Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
»Her tør vi spørge. Også fjerde gang«.
Science Sildene er enige - de kommer til den ekstra fysik/kemi-undervisning om eftermiddagen, fordi de tør spørge om alt det, de har svært ved at forstå. Det grundlæggende i fysik/kemi for eksempel, atomfysikken. For her er der ikke nogen, der griner eller synes, at læreren skal gå hurtigere frem.
»Hun underviser mere på en pigemåde. Først forklarer hun det, så gennemfører vi forsøg sammen, og så taler vi om det bagefter«, som Laura Andersen fra 9. klasse siger.
Læreren er Malene Grandjean, der underviser på 10.-klasse-centret i Kalundborg. Hun står for den frivillige scienceklub for piger, Science Sild, på Skolen ved Herredsåsen. Klubben er en af tre science-klubber, der blev oprettet under et projekt med titlen Science Team K, der er slut nu, men klubben kører dog videre i dette skoleår. 19 piger er tilmeldt Science Sild.
Klubben har en pulje på 10.000 kroner til udflugter. For nylig har de besøgt Danmarks Tekniske Universitet sammen med science-klubben fra gymnasiet, ligesom de var på Planetariet i København for at se Det blå Ocean og på Nationalmuseet for at se udstillingen om Tycho Brahe.
Fik bedre karakter
»Pigerne har selv valgt at beskæftige sig med det grundlæggende i fysik/kemi, fordi de vil forstå det. Så vi har arbejdet med atomfysikken og alt med salte, syre og base«, siger Malene Grandjean, der har linjefag i fysik/kemi og matematik. Desuden er hun ved at læse videre i begge fag på Roskilde Universitetscenter.
»Nogle går her på grund af legen i det, andre fordi det er spændende, og nogle for at blive bedre i faget«.
Malene Grandjean har oplevet at få en sms fra en pige, der lige ville fortælle, at hun havde fået 8 i fysik/kemi. Tidligere plejede hun at få 03 eller 5.
»Nogle af kammeraterne mener, at vi er nørder, fordi vi går her, men fysik var ikke ligefrem mit yndlingsfag. Jeg får en okay karakter, men i skolen er det meget drengene, der kommer på banen. Jeg har lært mere her end i fysiktimerne«, siger Pernille Friis, der går i 9. klasse på Skolen ved Herredsåsen. Hun meldte sig til klubben sammen med nogle veninder.
»Jeg lærte noget om ioner, og så dagen efter i skolen kunne jeg sige noget klogt om ioner«.
Bruger sin viden i skolen
Mange af pigerne fremhæver, at det er hyggeligt at komme i klubben, og at de havde en rigtig god københavnertur, hvor de fik snakket en masse. Og som Kristine Hansen siger: »Jeg ville aldrig selv gå på Nationalmuseet«. Der blev ikke meget tid til at shoppe i København, for de havde en halv time i alt til at se på butikker og spise frokost.
Dega Ahmed fra 9. klasse på Skolen ved Herredsåsen kommer også i klubben, fordi hun vil være bedre til fysik/kemi.
»Jeg kan bedre følge med i skolen nu. Her er fysik sjovt, i skolen er det dødkedeligt. Men her gør vi noget, vi selv vil, og så er der forskel, fordi der ikke er drenge. Vi lærer mere her«, mener Dega Ahmed. Hun har oplevet at kunne bruge sin viden fra klubben både i fysiktimerne og i biologi. Foruden at være Science Sild går hun til engelsk og fransk på ungdomsskolen.
Science-klub til Island
Forrige skoleår var klubben sammen med gymnasieklubben i Berlin. I år går turen til Island. Her skal de se på det islandske energisamfund, hvordan de udnytter deres undergrund, og høre om islændingenes planer om at lagre solenergi som brint.
»De islandske piger er de bedste i verden til fysik, så vi vil spørge dem, hvorfor det er sådan«, siger Kristine Hansen.
Malene Grandjean fortæller, at de vil interviewe nogle af de islandske piger. Desuden skal de selvfølgelig rundt og se Islands seværdigheder.
»Jeg håber også, at der vil opstå en korrespondance mellem gymnasieeleverne og pigerne her. Gymnasieeleverne studerer mere selvstændigt, og vores elever kan høre noget om, hvilke fagkombinationer der er gode at have i gymnasiet. Sådan var snakken meget, da vi var i Berlin«, siger Malene Grandjean.
Science Team K
Science Team K-projektet i Kalundborg varede fra 2003-2006 og blev støttet med i alt 8,9 millioner kroner af Lundbeckfonden. Danmarks Pædagogiske Universitets evaluering viser, at det har medført øget fokus på naturfagene. Der er skabt lærernetværk, og især pigerne har fået stor interesse for naturfag. Projektet har mange succeshistorier, men nu gælder det om at bevare og udvikle de gode takter i fremtiden. Faget natur/teknik var ikke med i udviklingsprojektet, og det har udelukket mange lærere. Kalundborg Kommune har planer om at etablere en naturvidenskabelig dag på linje med motionsdagen.
Læs evalueringen på www.scienceteam.dk