Debat
Det er både en vigtig og vanskelig opgave, der venter os alle, skriver Lene Tanggaard.
Foto: Lisbeth Holten.
Lene Tanggaard: Vi ser et politisk og pædagogisk skifte i både Danmark og Norge
Fokus flyttes fra kompetencemål til kundskaber, og den nationale historiefortælling kommer til at fylde mere, skriver Lene Tanggaard.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Der er flere yderst interessante sammenfald i udmeldingerne
fra Norges og Danmarks skoleministre i øjeblikket.
I
december meddelte Norges undervisningsminister, Kari Nessa Nordtun, at eleverne
i folkeskolen skal lære de samme sange og blive en del af den samme nationale
historiefortælling. Der skal altså være en tydeligere norsk forankring af
skolen, som ministeren sagde: ”Det, vi ser, er, at de norske læreplanene kunne
vært i hvilket som helst annet land. Det er lite der, som viser, at vi er en
nasjon og et felles folk. Og det er det vigtig, at ungene lære”.
Derfor
skal læreplanerne i Norge ændres, så kompetencemålstyringens fokus på indholds-
og stedløse mål afløses af en større vægt på centrale kundskaber i fagene.
Den
danske undervisningsminister, Mattias Tesfaye, har tilsvarende annonceret, at
skolen skal bidrage til landets forsvar i form af en oprustning af den
kulturelle dannelse. Der har været talt for meget om STEM-fagene, og nu skal vi
tale mere om Grundtvig end om TikTok. Sidstnævnte har der været for meget af ”i
vores børns hjerter”, som ministeren sagde til KL’s Børn & Unge Topmøde.
Læreplanerne i Norge skal ændres, så kompetencemålstyringens fokus på indholds- og stedløse mål afløses af en større vægt på centrale kundskaber i fagene.
Samtidig
er forligskredsen samlet om fagfornyelsen, der lægger op til en udfasning af
kompetencemålstænkningen til fordel for et afsæt i en didaktisk treklang af
engagement, kundskaber og myndighed. De nye læreplaner skal forankres i
folkeskolens formålsparagraf, hvor der blandt andet står, at eleverne skal
gøres ”fortrolige med dansk kultur og historie”. I den norske formålsparagraf
er målet blandt andet, at eleverne skal opnå ”historisk og kulturell innsikt og
forankring”.
En vigtig opgave for alle skolens aktører og interessenter
bliver i de kommende år at forholde sig til dette politiske og pædagogiske
skifte og dermed til, hvad vi som samfund vil med skolen. Indebærer det nye
fokus på kernestof og kundskaber – men også på engagement og myndighed – et tab
i forhold til at give eleverne grundlæggende færdigheder og de kompetencer, som
arbejdsmarkedet kommer til at efterspørge? Eller er engagement i kernestof,
kundskaber om egen historisk og kulturel baggrund omvendt forudsætningen for,
at eleverne kan møde det fremmede og fremtiden på en både åben, nysgerrig og
myndig måde?
Det
er under alle omstændigheder en både vigtig og vanskelig opgave, der venter os
alle. Tak til to ministre for at stille den så tydeligt op og have modet til at
skabe forandringer.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk