Anbefalinger
Illustration: Sidsel Sørensen
Anbefalinger til musik
Arne Widding Nielsen er musiklærer på Jels Skole i Rødding, Vejen Kommune, og faglig rådgiver på folkeskolen.dk/musik
Sangskrivning med enkle redskaber
Egne sangtekster kan være en spændende måde at inddrage kreativitet og sprogudvikling i musikundervisningen på. Jeg foreslår en øvelse, hvor eleverne skriver deres egne poetiske poptekster ud fra enkle redskaber som rim, rytme og grundlæggende melodilinjer. I kan introducere eleverne for populære sangstrukturer, for eksempel vers og omkvæd, og lade dem eksperimentere med at skabe deres egne sange.
Til start kan I for eksempel analysere populære danske eller internationale poptekster, hvor I sammen ser på, hvordan vers og omkvæd er bygget op, hvilke rim og metaforer der bruges, og hvordan sangens struktur understøtter fortællingen. Sæt streg under de vigtigste ord i hver linje, og tal om, hvornår historien bliver fortalt, og hvad der gentages. Eleverne kan derefter eksperimentere med at skabe egne sange.
Som afslutning kan eleverne optræde for hinanden eller optage sangene med en simpel lydoptager og måske arbejde videre med musikken i en DAW (Digital Audio Workstation). Dette projekt kan både styrke elevernes forståelse for sangstruktur og give dem en personlig oplevelse af at skabe musik.
Rytme, koordination og samarbejde
Leder du efter en anderledes og sjov måde at arbejde med rytmik på, kan du introducere dine elever til en body percussion-øvelse, som du kan finde på YouTube. Den hedder ”Body percussion warm up”.
Øvelsen er enkel, men udfordrende nok til at holde eleverne engagerede, og den træner både rytmesans og koordination. Videoen er opdelt i små, progressive bidder, så man selv kan vælge, hvor langt man kan nå, eller måske nærmere kan bedømme det ud fra holdet. Jeg foreslår, at man bruger øvelsen som en opvarmning til en lektion om rytme, for eksempel inden I skal arbejde med at spille på percussioninstrumenter, lave sammenspil eller lære en ny rytme. Den kan også bruges som en del af en større lektion om kropsbevidsthed og musikalsk udtryk.
Ved at arbejde sammen i grupper med denne øvelse får eleverne mulighed for at udvikle deres evne til at lytte til hinanden og koordinere deres bevægelser, hvilket kan skabe en stærk følelse af fællesskab og samtidig forbedre deres rytmiske færdigheder. Den er perfekt til mellemtrinnet, hvor eleverne kan arbejde sammen i grupper.
Kulturforståelse gennem musik
Musik er et stærkt redskab til at lære om forskellige kulturer. Jeg vil foreslå at introducere en række musikalske temaer fra forskellige dele af verden, for eksempel afrikansk trommemusik, indisk raga eller måske en maori haka med dans til? Der er masser af gode videoer på YouTube med eksempler på verdensmusik, prøv også salsa eller den indiske folkedans bhangra. Der er sågar en video, hvor I synger det japanske alfabet.
En aktivitet kunne være, at eleverne arbejder i grupper med at præsentere en specifik musikstil for resten af klassen. Hver gruppe vælger en musikstil. De lytter til musikken, finder information om dens oprindelse, instrumenter og traditioner, og derefter forbereder de en kort præsentation, hvor de for eksempel også lærer deres klassekammerater nogle af de karakteristiske rytmer eller dansetrin.
Aktiviteten vil ikke kun styrke elevernes musikalske forståelse, men også deres interkulturelle kompetencer, når de oplever, hvordan musik kan afspejle forskellige kulturelle identiteter.