Et stort rundt nul. Det er, hvad Maj-Britt Hjortshøj bruger om året af egen lomme for at
passe sit job som lærer.
”Jeg synes ikke, at vi skal betale for at gå på
arbejde. Det kan hurtigt blive en glidebane, for vi kan nemt komme til at bruge
en masse penge”, siger hun.
Maj-Britt Hjortshøj underviser i matematik og
fysik/kemi på Bakkeskolen i Kolding, og hun står hårdere på sit princip, efter
at politikerne greb ind i lærernes arbejdstid med lov 409. Hun ønsker ikke
amerikanske tilstande.
”Jeg følger forskellige lærergrupper på nettet og
kan se, at vores kolleger i USA selv betaler for bøger, materialer og alt
muligt andet. Det skal vi holde os fra. Jeg ved godt, at de har egne
klasselokaler på en anden måde end os, men hvis vi begynder at betale, opstår
der en forventning om det. En bankansat betaler heller ikke selv, hvis der
mangler papir til printeren. Jeg kender ikke andre faggrupper, som tager penge
med på arbejde”.
Lærere og elever må undvære, hvis skolen ikke har
råd til at betale.
”Ingen mærker, at skolen ikke har råd, hvis vi
supplerer op. Så det skal vi ikke”, fastslår Maj-Britt Hjortshøj.
Hun er godt klar over, at ikke alle lærere deler
hendes synspunkt, men det får hende ikke til at vakle:
”Vi
havde på et tidspunkt et økonomisk efterslæb på skolen, som fik kolleger til at
udbryde: ’Uh, eleverne kan ikke dyrke karse i år’. Nej, når der ikke er penge
til frø, kan vi ikke få karse. Vi kan selvfølgelig ikke undvære alting, men så
må skolelederen lede opad og søge om pengene”.
Som arbejdsmiljørepræsentant og suppleant for
skolens tillidsrepræsentant gør Maj-Britt Hjortshøj en dyd ud af at understrege
over for sine kolleger, at de ikke selv skal betale.
”De kan godt se det, men som sagt synes nogle, at
det er synd for eleverne. Alle lærere har valgt faget for at lave fed
undervisning. Hvis det ikke kan lade sig gøre med skolens budget, vælger nogle
at lægge penge i det selv. Men jeg vil altid opfordre til, at man ikke gør”.
Manglende rødkål til forsøg
Selv føler Maj-Britt Hjortshøj sig aldrig fristet
til at ty til egne penge.
”Det kan godt lade sig gøre at undvære. Et år
havde vi ikke råd til at købe rødkål, så vi kunne ikke lave rødkålsindikator. I
stedet fandt vi en måde at strække det pH-papir, vi havde på hylderne, til at
gennemføre forsøg. Ellers lykkes det at få bevilget penge, når vi fortæller, at
vi ikke kan leve op til fagets formål, fordi vi mangler materialer”.
Vi beder forældre om at bidrage til maden til vores gallafest, men vi har dæmpet, hvor meget vi ellers spørger om, for vi har haft forældre, som syntes, det blev for meget.
Maj-Britt Hjortshøj, lærer på Bakkeskolen
I undersøgelsen om læreres egenbetaling peger
flere på, at det kan hæmme spontaniteten, når der er et krav om, at skolen skal
handle via en kommunal indkøbsordning. Det er Maj-Britt Hjortshøj på sin vis
enig i.
”Det kan være virkelig besværligt at skulle gå
den vej, men det handler om at planlægge, hvad man skal bruge. Ellers har vi et
kort til Rema 1000. Kommunen var ved at beslutte, at vi kun måtte købe madvarer
til madkundskab via indkøbsordningen, men det er både for besværligt og for
dyrt, når man bare skal bruge 20 tomater, så der var vi med til at sørge for,
at der blev ledet opad”.
Maj-Britt Hjortshøj kunne aldrig finde på at bede
forældre om at betale for bøger til eleverne.
”Vi beder forældre om at bidrage til maden til vores
gallafest, men vi har dæmpet, hvor meget vi ellers spørger om, for vi har haft
forældre, som syntes, det blev for meget. Skolebestyrelsen har også sat grænser
for deres betaling til skolerejser”.
Til gengæld har hun opdaget, at man kan få
virksomheder til at bidrage med mere, end man måske tror.
”Jeg har en kollega, som ikke bliver pinligt
berørt over at spørge. Han spurgte bare i en butik, om den ville donere et
klassesæt af Kasper Hoffs ’Iltmangel’. Det ville butikken gerne. Nogle gange
skal man bare spørge, er min konklusion. Men det er ikke okay, hvis skolen
kalkulerer med, at vi kan skaffe gratis undervisningsmaterialer. Det er kun i
orden, hvis vi vælger selv at spørge, selvfølgelig uden at blive sure over et
nej”.
Eleverne kan godt få en is
I undersøgelsen blandt lærere peger flere på, at
de bruger penge på små præmier, snacks og andre ting til eleverne.
Gået på
klingen medgiver Maj-Britt Hjortshøj, at hun godt kan finde på at give sine
elever en is.
”Det ser jeg ikke som en
del af undervisningen, for jeg giver ikke is for at styrke trivslen, men fordi
eleverne har fortjent det. Jeg kan også give kage til min fødselsdag, for det
vil være mærkeligt, at jeg spiser af elevernes kager uden selv at have noget
med”, siger hun.