Seniorvilkår

Erfarne kolleger er guld værd

Det giver rigtig god mening at få medarbejdere i folkeskolen til at blive længere i jobbet. For med alderen følger en lang række seniorkompetencer, som gør dem bedre til deres arbejde, siger lektor i aldringsforskning.

Offentliggjort

Når vi taler om at forlænge arbejdslivet og fastholde seniorer, kommer samtalen alt for ofte til at handle om sikring af arbejdsstyrken og seniorer som arbejdskraftpotentiale.

I stedet burde fokus være på alt det, som de ældre og erfarne medarbejdere bidrager med til arbejdspladsen. De mange seniorkompetencer.

Sådan lyder det fra Aske Juul Lassen, lektor i etnologi og aldringsforskning ved Københavns Universitet og ansvarlig for forskningsprojektet Seniorpraksis.

For ældre medarbejdere er ikke bare trætte eller måske nedslidte. De er også erfarne, fleksible og motiverede. De er kulturbærere og en styrke på arbejdspladsen.

”Helt overordnet bliver man ofte lidt langsommere, når man bliver ældre. Til gengæld udfører man arbejdet bedre”, siger Aske Juul Lassen.

Bedre formidlingsevner

Ifølge ham viser forskningen, at man med alderen bliver bedre til dialektisk tænkning – altså det at have to modsatrettede anskuelser – men også bedre til perspektivistisk tænkning, hvor man bliver bedre til at hive sig selv ud af ligningen.

”Helt generelt bliver man bedre til at se tingene fra forskellige sider og se ting i modsætninger, og det er noget, der kan bruges i både læringssituationer og konflikter i skoleklasser”, pointerer han.

Derudover gør alderen også en bedre til at formidle.

”En meget vigtig kompetence i lærergerningen”, konstaterer Aske Juul Lassen.

I forhold til de forbedrede formidlingsevner refererer han til den britisk-amerikanske psykolog og personlighedsteoretiker Raymond Cattells teori om flydende og krystalliseret intelligens. Den flydende intelligens udvikler man, mens man er ung, og den peaker omkring de 30 år. Den krystalliserede intelligens udvikler man til gengæld hele livet.

”Den flydende intelligens gør en hurtig, innovativ og til en god problemknuser. Den krystalliserede intelligens gør til gengæld, at man kondenserer den viden, man har, sætter den i kontekst, og det er netop med til at gøre dig til en god formidler. En god lærer”.

Øget empati

Forskningen viser også, at med alderen bliver man bedre til emotionel kontrol. Ens empatiske evner stiger med alderen, og det samme gør ens professionelle omsorg – endnu en vigtig faktor i lærergerningen.

”Det er selvfølgelig meget individuelt, og man kan sagtens have en gammel bitter mand siddende på et lærerværelse, men det kan ofte ikke tilskrives alderen”, siger Aske Juul Lassen.

For vi mennesker kan have nogle særlige kendetegn, som bliver forstærket med alderen.

”Hvis du er et røvhul som ung, er du det nok hele livet. Men helt generelt bliver vi bedre til at kontrollere følelser med alderen, og derfor vil en ældre lærer typisk vise større omsorg og empati over for både kolleger og elever”, forklarer han.

Man bliver ofte lidt langsommere, når man bliver ældre. Til gengæld udfører man arbejdet bedre.

Aske Juul Lassen, lektor og aldringsforsker, Københavns Universitet

Vigtige kulturbærere

I aldringsforskningen gør man brug af begrebet ”seniorkompetencer”, og her finder man blandt andet rollen som kulturbærer i en organisation.

”Det kan føre til nogle konflikter, hvis ældre medarbejdere hele tiden fokuserer på, at ’sådan plejer vi at gøre’, men der er rigtig meget god viden blandt erfarne medarbejdere i forhold til kulturen på arbejdspladsen og også i mentorrollen over for yngre medarbejdere”, siger Aske Juul Lassen.

Blandt seniorkompetencerne er også begrebet ”praktisk erfaring”. Og for ældre lærere handler det om at have opbygget en lang praktisk erfaring både i at undervise og i at håndtere en klasse alene i et klasseværelse.

Blandede arbejdspladser er bedst

Aske Juul Lassen peger også på en række fordomme om seniorer, blandt andet omkring sygdom. For når man kigger på statistikkerne, ser ældre ud til at være lige så syge som andre aldersgrupper, men det er ikke korrekt.

”Nogle ældre bliver langtidssygemeldte, og det boner ud i statistikkerne, men langt de fleste ældre medarbejdere har langt færre sygedage, for de skal ikke passe små børn eller bliver smittet af deres børn”, fortæller han.

Trods både mindre sygdom og de mange seniorkompetencer pointerer Aske Juul Lassen, at man ikke bare skal hyre en masse seniorer. Forskningen viser nemlig, at blandede arbejdspladser med medarbejdere i forskellige aldre og på tværs af generationer giver de bedste resultater.

”Her trives medarbejderne bedre, og samtidig performer de bedre”, forklarer han.