”Der er aldrig tilbudt en seniorsamtale, og jeg havde ikke
kendskab til muligheden”. Sådan skriver en af lærerne i en undersøgelse, Folkeskolen
har foretaget om ønsker og vilkår for seniorarbejdslivet hos DLF-medlemmer over
50 år, som arbejder i folkeskolen.
Beskrivelsen
flugter med stort set samtlige andre svar i undersøgelsen. I alt svarer 94
procent, at de ikke er blevet tilbudt en seniorsamtale.
Og
det på trods af, at netop tilbud om en seniorsamtale faktisk er en rettighed,
som alle kommunalt ansatte lærere og børnehaveklasseledere har krav på.
Af
de seks procent, der har fået tilbudt en seniorsamtale, har 77 procent takket
ja til tilbuddet. Og halvdelen af dem, der ikke har fået tilbud om en
seniorsamtale, ville da også gerne have haft den snak med deres leder, viser
undersøgelsen.
”Jeg
vil foreslå en seniorsamtale med leder, når man bliver 60, hvor man taler om
fremtiden, og hvilke opgaver medarbejderen anser som mest belastende. Samtalen
skal gentages årligt, så medarbejderen og ledelsen kan tilpasse opgaver hen ad
vejen. Det vil fjerne stress og frygt for seniorårene på arbejdsmarkedet”,
skriver en lærer i undersøgelsen.
En god dialog mellem leder og medarbejder
Retten til en seniorsamtale er nedfældet i ”Rammeaftale for
seniorpolitik”.
Ved
OK21 fornyede KL og Forhandlingsfællesskabet rammeaftalen, så den i højere grad
understøtter og har fokus på fastholdelse af medarbejdere, og i 2023 blev den
dertilhørende vejledning også opdateret. Selve rammeaftalen om seniorpolitik
går dog endnu længere tilbage.
Ifølge
aftalen er en god dialog mellem leder og seniormedarbejder et væsentligt
udgangspunkt for at kunne fastholde medarbejderen i et langt og godt
seniorarbejdsliv.
”Formålet
med seniorsamtalen er derfor, at der i rette tid sættes fokus på medarbejderens
ønsker og behov for at kunne fastholde den enkelte senior længere tid i
kommunen. I samtalen tager medarbejder og leder efter behov stilling til
konkrete nye muligheder og vilkår for at fremme det gode seniorarbejdsliv for
den enkelte ansatte”, står der i rammeaftalen.
Og
rettigheden er tydeligt beskrevet i aftalens paragraf 4, stykke 1: ”I
forbindelse med medarbejderudviklingssamtalen skal seniormedarbejderne have
tilbud om en seniorsamtale”.
Trods
den klare formulering får næsten ingen tilbudt en seniorsamtale – og det skal
der rettes op på, mener Lærerforeningen.
”Det
er bestemt ikke godt nok, og det vidner om manglende kendskab til rammeaftalen
og forpligtelsen hos både skolelederne og os – på forskellige niveauer i
organisationen. Her i hovedforeningen, ude i kredsene, hos
tillidsrepræsentanterne og medarbejderne. Så det skal vi have ændret på”, siger
Morten Refskov, formand for overenskomstudvalget i DLF.
Han
peger på tidspressede ledere, stram økonomi og kulturen på arbejdspladsen som
andre årsager til, at retten til en seniorsamtale ikke efterleves.
”En
del ansatte synes måske ikke, at de er seniorer, og nogle ledere synes, at det
er grænseoverskridende at indkalde til en seniorsamtale. Det er dog vigtigt at
gennemføre dem, da de er stedet, hvor man planlægger og sætter rammer for
seniorarbejdslivet”, pointerer Morten Refskov.
Han
tror ikke, de manglende samtaler skyldes ond vilje, for seniorvilkår og
fastholdelse af seniorer er en fælles sag – for både arbejdstagere og
arbejdsgivere. ”Vi har dog at gøre med ekstremt pressede arbejdspladser, så
ofte er man slet ikke i stand til at give særlige seniorvilkår, fordi der ikke
er økonomi til det”.
Uheldigt med blød formulering i rammeaftale
I ”Rammeaftale for seniorpolitik” er der ikke nævnt en
specifik alder for, hvornår seniorsamtalen skal holdes. I stedet understreges
det, at seniorerne ikke er en ensartet gruppe med samme behov, og at den
styrkede indsats for fastholdelse skal sættes i værk, hvor det er ”relevant”
for både arbejdsplads og den enkelte medarbejder.
”Lidt
bløde formuleringer resulterer næsten altid i, at der ikke sker ret meget”,
konstaterer Morten Refskov.
Det er bestemt ikke godt nok, og det vidner om manglende kendskab til rammeaftalen og forpligtelsen hos både skolelederne og os.
Morten Refskov, formand for Overenskomstudvalget, Danmarks Lærerforening
Hos
Skolelederforeningen er næstformand Kristian Dissing Olesen enig i, at den
bløde formulering i rammeaftalen kan være med til at skabe noget uklarhed om
reglerne.
”Mange
har måske fået snakken på anden vis – bare ikke som en decideret seniorsamtale,
men det er selvfølgelig ikke godt nok, når der står, at medarbejderne skal
tilbydes en seniorsamtale”, siger Kristian Dissing Olesen.
Han
ser det som et ”blind spot”, som skolelederne ikke er klar over, og han mener,
at de kommunale forvaltninger skal i gang med at øge opmærksomheden på
rammeaftalen.
Forsker: Samtalen er
et vigtigt værktøj
Ifølge Aske Juul Lassen, lektor i etnologi og
aldringsforskning ved København Universitet og ansvarlig for
forskningsprojektet Seniorpraksis, er der i hvert fald ingen tvivl.
Seniorsamtaler er et meget vigtigt værktøj i forhold til at fastholde seniorer på
arbejdspladsen.
”Forskningen
viser, at samtaler om seniorarbejdslivet skaber længere arbejdsliv, og at de
arbejdspladser, der har held med at gennemføre seniorsamtaler, også er dem, der
i stor stil lykkes med at beholde ældre medarbejdere”, siger Aske Juul Lassen.
Ifølge
ham vil enkelte ledere kunne tage samtalen i dagligdagen – som en uformel snak
på gangen eller på lærerværelset – men for de fleste vil en formel og forberedt
seniorsamtale være det bedste.
”Seniorsamtalen
skaber et legitimt rum til at have dialogen om den enkelte medarbejders
seniorarbejdsliv, hvor medarbejderen kan komme med nogle ønsker og behov for
tilpasning”, pointerer han.
Seniorsamtaler
er dog ikke altid en nem opgave, fordi nogle medarbejdere ser det som en
opfordring til at gå på pension, finder det provokerende og
grænseoverskridende, og rigtig mange ledere synes, det er vanskeligt at tale om
seniorvilkår.
”Så
det bedste er, hvis lederen sætter sig grundigt ind i, hvordan man gennemfører
en sådan samtale, og hvad man skal tale om”, siger Aske Juul Lassen.
Som
en del af projektet Seniorpraksis har forskergruppen udarbejdet en række
værktøjer til brug for seniorsamtaler. For både medarbejdere og ledere.
”De
ligger frit tilgængelige, og dem vil jeg opfordre til, at man gør brug af”,
siger Aske Juul Lassen.
Hvornår
seniorsamtalen er bedst at holde i forhold til medarbejderens alder, kan han
ikke svare skråsikkert på, for det afhænger af den enkelte.
”Det
vigtige er at holde seniorsamtalen i tide, og det er tidligere, end man
forestiller sig. For hvis folk først har taget en beslutning om, hvornår de går
på pension, er det svært at ændre på. Så vi kalder vores værktøjer for
55+-værktøjer for at signalere, at man skal tidligt i gang”, fortæller han.
Ledere vil gerne fastholde seniormedarbejdere
Ud over at få arbejdspladserne til rent faktisk at tilbyde
seniorsamtalerne vil både Skolelederforeningen og DLF gerne skabe generelt
bedre rammer for seniorvilkår.
”Alle
er utroligt interesserede i at fastholde seniorer, og vi vil rigtig gerne have
nogle rammer til at imødekomme ønsker fra medarbejderne, så vi kan bruge
dygtige, erfarne lærere til både at sikre kvaliteten og forebygge
rekrutteringskrisen”, siger Kristian Dissing Olesen.
”Vi
vil meget gerne have bedre seniorrettigheder som ret til nedsat tid i et antal
år, men det kræver, at de økonomiske rammer bliver bedre – for eksempel via
særlige puljemidler til seniorordninger”, siger Morten Refskov.
Lige
nu mener de begge, at folkeskolen står i en situation, hvor det er nærmest
umuligt for eksempel at give nedsat tid placeret på hele fridage for lærere i
indskolingen.
”Skemablokader
har indflydelse på elever og kolleger, og hvis du underviser 27 lektioner om
ugen i de små klasser, er det ikke muligt at holde en hel fridag”, siger
Kristian Dissing Olesen.
Morten
Refskov giver ham ret:
”Hverdagen
er presset, og der er desværre ikke mange brikker, man kan rykke rundt på. Så i
disse tider er et hensyn og nogle fleksibilitetsmuligheder for den ene
potentielt en besværlighed for de andre. Underviste man kun 22 lektioner, og
var der 20 procent flere lærere, ville det være et helt anderledes puslespil at
lægge”.
Han
husker tilbage på de seniorordninger, der fandtes, da han var nyuddannet i
midten af 00’erne.
”De
er stille og roligt blevet udfaset, fordi der ikke er økonomi til det. Så der
er behov for, at det på et højere niveau tages alvorligt, hvis der skal skabes
bedre seniorordninger”, mener Morten Refskov.