Teknologiforståelse
Foto: monkeybusinessimages
Red Barnet vil styrke lærernes kompetencer til at lære eleverne om sunde digitale vaner
Der er brug for meget mere viden om, hvordan elevernes adfærd og fællesskaber ændrer sig, når de får deres første smartphone. Det er noget af det, et nyt stort projekt vil undersøge.
Hvordan ændrer elevernes adfærd sig, når de får deres første
smartphone, og hvordan kan lærerne bidrage til, at eleverne får sunde digitale vaner?
Det er nogle af de spørgsmål, som et nyt program med titlen ”Børneliv i
Digital Trivsel” skal forsøge at finde svar på.
Det skal
ske ved at indhente ny viden fra eleverne og ved at udvikle kompetenceudviklingsforløb på
læreruddannelsen og undervisningsforløb til alle klassetrin i Teknologiforståelse.
Det er Red Barnet, der lancerer programmet, og det er støttet
med 37,4 millioner af Nordea-fonden.
Programmet begynder i foråret 2025 og løber frem til udgangen af
2028. I løbet af programmet er det også planen at samarbejde med en
række folkeskoler, der skal afprøve, hvordan man kan integrere digital
trivsel og sunde skærmvaner i skolernes trivselsarbejde.
”I Børneliv i Digital Trivsel vil vi lytte til børnene for
at forstå, hvordan deres digitale liv påvirker deres sociale relationer og
trivsel. For selvom børn og unge finder fællesskaber online, ved vi også,
at den digitale del af deres liv udfordrer deres trivsel og tryghed. Derfor ser vi
frem til at styrke handlekraften hos børn og unge, sikre den
nødvendige kompetenceudvikling for lærerne og udvikle redskaber til forældre,
så de i samarbejde med skolen bedre kan styrke deres børns trivsel ”, siger generalsekretær
i Red Barnet Johanne Schmidt-Nielsen i en pressemeddelelse.
Om Børneliv i Digital Trivsel
· Løber fra 2025 til 2028.
· Er finansieret af Nordea-fonden med 37,4
millioner kroner samt medfinansiering fra Red Barnet, Københavns
Professionshøjskole, Professionshøjskolen Absalon, Via University College og
Center for Undervisningsmidler.
· Vil udvikle undervisningsforløb til alle elever
i grundskolen for at understøtte fagligheden Teknologiforståelse.
· Vil levere kompetenceudviklingsforløb til
grundskolens fagpersoner.
· Vil udvikle forældrematerialer, der styrker
samarbejdet mellem skole og forældre om at give børn gode og sunde digitale
vaner.
· Vil i alle sine aktiviteter bero på inddragelse
af elever i hele grundskolen.