“Der er ikke tid til at vente på mere frihed. Det kræver en leder med overskud og mod og en medarbejdergruppe, der er med på det”, siger Lykke MoseTobias Nicolai
“Der er ikke tid til at vente på mere frihed”
Forsker Lykke Mose kommer med et opråb til Christiansborg om at løsne for styringen og give folkeskolerne mere frihed straks efter folketingsvalget. I mellemtiden bør skolerne ikke sidde og vente på politikerne, siger hun.
Efter en valgkamp, hvor partierne har lovet mere frihed til
folkeskolen, må den nye regering hurtigt sørge for, at alle skoler i alle
kommuner kan være med i “frihedsklubben”.
Annonce:
Sådan lyder det fra
forsker og erhvervspsykolog Lykke Mose, der skriver ph.d. om frihedsforsøget på
skoleområdet i Esbjerg Kommune. Hun mener, at det går for langsomt med at sætte
landets øvrige folkeskoler fri, og det ærgrer hende. For hendes forskning
viser, at den politiske styring har skabt en skole, hvor ledere og lærere ikke
laver skole på den måde, som de egentlig vurderer er bedst for eleverne.
“Der er en klar tendens til, at man i byrådene,
hos skolecheferne og ude på skolerne afventer politikerne og dermed lader sig
styre af deres udmeldinger frem for at sætte sig ned og sige: ’Uanset hvad der
kommer fra Christiansborg, hvad er det så, vi har brug for at gøre for at skabe
den bedst mulige skole, med det udgangspunkt vi har i dag?’ Det gør, at man i
alt for høj grad laver skole med blik for styringen i stedet for eleverne”,
siger hun.
Lemper vi reglerne og monitoreringen, bliver det lettere for skolerne at have fokus på at lave et skema med blik for eleverne i stedet for på kravene.
Lykke Mose har siden 2017 undersøgt den politiske
styrings effekt på elevmotivationen.
Hun har interviewet 100 elever og
deres lærere, ledere og chefer om deres
erfaringer med elev- inddragelse og motivation.
Annonce:
Det er de foreløbige analyser,
hun trækker på, når hun siger, at der ikke er nogen tid at spilde. Hendes
forskning viser, at der er en række negative sideeffekter af styringen, som
presser og stresser hele vejen fra eleven op til skolechefen.
“Vi har
formålsparagraffen for folkeskolen, men fra forskningen ved man, at
resultatorienteret styring kan forstyrre, så du kommer til at fokusere på
delmål. Derfor fylder reformens tre delmål om at løfte eleverne i dansk og
matematik rigtig meget, fordi det er noget, man konkret måler på med de
nationale test. Til gengæld er trivselsmålet ikke på samme måde blevet særlig
fokuseret, og derfor fylder det mindre”, siger hun.
Ifølge Lykke Mose
har styringen siden det første Pisa-chok desuden forfladiget skolens faglighed
til at være smeltet sammen med karakterer, så gode karakterer er ensbetydende
med høj faglighed. Og med digitaliseringen og undervisningsplatforme har man
flere steder fået en undervisning af dårlig kvalitet. Som hun udtrykker det:
“Flere timer med Alinea giver ikke mere læring.
Tværtimod”.
Annonce:
Lærere bruger tiden
forkert
Lykke Mose har interviewet flere lærere, der siger, at de
faktisk gør noget andet, end hvad de selv vurderer er bedst. Men de kan ikke
komme ud af det, for der er ikke tid til det. Som eksempel peger hun på et
interview med en erfaren udskolingslærer, der er optaget af at nå det stof,
eleverne kan komme op i til afgangsprøven.
“Læreren er så optaget af at nå igennem det hele
med eleverne, at han siger: ’Jeg er faktisk holdt op med at spørge eleverne,
hvad de synes er en god måde at lære på. For ti år siden var det ellers et
spørgsmål, jeg tit stillede eleverne’”. Læreren kaldte selv sin egen fortælling
for “beskæmmende”, men han følte ikke,
at han havde tid til at gøre det på andre måder.
Det er ikke kun hos
lærerne, at styringen sætter sit store præg. Flere lærere fortæller Lykke Mose,
at deres elever er blevet dårligere til at tænke kreativt.
Annonce:
“Eleverne tænker i
høj grad på, hvad der har relevans for deres karakterer, og de har svært ved at
se værdien, hvis ikke det handler om at blive dygtigere til at stave og regne”,
siger hun.
På
forvaltningsniveau har Lykke Mose interviewet en skolechef, der fortalte om
paradokset i at fritage elever med læsevanskeligheder for afgangsprøverne eller
lade dem gå op for at øve at gå til prøve.
“Chefen var
opmærksom på, at det første ville pynte på resultaterne, der bliver
offentliggjort og vurderet af for eksempel kommende forældre, det andet ville
give god træning til eleverne. Skolechefen valgte det sidste, men det viser,
hvor meget styringen fylder i alles bevidsthed”, forklarer Lykke Mose.
Start med begrænset
frihed
Annonce:
I den optimale verden så Lykke Mose gerne, at man afventede
flere erfaringer fra forsøgskommunerne Holbæk og Esbjerg. Men hun er kommet
frem til, at mere frihed simpelthen ikke kan vente. Men friheden bør ikke være
så stor som i de to kommuner.
“Jeg kan se, at
frihedsskolerne bakser med at finde fodfæste i forhold til en ny form for
samarbejde med skolebestyrelsen, forvaltningen, lokalpolitikerne og
ministeriet. Dér ville det være smart at drage nytte af deres erfaringer. Men
der er godt nok mange børn, der har brug for en bedre skole nu, så der er hårdt
brug for, at skolerne i hvert fald frisættes på nogle områder.
Lykke Mose har en
klar opfordring til politikerne: Bed alle skoler kigge på, hvordan de skaber et
skoleskema, der giver tid til fordybelse i fagene, færre lærerskift og ikke
mindst fleksibilitet til at udvikle og tilpasse undervisningen løbende – sammen med eleverne.
“Og lad så skolerne droppe kravet om, at alle
timer skal varetages af en lærer, der er uddannet til at undervise i faget. Giv
skolerne frihed til selv at bestemme skoledagens længde, så skolerne kan
tilpasse den efter eleverne og lave tolærerundervisning. Og fjern
indberetningspligten til ministeriet om, hvor mange timer hver af skolens
klasser har i hvert af skolens fag. For dokumentationskravet suger helt
afgørende energi ud af skolerne og gør det mindre fleksibelt at lave om på
skemaerne”, siger hun.
Skoler kan sætte sig
selv fri
Men skolerne skal ikke
sidde og vente på, at politikerne løsner grebet. Skolerne kan selv gøre mere
inden for de nuværende regler. For stort set hele vejen rundt på
frihedsskolerne lyder det, at mange af deres nye indsatser faktisk også var
mulige, før de var frisat. Og så har Lykke Mose også fundet eksempler på skoler
i andre kommuner, der er lykkedes med at se ud over styringen – som for
eksempel i Skanderborg Kommune, hvor Mølleskolen har en ugentlig projektdag for
alle elever hele året.
“De skoler er kendetegnet ved, at man har sagt:
’Vores formål er, at eleverne skal være motiverede, og de skal have lyst til at
lære, når de forlader skolen. Og så må det være på bekostning af, at det kan gå
ud over karakterniveauet’”, siger hun.
Ifølge Lykke Mose har de pågældende skoler omlagt
undervisningen til læringsformer, de oplever, der passer til eleverne.
“Nogle arbejder med projektorienteret undervisning
som et fast spor og flere håndværksagtige fag, mens andre giver eleverne en
stemme i, hvad det er for nogle fag, de vil have”, fortæller hun. “Og, ikke overraskende, er afgangskaraktererne ikke
faldet, selv om de har haft mindre fokus på at nå igennem alt stoffet”.
Lykke Mose har derfor et lige så klart budskab til
landets skoler og kommuner som hendes bøn til Christiansborg om mere frihed.
“Der er ikke tid til at vente på mere frihed. Det
kræver en leder med overskud og mod og en medarbejdergruppe, der er med på
det”, siger hun.
Alligevel er forskeren overbevist om, at
forandringen kan ske, hvis skolerne står fast på, at det er den rette vej.
“Hvis du har en
leder og en medarbejdergruppe, der er gode til at sige: ’Det er det her, vi
står for’ – og forklarer, hvorfor det pædagogisk giver mening, så bliver
forældrene mere rolige – ikke mindst når de kan se, at deres børn er glade for
at komme i skole”.