas Schleicher i spidsen, om Lego
Fonden spillede en rolle i beslutningen om en Pisa-test af kreativ tænkning.
”Nej, beslutningen om at inkludere en vurdering af kreativ
tænkning i Pisa blev truffet af Pisas bestyrelse i 2017, længe før kontakten
til Lego Fonden blev etableret”, lyder det i et skriftligt svar fra OECD’s
Pisa-folk.
Hvem kontaktede hvem?
”Lego Fonden kontaktede OECD, da de hørte om beslutningen om
at udvikle en vurdering af kreativ tænkning”.
Har fonden haft plads i en form for Pisa Kreativ
Tænkning-bestyrelse?
”Nej, de er ikke en del af nogen besluttende enhed”.
Folkeskolen har også spurgt til, hvad støtten fra
Lego Fonden har betydet for det ekstra Pisa-domæne, som indgik i Pisa 2022, og
hvor de danske 15-årige i øvrigt klarede sig langt bedre, end de gjorde i Pisas
faste domæner, læsning, matematik og naturfag.
”Lego Fondens støtte bidrog til det indledende tekniske
arbejde med udviklingen af kreativ tænkning-testen og til formidlingen af
analysearbejdet bag. Støtten har muliggjort en mere omfattende validering af de
nye metoder, og den vellykkede test i Sydafrika højnede tilliden hos de
delegerede fra Pisa-landene og har dermed sandsynligvis påvirket deres
beslutning om at deltage", lyder det fra Pisa-ledelsen i Paris.
"Desuden har finansieringen dækket
indsamlingen af data på systemniveau om understøttende faktorer på systemniveau (opsummeret
i ’Supporting
Students to Think Creatively: What Education Policy Can Do’) og bidraget til at fortolke resultaterne i den
indledende rapport. Samlet set har støtten muliggjort udvikling af redskaber af
en højere kvalitet og en mere dybdegående rapportering af resultaterne”, lyder det videre fra Pisa-ledelsen.
Bank har støttet finans-Pisa
Ved Pisa 2022 blev danske 15-årige også testet i finansielle kompetencer, altså deres forståelse for mekanismerne i både privatøkonomi og markedsøkonomi.
Var der en lignende finansiering fra f.eks.
virksomhedsfonde inden for den finansielle sektor, da de udviklede
Pisa-rammerne for finansielle kompentencer?
”Kreativ tænkning er et innovativt domæne, der er integreret
i Pisa og ikke kræver yderligere omkostninger at deltage i. Finansiel
forståelse er ikke et innovativt domæne, men en valgfri test, der er
finansieret af lande, der beslutter sig for at tilmelde sig. Den er
medfinansieret af OECD's direktorat for finansielle anliggender. En bank ydede
et tilskud til OECD som støtte til udviklingen af rammerne
for vurdering af finansielle kompetencer, da testen blev
udviklet for første gang (før 2012). Banken var dog ikke involveret i
udviklingen af bedømmelsesrammen
og deltog ikke i analysen af resultaterne,
og de så heller ikke resultaterne, før de blev offentliggjort”.
Har der været en lignende
finansiering fra private bidragydere til andre dele af Pisa?
”Ja. For eksempel er det innovative Pisa-domæne for 2025 (læring
i den digitale verden) finansieret af et konsortium af fire tyske fonde og en
brasiliansk fond. Denne eksterne finansiering gennemgås regelmæssigt af og er
underlagt godkendelse fra Pisas bestyrelse”.
Kreativ tænkning i fremtiden
Danmark havnede på en 4.-plads i kreativ tænkning-testen og
på en 2.-plads i finansielle kompetencer og klarede sig altså væsentligt bedre
internationalt i de to ekstra-test end i Pisas faste domæner læsning, matematik
og naturfag. Folkeskolen har også spurgt:
Vil testen af kreativ tænkning blive gentaget i en
kommende Pisa-cyklus – eller vil erfaringer fra 2024-testen for kreativ
tænkning påvirke de almindelige Pisa læse/naturfag/matematik- test?
”Det er der i øjeblikket ingen planer om. Hver innovativ test har indflydelse på den almindelige Pisa, fordi den udforsker nye metoder. I
tilfældet kreativ tænkning eksperimenterede vi med brugen af mere udvidede åbne svar og reviderede vores procedurer for træning af koderne (de mennesker, der bedømmer elevernes besvarelser, red.)".