Debat: For eller imod?
Iben Odgaard Møller har haft gode oplevelser med karakterfrihedsforsøget. Blandt andet var eleverne mere nysgerrige og mindre opmærksomme på at sammenligne sig med hinanden.
Foto: privat
Karakterfri skole?: Ja, det tager toppen af præstationspresset
Jeg kan se, at færre karakterer får eleverne til at sænke skuldrene, skriver Iben Odgaard Møller.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Som lærer i
udskolingen er det min oplevelse, at eleverne de seneste år er blevet alt for
optaget af præstationer og karakterer. Elevernes øjne hviler som det første på
karakteren, når de får en opgave tilbage, og den medfølgende feedback tillægger
de ikke stor betydning. Karakteren, som gives for én opgave i ét fag, bliver
tolket som et tal, som de tror fortæller dem noget om, hvordan de lykkes som
menneske.
Jeg mener, at vi
taber flere ting på gulvet på den bekostning. Blandt andet fællesskabet, fordybelsen
og læringen. Derfor er vi nødt til at flytte vores fokus væk fra præstationerne
og karaktererne og hen til arbejdsprocessen og fordybelsen.
I et lille
års tid har min skole været en del af Undervisningsministeriets
karakterfrihedsforsøg. Vi tilmeldte vores ene 8. klasse, fordi vi gerne ville
undersøge, om karakterfrihed kan være med til at skabe større tryghed og
trivsel i klassefællesskabet og for den enkelte elev.
På trods af den korte
tid, vi har været en del af forsøgsordningen, er min oplevelse, at læringsfællesskabet
i klassen oftere er optaget af stoffet i undervisningen. Det vigtigste for
eleverne er ikke længere at få at vide, om de bliver bedømt med en karakter, og
det sætter læringen i centrum i stedet for præstationen.
Flere elever tør sige
noget i plenum og i gruppearbejdet. De er mere nysgerrige og tør i højere grad
indgå i diskussioner, og det løfter det faglige niveau i klassen.
Samtidig er eleverne
ikke længere så opmærksomme på at sammenligne sig med hinanden. Det øger
trygheden i klassefællesskabet. I stedet for at spørge klassekammeraten,
hvilken karakter han eller hun har fået, spørger de ind til opgavens indhold
med en oprigtig nysgerrighed.
Det er ikke omkostningsfrit
Vi har
erstattet karaktererne i dansk og tysk med skriftlig formativ feedback, som vi følger op
med en dialog med den enkelte elev. Det har ikke været omkostningsfrit – og er
det fortsat ikke.
For det første tager
det tid at skabe en kultur, hvor både lærer og elev ikke forsøger at regne ud,
hvilken karakter der potentielt ligger bag feedbacken. For det andet tager det
betragtelig længere tid at give skriftlig formativ feedback i stedet for standpunktskarakterer.
En karakterfri skole
kræver en ændring af hele vores skolekultur. Det er ikke sikkert, at karakterfrihed
er svaret på, hvordan vi skaber øget trivsel og fordybelse i vores folkeskole.
Men det er helt sikkert, at vi bliver nødt til at have debatten, for jeg kan
se, at færre
karakterer får eleverne til at sænke skuldrene og retter deres nysgerrighed mod
læringen.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk