Der blev lagt op til dialog med alle skolens parter, dagen inden offentliggørelsen af regeringens store skoleudspil. Her taler Gordon Ørskov Madsen fra Danmarks Lærerforening og skoleledernes formand Claus Hjortdal med statsminister Mette Frederiksen (S).
Foto: Jesper Knudsen
Skolelederne er glade for skoleudspillet – medmindre det ender som en ny skolereform
Der er mange nye opgaver til skolelederne i regerings nye folkeskoleudspil, mener Skolelederforeningen, som derfor advarer mod, at alle ambitionerne søsættes samtidig.
I dag har
regering offentliggjort sit udspil til, hvordan folkeskolen skal se ud i fremtiden.
Udspillet består af 35 forslag, der spænder fra kortere skoledage, til at flere elever skal uddannes til undervisningsmiljørepræsentanter.
”Det er et
meget ambitiøst program, og overordnet set er vi meget tilfredse”, siger formand
for skolelederforeningen Claus Hjortdal.
Men han
peger også på, at med så mange ændringsforslag, skal regeringen passe på, at
udspillet ikke ender som en ny skolereform – også selvom statsminister Mette Frederiksen
(S) flere gange har afvist, at der skulle være tale om en reform.
”Hvis alle
punkterne implementeres indenfor et år, er det en reform. Og vi kan ikke klare en skolereform mere”, siger Claus Hjortdal.
”Men hvis
punkterne derimod bliver indført hen ad vejen, er det en anden sag”.
Skolelederne overdynges af opgaver
Med det nye udspil håber Claus Hjortdal, at fremtidens folkeskole ”vender
bøtten, så det bliver skolen, der tilpasser sig børnene - og ikke omvendt”.
Han er glad for, at regering snakker om at styrke
fællesskabet i folkeskolen, og at undervisningen skal være mere praksisfaglig.
Men han kan også se en lang række nye opgaver lande på skoleledernes bord.
”Vi kan konstatere endnu en gang, at der er kommet et
udspil, hvor rigtig mange opgaver ender hos skolelederne, uden der fjernes
noget med samme tyngde”, siger Claus Hjortdal.
Han peger blandt andet på, at den nye juniormesterlære, hvor
udskolingselever kan gå i skole tre dage om ugen og være i praktik i en
virksomhed de sidste to, kræver et enormt koordineringsarbejde mellem skole,
forældre og lokale virksomheder.
Implementeringen af teknologiforståelse som
valgfag og et element i andre fag bliver også en opgave for skolelederne, ligesom
lederne også skal være med til at sikre mere praksisfaglig undervisning.
”Og vi har travlt nok i forvejen”, siger Claus Hjortdal.
Mere praktisk undervisning kræver færre afgangsprøver
I udspillet lægger regeringen også op til ”forsøg med praktiske
prøver og drøftelse af prøvetrykket”.
Men der skal mere til, hvis politikerne gerne vil have
resten af udspillets ambitioner ud i virkeligheden, mener Claus Hjortdal.
Han kalder formuleringen for en ”forsigtig ordning”, der
tyder på, at partierne i regeringen ikke har kunne blive helt enige om antallet
af afgangsprøver i folkeskolen.
”Hvis regeringen vil gøre alvor af ordene og flytte meget
mere af den praktiske valgfagsundervisning op i udskolingen, er det vigtigt, at
vi samtidig ændrer på, hvor mange prøver eleverne skal til for at kunne blive optaget
på ungdomsuddannelserne”, siger han.
”Både antallet af afgangsprøver og en reduktion af fælles
mål er nødvendig for, at der kan komme mere praktisk undervisning i skolen”.
Skolernes økonomi skal have ro
Regeringen foreslår også, at der ikke længere skal være en binding på, at
’sparede’ resurser fra kortere skoledage skal bruges i undervisningen et andet
sted på skemaet.
Fremover vil resurserne også kunne bruges til blandt andet
indkøb af materialer, kompetenceudvikling eller i sfo’en, mener regeringen.
”Det er en elegant måde at sørge for, at resurserne fra den
korte skoledag kan bruges på sfo’erne”, siger Claus Hjortdal.
”Vi havde da håbet, at pengene i stedet kunne styrke undervisningen
i skolen, for eksempel med to lærere i flere af timerne”.
Derfor håber Claus Hjortdal, at kommunalpolitikerne vil være
med til at bevare økonomien i folkeskolen.
”Vi har brug for ro til at implementere de her ændringer,
som udspillet lægger op til. Vi har ikke brug for, at kommunerne bliver ved med
at genåbne budgetterne. Det vil smadre det hele”.