… og du har samtidig forøget dine chancer for at blive deres yndlingslærer. Motivationen stiger, modstandsdygtigheden bliver bedre, og følelsen af mestring forbedres. Vi har talt med forfatteren til ”Humor i undervisning” om et mirakel-middel, der kan have seriøse bivirkninger. For der er lige det med røvdilemmaet.
“De lærere, der fik
os til at grine, var både dem, vi bedst kunne lide, og dem, vi lærte mest af. I
deres timer gad vi godt også det
sure slid med lektier og terpning, fordi de formåede at motivere os helt
overordnet gennem deres brug af humor”, siger forfatteren til en ny bog, “Humor
i undervisning”.
Annonce:
Og han ved, hvad han taler om; for Martin Einfeldt har en
master i positiv psykologi med speciale i brug af humor i blandt andet
undervisning.
Han råder
alle – ja, alle – lærere til at gøre humor til et centralt værktøj i deres
pædagogik. Også de lærere, der ikke selv mener, at de er sjove, og måske endda
har ret i det. Dem vender vi tilbage til.
“Som
lærer skal man bruge humor, fordi det allerførste, der sker, når man bruger
humor, er, at folk hører efter. De bliver nysgerrige og forventer, at nu kommer
der noget, jeg gerne vil høre”, siger han.
Det lyder jo supergodt at starte undervisningen
med nogle opmærksomme elever. Desværre varer effekten kun nogle få sekunder, og
spørgsmålet er så, om det kan transformeres til læring?
Annonce:
“Det kan det, hvis man har en dygtig lærer
med relationskompetence til at fastholde elevernes interesse”, forsikrer Martin
Einfeldt og fortæller, at forskningen viser en klar effekt af humor, som er
knyttet til stof, der bliver undervist i.
“Hvis man
kan få bøjning af et verbum eller et matematisk bevis formidlet gennem en
vittighed eller en morsom overraskelse, så husker eleverne det bedre”, siger
Martin Einfeldt og fortæller om sin kørelærer, som med en kæk bemærkning
indoktrinerede ham til altid at se sig over skulderen, inden han tænder
blinklyset:
“Du kan lige så godt se dig over skulderen, inden du blinker. Både
fordi politiet kræver det, og fordi det kun kræver en mindre
gymnastikpræstation”.
“Det er jo ikke en lårklaskende sjov
vittighed, men latterliggørelsen af ugideligheden ved ikke at se sig over
skulderen virkede. Jeg ser mig over skulderen, især fordi jeg føler mig flov og
dum, når jeg er for doven til at gøre det”, siger Martin Einfeldt.
Humor er på én gang
virkelig enkel og overdrevet kompliceret. Der er skrevet tykke og overhovedet
ikke sjove bøger om humorens væsen og filosofi.
Martin Einfeldt har forud for
interviewet fået besked om, at det nok ikke er dér, artiklen til Folkeskolen kommer til at
fokusere. Det er okay med ham, siger han, men han har én betingelse:
“Hvis du
ikke skal have andet teori med i artiklen, så skal du have det her: Humor er at
tage to ting, der ikke har en skid med hinanden at gøre, og sætte dem sammen.
Hvis man så kan få dem til alligevel at have en skid med hinanden at gøre, så
er det (måske) sjovt”.
Annonce:
Du behøver faktisk ikke engang at være morsom selv for at bruge humor.
MARTIN EINFELDT, MASTER I POSITIV PSYKOLOGI
I den definition ligger også en anden af humorens
fordele i undervisningen, mener Martin Einfeldt.
“Nøglen til at bruge humor er at kunne
overraske og provokere deres tanker. Og det er jo en kerneopgave for lærere: At
få ungerne til at tænke noget nyt, og det lige fra de starter i
børnehaveklassen. At lære er jo at lægge nyt til sin tænkning og måske forandre
sin tænkning. Det starter med, at man får rystet sin vanetænkning, og det er
præcis det, humor kan. Humor er at lege med at bryde vanetænkning. Det er et
mirakelmiddel”.
Dertil kan man ifølge eksperten lægge
adskillige følgekonsekvenser, som også er gode: En forbedret relation mellem
lærer og elever. En følelse af frihed i
tanke og tale, som opstår, fordi man med humor kan sige ting, man ikke ellers
ville kunne.
Og så befordrer humor kreativ tænkning – at tage to ting, der ikke
har en skid med hinanden at gøre, og få dem til at hænge sammen er en kreativ
proces.
Annonce:
“Og det helt fantastiske er, at alle de ting
tilsammen skaber motivation. Eleverne får en følelse af selvbestemmelse, når de
med humor kan sige ting, de ellers ikke ville kunne sige. De kan føle mestring,
når de pludselig ser sammenhænge, de ikke så før. Og gode relationer.
Selvbestemmelse, mestring og relationer er lige præcis det, der skaber
motivation på langt sigt”, siger Martin Einfeldt.
BRUG DINE ELEVERS HUMOR
Studielektor på Københavns Universitet Oliver Bühler underviser
kommende urbane landskabsingeniører i plantekendskab. Det lyder måske ikke som
en oplagt scene for komik, men han har udviklet en teknik, som ifølge Martin
Einfeldt er genial i alle fag på alle niveauer:
Eleverne
skiftes til at indlede hver lektion med et oplæg om “noget” inden for pensum.
Dette “noget” skal de så forbinde til noget andet uden for pensum. Hvis en elev har fået til opgave
at beskrive en planteart som et af sine familiemedlemmer, kunne forbindelsen
være: “Min svigerfar Roberts næse er lang
som et storkenæb, han er rødligt anløben på sin bladstængel og har en
karakteristisk hengemt lugt af gammel kuffert. Det er ham, stinkende storkenæb
(Geranium robertianum) er opkaldt efter”.
Eleven skal altså tage to ting,
som ikke har en skid med hinanden at gøre, og sætte dem sammen. Der er ingen
facitliste, vanvid er tilladt. Læreren bestemmer, hvad tingen inden for pensum
skal være, for eksempel en planteart, et matematisk bevis eller en
færdselsregel. Den foregående elev i stafetten bestemmer, om tingen skal
forbindes til for eksempel et familiemedlem, et møbel, en grøntsag, en
filmskurk eller noget endnu mere absurd.
Det træner kreativ tænkning, det
er ofte morsomt, og detaljen fra pensum bliver ofte lettere at huske på grund
af den absurde forbindelse.
Pas på røvdilemmaet
OM MARTIN EINFELDT
Forfatteren til “Humor i
undervisning”, Martin Einfeldt, har en master i positiv psykologi fra Aarhus
Universitet med speciale i brug af humor i undervisning, ledelse og innovation.
Han har arbejdet som selvstændig kommunikationsrådgiver
siden 2016 og været ekstern lektor i innovation og kreativitet, Københavns
Universitet, siden 2018.
Er også forfatter til bogen “Kreativitet, innovation og
humor”.
Men – for der er
selvfølgelig et men – det er ikke uden faldgruber at trække humoren med ind i
klasseværelset.
“Humor er uforudsigelig, og humor kan
misforstås. Derfor kan det være svært at håndtere, og mange lærere afstår fra
at bruge det. Humorens fire store fælder i undervisning er krænkelse,
udelukkelse, kiksethed og selvfedme, forkortet kuks. Glem dem aldrig. De kan
ødelægge det hele”.
Krænkelse er den værste, mener Martin
Einfeldt. Og det er her, hans begreb “røvdilemmaet” bliver aktuelt.
Røvdilemmaet er, kort fortalt, at noget af det
mest morsomme her i verden er at føle sig overlegen, udstille og overdrive
andre menneskers fejl, mangler og tab af status.
Men hvordan skal en lærer være
morsom uden samtidig at være en røv over for sine elever? Hvordan skal eleverne
selv more sig uden at være nogle røve?
“Problemet er, at det er sjovt at krænke. Vi
griner af andres fejl og mangler. Det er ikke særligt klædeligt, men sådan er
mennesker. At krænke andre får os til at føle os gode, måske fordi vi så
slipper for at mærke vores egne fejl og mangler. Det er også sjovt at gøre grin
med tabuer – indtil den grænse, hvor det ikke er sjovt længere. Den grænse er
forskellig fra person til person, fra dag til dag, fra klasse til klasse og fra
kultur til kultur. Derfor kan man utilsigtet komme til at krænke nogen med sin
humor, fordi det er sjovt, når man bevæger sig på grænsen af det tilladte.
Krænkelse er en medfødt risiko, når man bruger humor”.
Fælde
nummer to er udelukkelse: Måske er det ikke alle i klassen, som forstår humor
eller i hvert fald den form for humor, man selv bruger.
Nogle vil grine, fordi
de forstår joken, nogle griner, fordi de andre griner, mens andre er helt tabt
og dermed uden for fællesskabet.
“Humor
skaber kun relationer mellem dem, der deler grinet”, understreger Martin
Einfeldt. “Det er et stort problem,
hvis der sidder et par stykker i klassen, som gang på gang ikke er med. Det skal læreren være opmærksom på, og især skal man være opmærksom på, om
man altid laver sjov med de samme sjove elever, for så er det, man
begynder at udvikle dengser”.
Den tredje fælde er kiksethed – at læreren
prøver at være morsom uden at være det, og derved viser, at han eller hun lever
i en anden verden end eleverne.
“Kiksethed
er umulig helt at undgå, for alle rammer ved siden af en gang imellem, og det
er okay. Humor er også at tage chancer. Problemet opstår, hvis man bliver ved
med at ramme ved siden af. Igen kommer relationskompetencen i spil: Læreren
skal helt kunne fornemme, om han eller hun rammer eleverne”.
Den fjerde fælde er for de lærere, der
faktisk er skideskægge, hvor det går godt med at bruge humor, og eleverne
jubler. Så kan man gå hen og blive selvfed, siger Martin Einfeldt.
“Selvfedme er, når bifaldet er blevet
undervisningens formål, og når eleverne forventer at blive underholdt i dine
timer. Når læreren glemmer kerneopgaverne læring og trivsel, og eleverne ikke
gider, hvis det ikke er sjovt, for det er jo det, de er vant til. Til den
lærer, der er havnet i den fælde, vil jeg sige: Nyd at undervise, men lad være
med at nyde dig selv. Du er lærer og ikke standupkomiker”.
Humor kan forberedes
ØVELSE TIL HELE KLASSEN
Øvelsen er egnet på alle niveauer fra børnehaveklasse til universitet
og voksenundervisning. Den er egnet til at blive gentaget løbende, for eksempel
efterhånden som eleverne bliver ældre. Det kan åbne øjne og provokere
vanetænkning at forestille sig situationer, hvor humor er umulig, uønsket,
uhensigtsmæssig eller unyttig.
Spørg eleverne i fællesskab:
• Hvad kan man ikke lave sjov
med?
• Hvad kan man nogle gange ikke
lave sjov med, og hvad skal der til, for at man alligevel kan?
• Hvad kan man altid lave sjov
med?
Udskift “kan” med “bør”, og stil så spørgsmålene igen. Svarene bliver
anderledes.
Spørg også, hvad der bør være
enighed om, og hvornår enighed ikke er nødvendig.
Advarsel: Diskussionen kan afsløre tabuer og sårbarheder, både
fælles og individuelle, som nogle kan blive ekstra fristet til at træde på,
netop fordi de bliver opmærksomme på dem. Tal om denne risiko.
Kilde:
”Humor i undervisningen” af Martin Einfeldt.
“Du er lærer og ikke
standupkomiker” – den sætning er en advarsel til den selvfede, men en trøst for
de mange lærere, som ikke føler, at de er sjove nok til at bruge humor,
understreger Martin Einfeldt.
“Du skal ikke være komiker, og du behøver faktisk ikke engang at
være morsom selv for at bruge humor. Man kan starte med at kigge på det, man
skal lære eleverne – er der noget, som er mærkeligt, uforståeligt, eller er der
to ting, som ikke har en skid med hinanden at gøre, som man kan sætte sammen?”
Hvis man ikke selv kan finde de ting, kan man
bede eleverne om at gøre det, fortsætter han. Eleverne har selv masser af
humor, man kan mobilisere.
Og så kan man se på, om ens definition af “at være sjov” i virkeligheden er for
snæver.
“Der er
mange, som ikke oplever sig selv som sjove, fordi de ikke er spontant morsomme
og ikke lige kan finde på en sjov replik. Men det udelukker jo ikke, at man kan
forberede humor. I min første spansktime i 1.g uddelte vores lærer tre sider
med spanske bandeord og sjofle udtryk. Og så lærte vi grammatik med
udgangspunkt i de gloser, som stadig er de ord, jeg husker bedst her 40 år
efter”.
Han
medgiver, at den metode måske gik lige til grænsen, men læreren kunne gennem
sin relationskompetence fornemme, hvordan hun kunne bruge metoden forskelligt i
de forskellige klasser, hun var i, og derfor fungerede det.
“Selv har jeg grinet rigtig meget af YouTube-videoer af folk, der fælder træer ned i andre folks biler og den slags.
Det er forfærdeligt, men det er også sjovt – og der er en masse
fysikundervisning i det. Brug det! Der findes endda et program, der forklarer
fysikken i slapsticken med fagudtryk, grafer og det hele. Det kan også være så
simpelt som at vælge morsomme tekster at arbejde med i dansk og sprogfagene”,
siger Martin Einfeldt og kommer med et sidste tip:
“Første skridt for at høste alle fordelene
ved at bruge humor i din undervisning er, at du kaster dig ud i det”.