Fra minusord til plusord
Det er skolens ledelse og kommunens politikere, der skal gøre noget for, at rummelighed bliver et plusord, mener konferencedeltagere.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
»Jeg kunne godt tænke mig at høre, hvordan I bruger AKT (adfærd, kontakt, trivsel). På vores skole har vi fået rigtig mange timer til det, men det er ikke let at se, hvad vi skal bruge det til. Det havde jeg håbet, at Ulla ville være kommet ind på«.
Gruppearbejdet efter Ulla Fauskes oplæg på en DLF-konference om rummelighed er i gang. Mange af grupperne har forlagt det til plænen og solskinnet uden for kursusejendommen Gammel Avernæs.
De halvanden times diskussion mellem syv lærere fra Ishøj, Helsingør, Odense og Falster begynder med, at en af deltagerne fortæller, at på hendes skole er rummelighed et minusord.
»Vi får flere og flere vanskelige elever, og det bliver sværere at rumme dem. Det oplever lærergruppen«.
»Det har vi også talt om. Vi føler os som kommunens skraldespand, fordi man samler alle børn, der har brug for specialundervisning, hos os, uden at vi har tilstrækkelig opbakning fra Pædagogisk Psykologisk Rådgivning, og uden at de adfærdsvanskelige elever kan komme i specialklasse«, siger en anden deltager.
Hvis arbejdsgiverne vil
En anden konkluderer:
»Det handler ikke om, at I ser negativt på rummelighed, men om at de andre skoler i kommunen slet ikke er rummelige, og om at kommunen ikke har truffet de rigtige beslutninger. Det er altså skolens ledelse og kommunens skolepolitikere, der skal gøre noget for, at rummelighed bliver et plusord«.
Gruppen når ikke frem til en konklusion før frokost, men bagefter og søndag formiddag bliver der arbejdet videre. Til sidst opsummerer man de frugtbare diskussioner i en række balloner på et stykke karton. På dem står, at lærerne har viljen til at gøre rummelighed til et plusord, hvis arbejdsgiverne sikrer, at der er fysisk, økonomisk og mental plads til det, og hvis den ikke spolerer den normale undervisning.
Afsmittende effekt
Trine Skovgaard Hansen, Nørre Vedby Skole i Nørre Alslev på Falster, er ret sikker på, at hun også en anden gang tager imod et tilbud om at komme med på et af DLF's kurser.
»Ulla Fauske genopfriskede på en god måde mange forhold, som kan gøre hverdagen en lille smule nemmere og dermed fremme rummelighed. Jeg begyndte første arbejdsdag efter konferencen med at komme ind i klassen og spørge, hvordan eleverne havde det, og om de havde haft en god weekend, så der har været en afsmittende effekt«, siger hun.
Læreren fra Falsters nordligste skole havde selskab af fem kolleger. Det var med til at øge udbyttet.
»Jeg fik mere ud af konferencen, end jeg havde troet, fordi der var nogle gode oplæg, som jeg og de fem kolleger, der også var med, kan bruge i den konkrete situation, vi står i på skolen. Det betød også, at diskussionerne blev frugtbare set i forhold til vores virkelighed«, siger Trine Skovgaard Hansen, der har været lærer i fire år.
Konferencen er den første af fire i 2009 om samme emne. Den skal give DLF's hovedstyrelse mulighed for at opsamle synspunkter fra medlemmer om rummelighed og styrke dialogen mellem foreningen og dens medlemmer.
Jan Kaare