Vandkalv leger skjul med 9.c

Naturfagstimerne ligger i blokke, så der er tid til både at undersøge og gennemføre forsøg

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Hvor er dyret?« Spørgsmålet svæver i det store nyrenoverede faglokale. »Det er dødt«. »Nej, myggelarven er her, den er levende«. En elev har fundet gruppens lille vanddyr igen under stereoluppen, og det bliver studeret nærmere. »Thomas, hvad gør jeg med den myggelarve her?« 9.c på Bagterpskolen begyndte skoledagen ved det lokale vandhul, men det var ret koldt, så udbyttet har ikke været stort. De har studeret dyrene, bestemt arter og målt vandets surhedsgrad. Eleverne har fundet dafnier, vandbænkebidere, myggelarver, igler, vandkalve, en enkelt døgnfluenymfe og en lille vandedderkop, viser det sig, da grupperne gør det samlede resultat op. Desuden nogle hylstre fra vårfluelarver, der er forsvundet. Iltindholdet i vandprøverne diskuteres, inden klassen skal rydde op. Naturfagstimerne er som regel placeret i blokke. Det giver tid til at hente vandprøver, undersøge dem, mødes i plenum og gennemgå resultaterne. Lærer Thomas Lillelund Andersen fortæller, at eleverne både skriver logbog og øver sig i mundtlig formulering. Eleverne sætter sig i mindre grupper og fortæller for eksempel hinanden, hvad de ved om syre. Indimellem også i større grupper, så risikoen for, at de bliver enige om noget forkert, mindskes. Mens nogle rydder op, er et par drenge ved at brænde en femkrone af. Den har ligget i saltsyre for at fjerne den yderste legering, og nu er de i gang med næste lag. De konstaterer, at der også er kobber i. Fysik/kemi-lokalet er stort, lyst og med borde, vand og gashaner ude langs væggene. Desuden er der borde og stole inde på midten foran tavler og kort. Lokalet er nyrenoveret og et resultat af naturfagsrådets arbejde. Længe har skolen savnet et godt faglokale, men med støtte fra kommunen, penge fra skolens egen kasse og pedellernes store arbejde blev lokalet endelig etableret. Næste punkt på ønskesedlen er et natur/teknik-lokale. Vi mangler et sted, der »rigtig emmer af natur/teknik«, som en af lærerne udtrykker det.