Debat
Det er ikke elevernes præstationer, der er faldet, men sandsynligt prøven selv, der er forandret, skriver Alexander Gam Østergaard.
Foto: Leif Harboe/flickr/ Redigering: Jesper Knudsen
Debat om lave karakterer: Det er prøven, den er gal med
Har alle i uddannelsessystemet glemt, hvordan det er med prøvekarakterer? spørger Alexander Gam Østergaard.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Så er den gal igen. De danske 9.-klasser har ikke præsteret
efter forventning til
afgangsprøverne, og det må bestemt bare være tegn på nye negative udviklinger i
kulturen.
Hvad har vi af forklaringer denne gang? Jo, måske er det
fordi, det er elever, der kun har oplevet grundskolen efter reformen. I ved,
den reform vi ikke kan lide. Eller måske har det noget med sociale medier at
gøre? Det er jo en klassiker. Der er ikke grænser for, hvad sociale medier er
skyld i. Måske er det ligefrem
elevsynet, den er gal med?
Endnu engang har alle i den danske uddannelsessektor
tilsyneladende glemt, hvordan det er med prøvekarakterer. De er for det første
helt anderledes end standpunktskaraktererne, hvor vi nærmest aldrig ser
lignende udsving. Derfor kommer de heller ikke i medierne lige så ofte, selvom
det er de karakterer, der er nævnt i folkeskoleloven med hensyn til
uddannelsesparathed.
Dårligere og dummere?
Hvis vi dykker ned i karaktererne fra 2024 opdelt efter køn,
kan vi få en lidt dybere indsigt. De er lettilgængelige, for Børne og
Undervisningsministeriet har offentliggjort dem lige her.
Lad os starte med
karaktererne for matematik med hjælpemidler. Her scorer både drenge og
piger 0,1 point lavere end sidste år.
For pigerne gælder det, at de har scoret 6,2 i gennemsnit.
Her er en lille liste over andre år, hvor pigerne har scoret netop 6,2 eller
derunder: 2007, 2008, 2011, 2012, 2013 og 2014.
Drengene scorer i år 6,4 i gennemsnit og listen af år, hvor
de har scoret det samme eller under, er helt identisk med pigernes. Ja, faktisk
er det lidt som om – på tværs af prøvefagene – at alle karakterer er lidt
oppustede efter folkeskolereformen
i 2014. Generelt var der et markant hop
i prøvekarakterer – og ikke standpunktskarakterer – da reformen blev
implementeret.
Mange er hurtige til at påpege, at eleverne skulle være
blevet dårligere eller dummere, men hvem er klar til at se på tallene efter
reformen som et tegn på, at de er blevet klogere?
Hvis vi skal forklare udviklingen med forandringer i
undervisning, elever eller kultur, så er det da mærkeligt, at de unge
menneskers matematikundervisning kun er blevet påvirket i prøven uden
hjælpemidler. Her får både drenge og piger markant lavere karakterer end sidste
år og før corona, henholdsvis 6,7 og 5,9. Faktisk har de aldrig scoret så lavt.
Jeg har dog kun tal tilbage til 2005. Samtidig er karaktererne uændret i
mundtlig matematik og ligger som sagt indenfor normalen i prøven med hjælpemidler.
Det er prøven, den er
gal med
Spørgsmålet er, hvordan vi kan forklare, at kun den ene
matematikprøve er så hårdt ramt.
Hænger det sammen med udviklingen i og af sociale medier?
Nej. Resultaterne korrelerer med udviklingen i prøverne. Hvert eneste år ændres
de jo lidt, men nogle gange er der lige en svipser.
Har alle glemt dengang i 2009, hvor både drenge og piger
næsten faldt et helt karakterpoint i læseprøven, og de lavede en
underskriftsindsamling for at klage over, at prøven var for svær? Dengang gik
Tine Bak, daværende kotorchef for Skolestyrelsen, ud og fortalte
til JydskeVestkysten, at der slet ikke var nogen indikationer på, at prøven
skulle være sværere det år.
Da data kom kunne vi dog alle se faldet, som jeg har dokumenteret her, sammen med lignende sager.
Mon ikke de unge havde fat i noget?
Så store udsving, som det vi ser på prøven uden hjælpemidler
i år, kan ikke forklares med elevernes faglige udvikling, motivation, sociale
medier eller andre vage ting. Det er højest sandsynligt prøven, der er
forandret, eller også er det et registreringsproblem. Særligt når vi jo kan se
dem klare sig indenfor normen i prøven med hjælpemidler.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk